אבד: חופש ביטוי

נדב

אתמול הייתי בהפגנה נגד המתקפה בעזה.

עמדנו על הכביש, לבושים שחור, והחזקנו שלטים בסגנון 'בעזה ובשדרות, ילדים רוצים לחיות'. היו פחות מ-50 איש (49, למעשה), כך שלא נדרש רשיון.

ההפגנה הייתה קצרה: ההתחלה הייתה ב-15:30, אנחנו הגענו ב-15:40, המשטרה הגיעה ב-15:45, ב-15:50 הקצין הכריז על התקהלות בלתי חוקית והודיע לנו שבשעה 16:00 הם יתחילו לבצע מעצרים. המארגנים תיכננו שנתפצל לקבוצות קטנות ונתפרס לאורך הכביש, כך שלא תהיה עילה לעצור אותנו – אנחנו העדפנו להיעלם מהשטח בדקה לארבע.לפי הדיווח אצל צ'יקי, התוכנית לא עבדה כל כך טוב וחמישה אנשים – ביניהם לאה שקדיאל – נעצרו.

ההפגנה הוגדרה כהפגנה משותפת, יהודית-ערבית. מהנסיון שלי בהפגנות כאלה, הקהל בדרך כלל דומה לקהל מצביעי חד"ש – רוב ערבי גדול וכמה שמאלנים יהודים בעיגולדים באחת הפינות. מאוד הפתיע אותי לראות שהפעם, לא היו בכלל משתתפים ערבים.

הסיבה התבהרה לי – כנראה – כמה דקות אחר כך. אחת המארגנות עמדה לידנו (היינו בקצה השורה של המפגינים), ודיברה עם בחורה בדואית שעמדה בשולי ההפגנה. לא שמעתי מה הבחורה הבדואית אמרה, אבל התגובה של המארגנת הייתה 'אל תדאגי, אתם איתנו, לא יעשו לכם כלום'. הבחורה לא השתכנעה כנראה, ואחרי השיחה הקצרה הזו נעלמה מהשטח.

אין לי מידע מספיק כדי להגיע למסקנות נחרצות – לא דיברתי עם אנשים ישירות, ואני מסתמך על התרשמות ועל קרעי שיחה ששמעתי. אבל המסקנה שלי היא אחת: היום בישראל, ערבים פוחדים להפגין.

חוזר שנית: ערבים פוחדים להפגין.

בדמוקרטיה הנאורה שלנו, חופש הביטוי מוגבל על בסיס אתני.

זה לא משנה שבחוק זה לא כתוב. ברגע שמישהו מפחד להפגין מכיוון שהוא יודע שהוא יתקל בבעיות, חופש הביטוי שלו נשלל.

ולא נשכח לציין את תפקידה של התקשורת הנפלאה שלנו, כלב השמירה של הדמוקרטיה אבי בניהו, שממנה לא שמענו דבר וחצי דבר על מאות האזרחים הישראלים – רובם ערבים – שנעצרו באלימות מאז תחילת המבצע, כדי להגשים את המטרה של שלילת חופש הביטוי.

25 תגובות »

נדב ב15/01/2009 14:45 תחת חברה בישראל

25 Responses to “אבד: חופש ביטוי”

  1. […] נדב מספר איך ערבים מפחדים להפגין, תובעת משטרתית מבקשת להאריך מעצר כי החשוד “פוגע במוראל העם”, פוסלים מפלגות כ”אקט פטריוטי“, מבקשים לפטר את יונית לוי כי היא שמאלנית. כל אלה דוגמאות עוד לפני שהתחלתי לנסות להיזכר. […]

    • זיו הלוי הגיב:

      אמת להיאמר: ערבים שלא רוצים להפגין, מחשש לזעמו של ארור מרזל!

      יהודים שנעצרים על רקע פוליטי!

      וצביעות צהובה- כירוק, שראה מה קורה בטדי, האמורה לייצג את ישיבת כהנא, וקרויה ע"ש טרומפלדור, אך לאחר שהשעתה "בשם ז'בוטינסקי" את ניבין הסונית, אך מיהרה לשכור שני צ'צ'נים שיעים- אם כך, הם יכולים גם לקבל חיבוק מניבין, וגם להודות ש… הם מנעו מן השמאל להגיד משהו שהם עצמם כבר הבינו- שהם אלה שהפרו את התהדיה!

