על זנות, לגליזציה ונאו ליברליזם

נדב

תפיסה מקובלת לגבי הזנות אומרת, ×›×™ אין סיבה להגביל את העיסוק בזנות. לכאורה, אם העובדת בזנות מעוניינת, והלקוח מעוניין – מי אנחנו שנעצור בעדם מלעשות פעולה שמבוססת על רצונם החופשי? זו, בתמצות, העמדה שמציג מנחם לוריא.

בבסיסה של העמדה הזו עומדת התפיסה ממוקדת-הפרט של הליברליזם, ובפרט של הניאו-ליברליזם* – תפיסה השמה דגש על העדפותיו של האדם, בדרך כלל כפי שהן מתבטאות בפעולותיו, ומותירה בצד גורמים מבניים, המשפיעים על בחירותיו והעדפותיו של הפרט. כך, טוענים הניאו-ליברלים ×›×™ חוק שכר מינימום מגביל את אלו הרוצים לעבוד בעבודות שהשכר בהן נמוך משכר המינימום, ותקנות בטיחות בעבודה פוגעות במי שמבקש להרוויח כסף רב יותר תמורת עבודה מסוכנת יותר. באותו אופן, גם הזנות נתפסת כעיסוק שאולי אינו מביא כבוד רב, אך נשים בוחרות לעסוק בו מסיבותיהן, ויש לכבדן.

בפועל, תחום הזנות הוא התחום שמוכיח יותר מכל את כשלונה של תפיסה זו. כאשר אנו בוחנים את הסיבות שבשלן נשים (וגברים) מגיעות לעיסוק בזנות – לא כביטוי של 'העדפה נגלית', אלא ממש הולכים ושואלים אותן – אנו רואים שהבחירה החופשית משחקת כאן תפקיד קטן מאוד. רבות מהעוסקות בזנות הן נשים שהגיעו לעיסוק ×–×” מתוך עבר של מגורים ברחוב כנערות, מתוך התמכרות לסמים, או מתוך היסטוריה של התעללות מינית בילדות. למעשה, הספרות המחקרית מראה ×›×™ 80-95%** מתוך העוסקות בזנות הגיעו לכך מתוך חוסר ברירה, ואינן יכולות לעזוב. לאור נתונים אלו, אין פלא שרבים מעדיפים להגדיר אותן ×›'קורבנות זנות', ולא ×›'עוסקות בזנות'. המיתוס על הסטודנטית, שמעדיפה לעסוק בזנות על פני מלצרות ×›×™ הכסף טוב יותר – אינו אלא מיתוס, גם אם יש אחת כזו או שתיים.

לכן, הגישה שאומרת שנשים בוחרות בזנות, ולכן צריך לאפשר להן לעשות זאת, היא גישה המותירה את קורבנות הזנות במעמד הקורבן, ואף מסירה מהן את ההגנה המועטה ממנה הן נהנות.

אז מה ניתן לעשות?

הספרות רוויה בחילוקי דעות בשאלה מהו הטיפול המיטבי של המדינה בסוגיית הזנות. הדעות נעות בין שני קטבים: קוטב הלגליזציה, הקורא ללגליזציה של הזנות – אבל תוך רגולציה כבדה מאוד של המדינה, שתאפשר לנשים עבודה בתנאים טובים ככל האפשר, תוך הבטחת חופש גדול ככל האפשר מניצול; ומולו, קוטב הקרימינליזציה, הקורא להפיכת הזנות לפשע פלילי – עבור הלקוחות, על מנת שלא לפגוע בנשים עצמן.

היתרון הגדול של הלגליזציה – שוב, בצמוד לרגולציה הדוקה מאוד – הוא הבטחת תנאים ככל הניתן לנשים; היתרון של הקרימינליזציה הוא צמצום דרסטי במספר העוסקות בזנות. יתרונו של כל קוטב הוא חסרונו של האחר – בשבדיה, שבה אומצה בצורה החריפה ביותר הקרימינליזציה, יש מעט מאוד נשים העוסקות בזנות – אך הן נאלצות לעשות זאת במסתרין, מאימת המשטרה, ולכן חשופות מאוד לניצול ולאלימות. בהולנד, שאימצה את מודל הלגליזציה, הנשים זוכות לתנאים טובים מאוד, יחסית למדינות אחרות – אך גם מספר העוסקות בזנות הוא גדול מאוד.

לסיכום, השאלה של המדיניות כלפי תעשיית המין היא שאלה מורכבת. דבר אחד ברור  – המדיניות של '×–×” עיסוק ככל העיסוקים, ויש לאפשר למי שרוצה לעסוק בו' היא מדיניות מסוכנת, שמשמעה פגיעה קשה בציבור הנשים החשופות לסיכון ×–×”.

* אין בכך כדי לטעון, כמובן, שזנות היא תופעה של העידן הניאו ליברלי, או תופעה קפיטליסטית.

6 תגובות »

נדב ב14/09/2011 9:32 תחת חברה בישראל

6 Responses to “על זנות, לגליזציה ונאו ליברליזם”

  1. ואם תאסור על הזנות, אז אין כבר סמים והתמכרויות וכל החרא הזה?
    אדרבא, תטפל בכשלים שמאלצים אנשים לעבוד בזנות, הם הבעייה. הזנות היא רק הסימפטום.

