על ערדים, חרבים ואפליית נשים

נדב

לרגל בחירתה של רוסף לנשיאות ברזיל, מפרסם עופר קניג באתר שדולת הנשים המכון הישראלי לדמוקרטיה סקירה על "נשים בתפקידי מפתח פוליטיים: ישראל במבט השוואתי". סקירה מעניינת ומחכימה, עד שמגיעים לטענה לפיה "שמרנותה של החברה עשויה להסביר במידת מה את התת-ייצוג של נשים בכנסת ישראל". ומיהם השמרנים הרעים שפוגעים בנשים הישראליות? צדקתם, הגוש החרדי-ערבי. קניג מביא לנו, להדגמה, את הטבלה הבאה:

ש"ס, יהדות התורה, בל"ד,
רע"מ-תע"ל, חד"ש
שאר המפלגות סך הכול
מספר מושבים כולל 27 93 120
מספר חברות הכנסת *1 20 21
שיעור הנשים *3.7% 21.5% 17.5%

ראיתם את החרדים-ערבים הרשעים האלו (אפשר אולי להגיד חרבים, או ערדים), שלא בוחרים נשים לכנסת?
אה, רגע, לוחשים לי באוזניה שבעצם לא מדובר בחרבים או בערדים, אלא בשתי אוכלוסיות שונות? כלומר, ממש כאלו שחיות בנפרד? ולכל אחת מהן יש מפלגות משל עצמה?
אז בואו נסדר מחדש את הטבלה:

ש"ס, יהדות התורה בל"ד,
רע"מ-תע"ל, חד"ש
שאר המפלגות סך הכול
מספר מושבים כולל 16 11 93 120
מספר חברות הכנסת 0 1 20 21
שיעור הנשים 0% 9% 21.5% 17.5%

ואללה. הטבלה הזאת נראית קצת אחרת, לא? היא אומרת לנו שיש אוכלוסיה שמדירה נשים באורח מוצהר ומוחלט, יש אוכלוסיה שייצוג הנשים בה הוא בעייתי מאוד , ויש עוד אחת שייצוג הנשים בה כל כך מוצלח, עד שאפשר לתאר אותו כ'בעייתי', ולא כ'בעייתי מאוד'.

תשאלו, למה אתה טורח לכתוב פוסט בגלל טבלה מטופשת אחת?

בגלל שהטבלה הזו מייצגת תופעה נפוצה בציבוריות הישראלית בכלל, ובחלקים נרחבים של התנועה הפמיניסטית הישראלית בפרט: התפיסה שהחברה הישראלית היא בסך-הכל מדינה מודרנית ומתקדמת, אבל יש כאן שני ציבורים, שהם בעצם אחד, שחיים עדיין בימי הביניים הפרימיטיביים. והדרך לתקן את החברה הישראלית – בין אם את מבנה שוק העבודה, את מערכת החינוך או את השוויון המגדרי – היא לתקן את שתי החברות האלו.

אז יש לי חדשות לשדולת הנשים למכון הישראלי לדמוקרטיה, ולד"ר קניג בפרט: יש אפליית נשים בציבור היהודי-חילוני בישראל. והעובדה ששיעור ייצוג הנשים בקרב המפלגות של הציבור הזה היא 21.5%, היא גם כן לא משהו לכתוב עליו הביתה. חשוב לטפל באפליית נשים בחברה החרדית; חשוב לטפל גם במבנה המגדרי המפלה של החברה הערבית; צריך לטפל גם בבעיות המגדריות הקשות שיש בחברה היהודית-חילונית. רידוד של הבעיה לכדי יצירת קבוצה 'מסורתית' מלאכותית לא יועיל לפתרון אף אחת מהבעיות האלו.

* המספרים בטבלה של קניג לא היו מדוייקים. הרשיתי לעצמי לתקן אותם.

25 Responses to “על ערדים, חרבים ואפליית נשים”

  1. האם לדעתך העובדה שיש 21.5% של חכיות נשים הוא תוצאה של אפלייה?

    • נדב הגיב:

      כמובן, בהתבסס על שתי הנחות:
      א. שיעור הנשים באוכלוסיה גבוה בהרבה מ-21.5%
      ב. לנשים אין כישורים פוליטיים פחותים מסיבות מולדות
      נראה לי שאם מקבלים את שתי ההנחות האלו, אין אלא לקבל את טענת האפליה.

      • נדב, לא שאני לא מסכימה עם הניתוח שלך, אבל תיאורטית גם אם מקבלים את שתי ההנחות לעיל יכולה להתקיים עובדה נוספת, שלא ממש הנחת דבר בקשר אליה, שמסבירה את הפער בין שיעור הנשים באוכלוסייה לבין ייצוגן בכנסת ללא אפליה: נשים, על אף שיש להן כישורים פוליטיים זהים לשל גברים, אינן מעוניינות למלא תפקידים פוליטיים כפי שגברים מעוניינים בכך. אפשר אפילו להניח שחוסר העניין הזההוא מולד על אף הכישורים הפוליטיים המולדים השווים.