      או מאידך- להודות שהם רק ניסו להשיב את גוש קטיף על כנו!

      הסיבות ל"עופרת יצוקה" הן הסיבות לתליית סדאם, או להתערבותו של דוד סם ביחסי אולמרט אסד- הגולן ישראלי, ואין זה מעניינם של בוש, או של שרה פיילין, מה תעשה ישראל בגולן- זה רק מעניינם של ישראל, ושל המשטר הסוני להלכה ואנטי דתי בפועל שיחליף את אסד- אמריקה החוצה! תני למזה"ת לטפל בגולן! אל תתלי ערבים שכל חטאם פטריוטיות, חילוניות, או אמונה סונית!

      מסר לאיווט, ללפיד ולבנט- פעימה רביעית ללא פולארד- הסבל שלו בכלא, הוא עוד כלום לעומת הדכאון שיחטוף אם לא רבין ולא שרון, לא יקבלו את פניו בארץ, והוא ידרוש לקבל בחזרה את תנאי המאסר, המשופרים לעומת הלם האין רבין ואין שרון!

      במקום לעשות רק מה שאמריקה, הימין, או תשובה(שיעזוב דירות שאינן שלו ויילך יעקור דיירי דירות רשומות על שמו בטאבו) רוצים- תנו לנו את מבוקשנו- אמנסיפציה לערבים ויחסי חיה ותן לחיות בין שמאל, דתיים, וימין- אל תעצרו את דפני בשל שמאלנותה!

    • זיו הלוי הגיב:

      בס"ד

      ביבי נותן לח"כים ערבים לדבר במושבי כנסת מן המניין, שלא יזלגו קולות שמאלה, אך כשאין חשש לאבד את הכסא- הוא אוסר על ערבים להפגין!

      ואת מי משתיק דוד אריאלי? את ספיר סבח- גם תומכת בביבי- וגם ספרדיה!

      דרעי- תראה מה אריאלי מקריית טבעון עושים לספרדיה!

      על אדם ורטה ודוד אריאלי- שגם נבות וגם מגדל העמק יתלוננו עליהם בבית משפ' אזולאי, שמעתי שיש בשכונת הגפן עורכי דין טובים- וגם ב… מגדל העמק! להתעורר שמה- ספיר, נבות, אזולאי, ומגדל העמק- לרבות סוללות עורכי הדין- תראו מה אריאלי מעולל למרשיכם?!

      דרעי- אריאלי רודף את ספיר על צבע עורה!

  2. […] נדב מספר איך ערבים מפחדים להפגין, תובעת משטרתית מבקשת להאריך מעצר כי החשוד “פוגע במוראל העם”, פוסלים מפלגות כ”אקט פטריוטי“, מבקשים לפטר את יונית לוי כי היא שמאלנית. כל אלה דוגמאות עוד לפני שהתחלתי לנסות להיזכר. […]

  3. ירדן הגיב:

    נשמע ממש מעצבן. איך זה יכול להיות? אולי צריך לנסות לתגבר הפגנות של ערבים ביהודים כדי להקשות על זה…

  4. […] מספר על הפגנה של מתנגדי מלחמה נעדרת ערבים. המסקנה שלו […]

  5. נעה הגיב:

    אני שואלת מתוך התעניינות, לא קינטור. אם אתה לא יכול לראות את זה ככה, אז אל תגיב לי.
    אבל בהתנתקות גם שמת לב להגבלה על חופש הביטוי? בערך חצי מהחברים שלי היו עצורים בגלל הפגנות תוך כדי המאבק על ההתנתקות (וחלקם לתקופה ארוכה ללא משפט, רק בגלל שהפגינו), הרבה חטפו מכות בכל מיני סוגים של הפגנות, והייתה לכך גם תמיכה בעם (עמונה זו הדוגמא הכי מוכרת) (אני יודעת שזה שונה מאוד מהמון סיבות, ובכ"ז מעניין אותי עד כמה הייתי מודע לזה בכלל). חופש הביטוי לא מוגבל רק על בסיס אתני (גם), אלא על בסיס הקונצנזוס ותמיכה ממשלתית.

    • אפרת הגיב:

      תקני אותי אם אני טועה, אבל את מדברת על הפגנות לא חוקיות. נדב (והרבה אחרים) מדברים על הפגנות חוקיות. לי הספיק להיות בהר הצופים ולראות הפגנה שקטה של סטודנטים ערבים ולצידה את אנשי מג"ב מתכוננים עם אלות כדי להבין שאין כאן שוויון, בטח שלא בזכות להפגין.

