הטריק המבריק של העלאת שכר המינימום

נדב

אז הכותרות מספרות לנו שאריה דרעי, מגן השקופים, אביר החלכאים, גיבור מעמד הפועלים, פועל להעלאת שכר המינימום – וזאת כחלק מהעסקה שבה הסכים לזוז באלגנטיות מהדרך ולהפסיק להפריע לשדוד את ×”×’×– של כולנו.

לכאורה – כל הכבוד! ממלא את תפקידו! עוזר למי שבחר לו! בפועל, דרעי ממשיך במסורת שלא הוא התחיל, שבה מעלים את שכר המינימום בכל פעם רגע לפני שהוא עומד להתעדכן אוטומטית, ובכך מקבלים כותרות בעיתון ורווח פוליטי על דבר שהיה אמור לקרות ממילא.


היסטוריה של שכר המינימום. שכר מינימום בפועל: שכר המינימום כפי שנקבע בחוק ושולם בפועל. שכר מינימום מחושב: שכר המינימום הצפוי ע"פ מנגנון העדכון האוטומטי, שהוא 47.5% מהשכר הממוצע במשק באפריל האחרון

איך זה קורה?

כדי להבין את זה, צריך להבין איך מתעדכן שכר המינימום.

חוק שכר מינימום נחקק בשנת 1987 (כן, רק אז). בראשיתו, לא ×”×™×” בו מנגנון עדכון. בשנת 1997 עברה הצעת חוק פרטית של מספר חברי כנסת – ביניהם גם עמיר פרץ* – שקבעה ששכר המינימום יתעדכן באפריל מדי שנה, ויקבע לגובה של 47.5% מהשכר הממוצע במשק. המנגנון ×”×–×” נקבע על מנת למנוע שחיקה של שכר המינימום ולשמור אותו ברמה המאפשרת מחיה, וגם כדי לאפשר גם לעובדים המוחלשים ביותר ליהנות מפירות הצמיחה. כפי שניתן לראות בחלק 1 של הגרף המצורף, ×–×” הביא לצמיחה של שכר המינימום בהתאם לגידול בשכר הממוצע.

המנגנון ×”×–×” נשבר פעם ראשונה בשנת 2003, כששר האוצר דאז – אחד בנימין נתניהו, אולי שמעתם עליו – פשוט ביטל את מנגנון העדכון, וקבע ששכר המינימום (וגם הקצבאות) ישארו צמודים לרמתם באפריל 2002. כפי שניתן לראות בחלק 2 של הגרף, בפועל לא הייתה למהלך ×”×–×” השפעה משמעותית – בגלל שגם השכר הממוצע לא עלה בכל אותה תקופה (שזה אומר משהו על הפלא הכלכלי של אדון בנימין נתניהו, אבל ×–×” סיפור אחר).

השלב הבא בסיפור שלנו הוא בחירות 2006. עמיר פרץ (שוב, גילוי נאות וזה) רץ בראשות מפלגת העבודה עם הבטחת בחירות של העלאת שכר המינימום ל-4,600 ש"×—. בכהונתו הקצרה כשר ביטחון, הוא לא הצליח להשלים את המהלך – אבל בתקופה קצרה העלה את שכר המינימום בשיעור משמעותי, כפי שניתן לראות בחלק מס' 3 (כפי שניתן לראות באותו החלק, למרות שחכמי הכלכלה הבטיחו לנו מיתון נוראי בעקבות העלאת שכר המינימום, כשנה לאחר העלאת שכר המינימום, השכר הממוצע זינק. אבל ×–×” שוב סיפור אחר). במקביל להעלאת שכר המינימום, הוחזר גם מנגנון העדכון האוטומטי לחוק.

משנת 2007 ועד היום – וזה החלק המעניין בסיפור – אנחנו רואים דפוס קבוע. בתקשורת, אנחנו שומעים על מאבקי-אימים להעלאת שכר המינימום. פעם ×–×” עופר ×¢×™× ×™ אביר הפועלים, ופעם אריה דרעי מגן השקופים. הם מנהלים מאבק, לפעמים אפילו כמעט משביתים את המשק, ובסוף מצליחים להשיג העלאה מסויימת בשכר המינימום. ×–×” לא הרבה – הם אומרים – אבל ×–×” ×”×›×™ טוב שיכולנו לקבל. לפחות נתנו משהו למשפחות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך!