        (כמובן שאני לא חושבת שזה המצב, וכמובן שאני חושבת שגם "חוסר העניין" שניתן אולי להצביע עליו הוא לא מולד אלא תוצאה של הבניה חברתית. רק הצבעתי על הכשל בטיעון שלך כפי שבנית אותו בתגובה בת 4 משפטים)

        אה, ואם אני כבר מגיבה – מה קרה לאפשרות שהיתה פעם להירשם וכו'?

        • נדב הגיב:

          אוקיי, תכללי 'מוטיבציה' תחת כישורים פוליטיים.

          לגבי ההרשמה לתגובות – עדכנתי את התגובות (כדי שהשירשור יחזור לעבוד) ולא טרחתי להחזיר אותה. היא עדיין עובדת, רק אין קישור. ×–×” נראה לך נחוץ? ×›×™ אם כן, אחזיר.

          • אח, חזרת השרשור היא שינוי מבורך ביותר!

            מסתבר שלהירשם לקבלת עדכונים אפשר, מה שחסר לי בעצם זה בעיקר היכולת להיכנס למסך ניהול החשבון שלי (שבו אפשר למשל לנהל את הפוסטים אליהם נרשמתי בעבר), שנעלמה מבחינתי. אם תסביר לי איפה היא נמצא עכשיו נראה לי שזה יפתור את רוב הבעיה.
            (היתרון הנוסף ×”×™×” שאחרי שנכנסים לא צריך להקליד שוב את הכינוי, כתובת המייל והאתר – שאגב, משום מה הפונטים של ישראבלוג לא עובדים טוב עם הפונקציה של "הפוסט האחרון של…". כרגע הדפדפן מצליח לשמור את הבפרטים בעצמו אבל ×–×” לא תמיד עובד לו)

          • נדב הגיב:

            http://nadav.blogdebate.org/wp-login.php
            אגב, זו כתובת סטנדרטית לכל בלוג וורדפרס.

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Nadav Perez, Nitay Peretz. Nitay Peretz said: RT @Felagund: ערדים, חרבים ואפליית נשים http://nadav.blogdebate.org/archives/aradim-haravim […]

    • נדב, אתה קיבוצניק? איך תסביר את הבדלי ההתנהגות בין תרנגול ותרנגולת? פר ופרה? צבי וצביה? האם מדובר בהבנייה חברתית של הפטריארכיה התרנגולית/פרית/צבאית? האם תתמוך בהקמתה של ועדה לקידום מעמד התרנגולת? מדוע שתרנגולים לא ידגרו על הביצים חצי מהזמן? מה, הישבן שלהם לא חמים מספיק? ולמה שתרנגולות לא יגידו גם כן קוקוריקו?

  3. נעמה הגיב:

    זה פורסם באתר של המכון לדמוקרטיה

  4. אחד הדברים שתמיד משעשעים אותי ×–×” לראות את ההתפתלות והתירוצים של אנשים שמנסים להסביר איך דווקא במפלגת ישראל ביתנו אצל ליברמן ייצוג הנשים הוא הגבוה ביותר בכנסת בין המפלגות הגדולות (5 מתוך 15) – שליש. ×–×” עדיין נמוך משיעורן באוכלוסיה, אבל מעט יותר גבוה למשל משיעורן במפלגות כמו חד"ש ומר"צ שבשתיהן אין נשים.

    • נדב הגיב:

      ככה זה, כששינוי מעמדה הפוליטי של אישה אחת, תמר גוז'נסקי, מוריד את שיעור היצוג של נשים במפלגות ערביות-יהודיות בישראל מ-33% ל0%.

      לא התייחסתי בפוסט להבל שבהתייחסות ל1 מתוך 11 כ'סטטיסטיקה', או בכלל על הנסיון להסיק מסקנות סטטיסטיות מתוך קבוצה של 120 איש, אבל אין ספק שהוא מאוד רלוונטי. אפשר לדבר על אחוזי ייצוג של נשים בפרלמנט הישראלי, אבל רק אם מסתכלים על מספר כנסות, ולא על אחת.

  5. וניטפוק שאפשר למחוק – השעון בבלוג שלך עדיין בקיץ, ומראה שעה קדימה.

    • נדב הגיב:

      לא הבנת. זה חלק מהמחאה נגד החרבים. או אולי נגד הערדים. תזכיר לי מאיזה מגזר אלי ישי?

      (תודה)

  6. נתאי הגיב:

    ערדים וחרבים זה כל כך טוב, שלא שמתי לזה לב בפעם הראשונה שקראתי את הכותרת.

  7. אבו אלמוג הגיב:

    ובעצם, הייצוג הפוליטי של נשים הוא תופעה מלאכותית בחברה שבה נשים מופלות בכל צורה אפשרית, נאנסות, נסחרות כחפצים, נרצחות על כבוד המשפחה. מה היה עוזר בזה עוד שתי ח"כיות ערביות ושלוש חרדיות? השינוי הבסיסי צריך להתחיל מלמטה. למשל, זה לא עוזר לאף אישה אם ציפי חוטובלי היא יו"ר ועדת הכנסת למעמד האישה, אם היא עדיין עומדת על שמירת המנהג הפרימיטיבי והמדיר של "שמירת נגיעה". יש לנו עוד הרבה מאוד לאן להתקדם לפני שנתחיל לחשוב בכלל על ייצוג שווה.