      • נדב הגיב:

        מה שאפרת אמרה. וגם: לדעתי זה מאוד בעייתי שאני יכול להפגין נגד המבצע, אבל ערבי לא יכול.

        אבל אין ספק שהאלימות המשטרתית היא מטורפת. המתנחלים למדו את זה, אוהדי הפועל ת"א למדו את זה, השמאלנים למדו את זה, האתיופים למדו את זה. ועדיין, הערבים חוטפים הכי חזק.

        • נעה הגיב:

          הנק' העיקרית כאן הייתה לא האלימות המשטרתית (גם החרדים למדו את זה עוד מימי בר אילן), אלא ההגבלות על חופש הביטוי של מי שלא חשב באותו רגע כמו השלטון וכמו הטרנד העכשוי בעם. אין לך מושג (אני מניחה) איזו כמות אדירה של עצורים הייתה באותה תקופה (כולל ילדים). אין ספק שבכל תחום אפשרי כולל כאן ערבים הם המגזר המקופח ביותר בישראל (חוץ מערביות). מה שסיפרת הוא נוראי.
          ואפרת – אף הפגנה נגד ההתנתקות לא הייתה נחשבת חוקית, כולל הגדולות ביותר (שדרות, נתיבות, כפר מימון – אם את זוכרת), זה חלק מההגבלה של חופש הביטוי שהייתה בתקופה הזו.

          • נדב הגיב:

            קודם כל, חשוב לי להדגיש שאני מקבל את הטענה העיקרית שלך על השתקה. ההתנתקות הייתה אחד האירועים הרעים שקרו בישראל בעשורים האחרונים, גם מבחינת התוכן וגם מבחינת צורת הביצוע.

            אבל ההבדל בין הערבים לבין המתנחלים – והשמאלנים עכשיו – הוא במבחן התוצאה. המשטרה הפעילה מספיק כוח כדי להשתיק את הערבים, ולא הפעילה מספיק כדי להשתיק אחרים. זה הבדל מהותי.

        • זיו הלוי הגיב:

          בס"ד

          אכן- הערבים חוטפים יותר מכולם!

          היום השתוללתי והכיתי מדריך יהודי, רק כי אם הבית הערביה בטלה את המשמרת שציפינו שתעשה- אף שתגובתי הייתה קצת- הרבה- מוגזמת- היה- קירשנבאום- אומר- בצניעות- חשבתי שהממסד כהניסטי, ומפריע לאם הבית בתפקידה בשל צבע עורה- אותה סיבה שמרשים ליהודים להפגין- ולערבים- לא!

          ושוב- תחושת אפליה גרמה לאלימות!

          אגב- יפה שלמרות יהדותינו- מגינים אנו בבלוג זה על זכותם של הערבים להפגין- שני העמים שמיים!

          שני העמים נימולים!

          שני העמים נקיים מחזיר!

          לשני העמים מותר להפגין!

    • ירדן הגיב:

      נעה, יש לפעמים דאבל סטנדרט אצל השמאל. ראיתי את זה בעיתון של חד"ש בהתייחסות שלהם להפגנה שהימין רצה לעשות באום אל פאחם. זה בעיה כשכל צד תומך בלגיטימיות של ההפגנה של עצמו אבל מתנגד להפגנות של הצד השני. זה הופך את המשחק למאבק כוחות ומחוץ למסגרת הדמוקרטיה – ובסופו של דבר כולנו מפסידים מזה.

      דווקא מה שאת אומרת חשוב, אם כל הצדדים יסכימו על החוקים הכלליים שמאפשרים לכולם להשמיע את כולם ודואגים שהמשטרה תנהג בהגינות ובכבוד, ולא בפגיעה ורמיסה, גם כלפי הצד השני – אז כבר המצב בארץ ישתפר מאוד.

      • אבל ההפגנה של הימין באום- אל פאחם ייצגה בעקר את כך, והמפלגה הזאת היא גזענית, מה שצריך היה למנוע מבג"ץ להכשיר אותה מלכתחילה, ככתוב ב"חק יסוד:הכנסת":"מפלגה לא יכולה להתמודד לכנסת:א. אם היא פוגעת באפיה היהודי של המדינה!
        ב. אם היא פוגעת באפיה הדמוקראטי של המדינה!
        ג. על גזענות!