    ומה אתה חושב, אגב, נגלה אם נשאל קופאית ב-AMPM לגבי כמות הבחירה שלה? היא יכולה לבחור להיות קופאית או זונה פחות או יותר. יש כאלו שבוחרות בעבודה בקופה.
    אף בנאדם עם מוח בקודקוד לא הולך לעבוד כקופאית במשמרות אם יש לו בחירה לעבוד במשהו אחר, סביר יותר. שמותר בו ללכת לשירותים מדי פעם ואולי אפילו לשבת.

    לכל אחד יש את קשת הבחירות שלו. למי יותר ולמי פחות. בסופו של דבר אנחנו עדיין עבדים במכרה ובשדה, רק שהיום החבל שלצווארנו קצת יותר ארוך (מי יותר ומי פחות). הטיפול לא צריך להיות פרטני בנושא הזנות. אם יהיה מיגור לזנות זה בגלל שהתנאים הסביבתיים יאפשרו בחירות אחרות.
    (ועם כל זה, הזנות כתופעה לא תיעלם. מעורב פה מין וזה כוח מאוד חזק)

    • נדב הגיב:

      לפי אותו הגיון, גם אין טעם לטפל בהתמכרויות. צריך לטפל במה שגורם לאנשים להתמכר.
      בפועל, המעגל של זנות-התמכרות הוא מעגל שקשה מאוד לשבור אותו, ומצבה של מכורה שהידרדרה לזנות קשה בהרבה ממצבה של מכורה שלא.
      ההשוואה לקופאיות היא השוואה דמגוגית. שאל את עצמך – האם המצב שבו תיאלץ ללכת לעבוד כקופאי, שקול – מבחינתך האישית – למצב שבו תיאלץ ללכת לעבוד בזנות? האם ניתן להסתכל על שני המצבים האלה כעל מצבים שקולים, שניתן להשוות ביניהם?

      בעולם אידיאלי, אתה צודק שאפשר היה לפתור את כל הבעיות, ואז גם הזנות הייתה נעלמת. מכיוון שאני לא מאמין בקיום אפשרי של עולם אידיאלי כזה, אני חושב שצריך לתת פתרון 'נקודתי' גם לבעיה הקשה הזו.

  2. מודי תולשששש הגיב:

    אני מנחש שאחוז הנשים שעובדות בזנות כי "הכסף טוב" גדל ככל שהרגולציה והתנאים שלהם יותר טובים. במקום מגורי באוסטרליה הזנות חוקית, רובה בבורדלים, לזונות אפשר לשלם בכרטיס אשראי, ומדינת הרווחה האוסטרלית מאפשרת לאנשים לחיות גם אם הם לא עובדים.

  3. אם הבעיה בזנות היא לא עצם הזנות עצמה, אלא חוסר הבחירה והתנאים שמביאים נשים "לבחור" בעיסוק ×”×–×”, אז מה בעצם אנחנו לומדים מהמקרה ההולנדי? אז יש הרבה יותר זונות – אבל אין לנו בעיה עם עצם העיסוק בזנות, אלא עם חוסר הבחירה. עכשיו יש רגולציה, ויש בחירה ופיקוח – ובמצב ×–×”, הרבה יותר נשים בוחרות (הפעם בלי מרכאות) לעסוק בתחום.
    סלח לי על ההקבלה, אבל כשמכירת אלכוהול הייתה אסורה בארה"ב, אני מניח שהרקע של רוב האנשים שעסקו במכירת אלכוהול לא ×”×™×” מן המשובחים – אנשים שגדלים בתנאים טובים בד"×› לא מגיעים להיות עבריינים פשוטים (נראה לי). אבל מרגע שהייתה לגליזציה מחדש של האלכוהול, רבים ממי שעסקו במכירתו היו אנשים "נורמטיביים".

  4. גורו יאיא הגיב:

    לא ברור אם הסיבה שאנחנו נמנעים מעיסוק בזנות (על פני עיסוק כקופאית, למשל), קשורה בתנאים שבהם מתקיימת הזנות, או במאפייני העיסוק.
    השאלה שצריכה להישאל, היא עד כמה חוסר ברירה יש במצבן של נשים העוסקות בזנות בהולנד, מול מידת הבחירה של אישה העוסקת בזנות בשוודיה. אני יכול להעלות על דעתי, שאלון שיכיל מספר עיסוקים, ביניהם זנות, שהיינו יכולים לחלק לנשים העובדות בעבודות שאינן זנות, ונשים העובדות בזנות, שיכיל שאלות כמו "האם היית יכולה לעסוק במקצוע X?" "האם היית רוצה לעסוק במקצוע X?" "מדוע אינך עוסקת במקצוע X". זה ילמד אותנו דבר או שניים על על מידת הבחירה שיש לעוסקות בזנות, בשני המודלים
    דבר נוסף שצריך לשאול, הוא מה קרה לנשים שלא עוסקות בזנות בשוודיה, בגלל הקרימינליזציה. אם נפחית את מספר הנשים העוסקות בזנות, ונגדיל את מספר הנשים שנשארות במערכת יחסים אלימה \ שודדות זקנים \ מנהלות קרטל סמים \ מתות ברעב, אני לא בטוח שהשגנו, כחברה, את מה שרצינו להשיג, בכך שאסרנו על זנות.

  5. בגדול, אני מאד מסכים.
    אבל אני חושב שצריך לחשוב על זה עוד קצת

להגיב על אישנר זאף לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

973080 דפים נצפים, 49 היום
320012 ביקורים, 30 היום
FireStats icon ‏מריץ FireStats‏