    • אפרת הגיב:

      או להיפך. אולי צריך להתחיל עם ייצוג שווה של נשים, כדי שיוכלו באמת לקדם אג'נדה של שוויון (ואולי כדאי לנשים להתחיל לחשוב באילו נשים הן בוחרות לכנסת, ולראות האם ציפי חוטובלי מקדמת אותן או לא)

    • נעמי חזן, אחת המחוקקות הפמיניסטיות הרציניות שהיו כאן, אמרה לי פעם* שגם את הנשים השמרניות יותר והמוכשרות פחות** אפשר לרתום לחקיקה פמיניסטית בקלות יחסית.
      כלומר, אנסטסטיה מיכאלי יכולה להיות שמרנית וגזענית בדיוק כמו מי שנבחר לפניה או אחריה ברשימת המפלגה השמרנית והגזענית שלה. אבל היא תצביע בעד הארכת חופשת לידה, או מקלטים לנשים מוכות.

      * זה לא שיצא לנו לשבת על קפה. ראיינתי אותה לדוקטורט
      ** היא לא הזכירה במילה את גילה גמליאל. זו תוספת שלי לחלוטין

  8. efyska הגיב:

    כן. אנחנו לא ממש חברה מערבית שוויונית.

    אנחנו חברה דתית, פטריאליסטית, צבאית. בכל מקום תשמע ביטויים כמו מיידעלה וכוסית שעוזרים לנשים להבין את מקומן. האלימות נגדן גם היא לא הולכת וקטנה. מיעוט לא מיוצג, מיעוט נרדף.

    רק שאנחנו לא באמת מיעוט, מבחינה מספרית…

    מעניין מה היה פה המצב לפני שלושים שנה. האם ייצוג הנשים היה דומה?

    כפסימית, לא נראה לי שאנחנו נצליח לשנות את המצב, לא עם החרבים והערדים (תודה נתאי על מטבע לשון מצויין).

  9. […] –  נתאי ונדב פרץ במבט מחכים על להטי הסטטיסטיקה: האומנם קיימת אפליית נשים רק במגזר החרדי והערבי? […]

    • Eli Gilad הגיב:

      From a statistical point of view, I would not make a big deal of the different between 1 woman out of 11 (in Arab parties) as compare to 0 out of 16 in Jewish-orthodox parties. The size of the population in the study (that is, the number of parliament members) is simply not big enough to draw a conclusive conclusions. One woman in either sector may be coincidental.
      Needless to say, I agree with everything else that you wrote.

      • נדב הגיב:

        אני מסכים, והתייחסתי לזה למעלה. כל ה'מחקר' הזה מגוחך, כי הוא מנסה לעשות סטטיסטיקה על מספרים שאי אפשר לעשות עליהם סטטיסטיקה.

  10. אתה צודק לחלוטין, ואת המהלך שעשית כאן אפשר לעשות על עוד סוגיות רבות בינם לביננו. "הם" פרמיטיביים ורוצחים על רקע כבוד המשפחה, אנחנו נאורים ואצלנו רוצחים "על רקע רומנטי".
    "הן" נתונות לדיכוי גופני שמחייב אותן לכסות את גופן בהקפדה. אנחנו נאורות ועושות דיאטות, ניתוחים פלסטיים ומשקיעות הון על קוסמטיקה מבחירה, כי בא לנו.
    תודה על הפוסט.

  11. Christie Wall הגיב:

    ‫נדב, אתה קיבוצניק? איך תסביר את הבדלי ההתנהגות בין תרנגול ותרנגולת? פר ופרה? צבי וצביה? האם מדובר בהבנייה חברתית של הפטריארכיה התרנגולית/פרית/צבאית? האם תתמוך בהקמתה של ועדה לקידום מעמד התרנגולת? מדוע שתרנגולים לא ידגרו על הביצים חצי מהזמן? מה, הישבן שלהם לא חמים מספיק? ולמה שתרנגולות לא יגידו גם כן קוקוריקו?‬

    • נדב הגיב:

      אין ספק, גברים שהולכים להיות מהנדסים ונשים שהולכות להיות פסיכולוגיות זה ב-ד-י-ו-ק כמו ההבדל בין תרנגולים ותרנגולות.

      כשתחזור לחיות בחברה של ציידים-לקטים, תן לי לעיין שוב בטיעון הזה.

      (אגב, גיל, אתה מתבקש להגיב בשמך ובתגובות רלוונטיות לפוסטים)

להגיב על מיכאל זילברמן לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

971715 דפים נצפים, 59 היום
319264 ביקורים, 50 היום
FireStats icon ‏מריץ FireStats‏