        • זיו הלוי הגיב:

          בס"ד

          לזיו חיים הלר הלוי- אני, זיו הלוי(בלי ה"חיים הלר" שלך), מגנה אמנם את כוונת כהנא להרוס את אום אל פחם(רק דרישת הדור הצעיר , שתפס את מקומו בישיבת ההסדר- לאחר שכהנא עצמו נלכד ע"י תרנגולת סונית שמטילה ביצי זהב ולא זקוקה לשום איראן!)- אך כתבתי ללפיד, אחרי שהצבעתי "מערך", שבנט ישראלי בעיניי- כדי לאזן את הפוליטיקלי קורקט שבין בנט, שהזדהה עם מטרותיה החברתיות של סתיו שפיר מן "העבודה", עבורה הצבעתי, אך כעסתי שהיא דכאה את בנט, ורציתי לאזן- למען הדמוקרטיה!

          אפילו בנט- האיש והימין- ציפה לסובלנות מצד סתיו שפיר, ואמר:"דפני שואלת איפה הכסף- ואנחנו שואלים:איפה הערכים!"

    • זיו הלוי הגיב:

      נקודה יפה- כשסתיו שפיר דכאה את בנט בהפגנה- דאגתי לכתוב ללפיד שבנט ישראלי בעיניי!

      אנו חילקנו תפקידים- על זה הטלנו להצביע "מערך"- ועל זה- להצביע ש"ס!

      אך בכך שלפיד שיתף את בתפקידיו החברתיים- ראיתי איזון ל"פוליטיקלי קורקט", שימנע מן הדמוקרטיה לנפול ביד דמגוגים- לא מימין(נגד פלסטינים, נגד דפני, נגד מרן זצוקלל"ה) ולא משמאל(נגד בנט)!

  6. נעה הגיב:

    מסכימה עם פסקת הסיום שלך. אני חושבת שהשיח נהפך להיות כ"כ מתגונן ואמוציונלי, שהדעות הופכות להיות אוטומטיות (כי אתה לא רוצה להסכים עם הצד השני). אני לפחות נוטה להתנגד למלחמה, אבל מאוד קשה להיות בכלל בצד של אלו שמתיימרים שהם הכי הומניים בעולם ויותר טובים מכל העם הברברי, אבל אני זוכרת איך הם צהלו בהתנתקות (אני יודעת שאין מה להשוות, ובכ"ז, הם מדברים על הבנה לכאבו של האחר, אבל גם להם אין את זה, פשוט האחר שלהם שונה)
    דווקא גם אני חושבת שהפגנה באום אל פאחם היא מיותרת, ואין עניין לאשר הפגנות שכל המטרה שלהן היא להתסיס ויובילו לאלימות כמעט בוודאות.

    • ירדן הגיב:

      אני מוכן לקבל את הדיעה שלך לגבי הפגנה באום אל פאחם. אני רק רואה בזה משהו צבוע כשמישהו שתמך בהפגנה של הומולסבים בירושלים ואז הוא מתנגד להפגנה באום אל פאחם מאותן הסיבות שהוא כעס על המשטרה שטענה אותן במקרה של ירושלים.

      • נעה הגיב:

        אולי סיבות הביטול זהות, אבל המטרה של המפגינים בירושלים הילא הייתה יצירת פרובוקציה, זה רק תופעת לוואי, ואז צריך לחשוב מה החשיבות שלה וכמה שווה להשקיע כדי למנוע סיכונים. כל המטרה של ההפגנה באום אל פאחם הייתה רק לעצבן, בשביל זה לא שווה להסתכן באלימות.

  7. יעל הגיב:

    לערביי ישראל אף פעם לא היה חופש ביטוי.
    זו בדיוק האשליה עליה בנויה הדמוקרטיה שלנו.
    הם עלולים לחטוף כדור בראש כשהם מפגינים.
    אתם עלולים להעצר. יש הבדל…

    בגלל זה הפגנות יהודיות ערביות משותפות הן כל כך חשובות.

    ——

    סליחה על התזמון אבל מקסים הסיפורי סבתא שלכם.