אלא שמבט על חלק 4 בגרף שלנו יראה שהטריק כאן פשוט. איכשהו, המאבק ×”×–×” מתקיים בכל פעם שהעדכון האוטומטי של שכר המינימום עומד לעבור את השכר שנקבע על ידי הפוליטיקאים. כשזה קורה, הפוליטיקאים דואגים מיד לעדכן את שכר המינימום – בשיעור גבוה במעט מהשיעור שבו ×”×™×” מתעדכן ממילא…

וכך, כולם מרוצים. הפוליטיקאים מרוצים, ×›×™ הם קיבלו את הכותרות בעיתון והם נורא חברתיים. פקידי האוצר והמעסיקים מרוצים, ×›×™ שכר המינימום לא עולה מעבר לרמת העדכון האוטומטי. מי שקצת פחות מרוצים הם אלה, אתם יודעים – השקופים, המעמד הפועלים, העובדים. אבל כנראה שבסוף, לאף אחד לא באמת אכפת מהם.

* גילוי נאות – עמיר פרץ הוא דוד שלי.

9 תגובות »

נדב ב29/11/2015 13:17 תחת כללי

9 Responses to “הטריק המבריק של העלאת שכר המינימום”

  1. אייל הגיב:

    נראה לי שהבנתי את העיקרון, אבל אתה יכול להסביר בדיוק מה ההבדל בין שכר המינימום המחושב לשכר המינימום בפועל? כי זו נראית לי נקודה קריטית שלא ברורה מספיק בפוסט.

    • נדב הגיב:

      שכר מינימום בפועל: שכר המינימום כפי שנקבע בחוק ושולם בפועל. שכר מינימום מחושב: שכר המינימום הצפוי ע"פ מנגנון העדכון האוטומטי, שהוא 47.5% מהשכר הממוצע במשק באפריל האחרון.

      הוספתי את ההבהרה גם בפוסט.

  2. דנית הגיב:

    ומה בנוגע לזה שהשכר הממוצע במשק עולה *בעקבות* עליית שכר המינימום?

    • נדב הגיב:

      לא בטוח שהבנתי את השאלה. מה בנוגע לזה?

      • דנית הגיב:

        האם שכר המינימום המחושב לא היה שונה באם לא הייתה העלאה של שכר המינימום לפני עליית השכר הממוצע?

        • נדב הגיב:

          שמתי כאן רק את הגרף של עליית שכר המינימום המחושב, ולא של עליית השכר הממוצע (שממנו נגזר שכר המינימום המחושב), אבל אם מתסכלים על הנתונים האלה רואים שעליית השכר הממוצע היא אחידה יחסית, ואין בה קפיצות סביב עליית שכר המינימום – כך שככל הנראה התשובה שלילית (כמובן שתשובה רצינית יותר תצריך צלילה לתוך נתוני פאנל של שכר, דבר שאני לא בטוח שאפשר בכלל לעשות בגלל מחסור בנתונים)

          • נדב הגיב:

            ובמחשבה שנייה – ×–×” לא ממש משנה, ×›×™ השכר הממוצע ×”×™×” עולה גם בעקבות עדכון אוטומטי של שכר המינימום.

          • דנית הגיב:

            אבל העדכון האוטומטי של שכר המינימום היה מופחת, וכך גם העלייה בשכר הממוצע. אתה צודק שלא ניתן לקבוע חד-משמעית בהסתמך על הנתונים שלעיל בלבד. בכל מקרה, זו עשויה להיות הסיבה לקפיצה בשכר המינימום המחושב לאחר כל העלאה של השכר בפועל, וכדי שמסקנתך תתקבל יש צורך בשלילת האפשרות הזו.

          • נדב הגיב:

            כאמור, כשמסתכלים על העלייה בשכר הממוצע (ולא על הביטוי שלה בשכר המינימום) לא רואים קפיצות, כך שכנראה שזה לא ההסבר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

971726 דפים נצפים, 62 היום
319270 ביקורים, 49 היום
FireStats icon ‏מריץ FireStats‏