  8. יעל הגיב:

    נעה, אני אגב התנגדתי להתנתקות כי ידעתי שהיא חד צדדית והיא תוביל רק לסוג של תירוץ אח"כ להכות בפלשתינאים.
    הרי לא באמת יצאנו משם. המצור המשיך. אז התנתקנו יופי- ושרון עשה וי או משהו כזה.
    זה מה שזה היה.
    אני זוכרת שראיתי סרט ארוך על ההתנתקות בערוץ 2 וב-2 בלילה ישבתי ומיררתי בבכי על המתנחלים. הם היו עקורים והבנתי אותם. רציתי לשלוח להם חיבוקים ואני עדיין שולחת נחמה.

    בקשר להפגנות הן לא מתקבלות פה אף פעם. כל מפגין ערבי נקרא ישר "תומך חמאס" וכל הפגנה נתקלת בהתנגדות אלימה. כך שמי שמצית את השטח זו המדיניות שלנו. הפגנה תמימה שהייתה מתקבלת אם אלו היו ישראלים (נניח כן, כי זה לא מה שקורה בשטח) זוכה לירי והרוגים מפגינים ערבים.
    מאוד קשה להיות ערבי במדינת ישראל ונכון שיש מי שרוצה שדכולם ילכו אך מה לעשות הם חיים כאן ואין להם כל כך לאן ללכת.
    במקום לעבוד על התנתקויות חד צדדיות, הגיע הזמן לעבוד על שיתופי פעולה. על חיים כלכליים משותפים. אבל גם נורא קשה כי המדינה מונעת את זה בכל דרך. זו דרך מסוכנת של הקצנה.
    היו חכמים ממני שאמרו שצריך לחזק פה את מעמד הביניים- כי משם יבוא השלום. משיתופי פעולה יהודים ערביים של מעמד הביניים. זו יכולה להיות רשת מעצור חזקה לרצון להלחם. כלכלה משותפת.

    • נעה הגיב:

      אני מעריכה את האכפתיות שלך כלפי המתנחלים שפונו, אבל למרבה הצער, את די נדירה בקרב אנשי השמאל.

  9. מוישלה ג. הגיב:

    אולי ערבים פוחדים להפגין אבל הם בטח לא פוחדים להתפרע !
    לא הבאת דוק=דמה שתומכת שהשערתך, כי מדובר בערביה אחת שסביר שהיא תפחד להפגין לבד ביחד עם חבורת יהודים? מה יש לה איתכם? הרי אתם האוייב שלה!
    ערביי ישראל בד"כ לא רוצים הפגנות משותפות בנושאי זכויות הפלסטינים כי הם לא מוצאים גם לא בשמאל עמית אמין. מבחינת הערבי הימני הקיצוני של בל"ד-חד"ש גם היהודי השמאלני והאנטי ציוני ביותר, בסופו של דבר הוא (אתם) האוייב בקו האחרון.

    ביום כיפורים האחרון הראו לנו ערביינו החמודים שהם יכולים בין לילה להפוך למפלצות. לא רק עכו עברה פרעות אלא גם רמלה, כמה ישובים בגליל , ואדי ערה כרגיל ועוד כמה כבישים ראשיים. הערבים אוהבים "לבפגין" לבדם בלי העזרה של שמאלנינו החמודים. אז אל תאשים בבקשה את הציונים ב"פחדם" !!!

    הציבור הציוני שהוא כידוע לך הרוב במדינה, לא איכפת לו שעוצרים אתם על הפגנותיכם חסרות התוחלת והתכלית. כלומר, זה בסדר שעוצרים אתכם, אבל זה לא כל כך מעניין אותו. הדמוקרטיה ה"אתנית" שלנו כנראה לא עושה הפרדה אתנית, לטענתך, אלא פשות הדמוקרטיה שלנו רוצה לשמור על עצמה גם בזמן מלחמה, ואולי דווקא בזמן מלחמה.

    • זיו הלוי הגיב:

      אבל אם לא שמת לב, זה התחיל מכפיית היהדות על פלאח, במקום לשמור עליו כגוי, ואז הוא יוכל להשיג עבודה כ"גוי של שבת!" וסלח לי, אבל אני מכיר די והותר מסלמים שמסתדרים לא רע אתנו, אחד מהם היה נשוי ליהודיה, ולאחר יש גם בחורה יהודיה

להגיב על זיו הלוי לבטל

האימייל לא יוצג באתר.

910721 דפים נצפים, 106 היום
315273 ביקורים, 49 היום
FireStats icon ‏מריץ FireStats‏