דווקא עכשיו – הכנסה בסיסית אוניברסלית

נדב

אמ;לק: לאור הקורונה, הבידוד, והקשיים הכלכליים שהיא גורמת – מה שצריך עכשיו ×–×” הכנסה בסיסית אוניברסלית

מגיפת הקורונה רק מתחילה להכות בנו, ודבר אחד כבר ברור – מאבק אפקטיבי בה ידרוש צעדים חברתיים וכלכליים דרסטיים. כדי 'לשטח את העקומה' – להאט את קצב ההדבקה למימדים שמערכת הבריאות תוכל להתמודד איתם – צריך לנקוט צעדים של ריחוק חברתי, שהמשמעות שלהם עבור הכלכלה היא דרסטית. סגירת בתי הספר, מניעת התקהלויות, עצירת תנועת האנשים הבינלאומית – לכל הדברים האלה יש משמעויות קשות לאורך זמן.

תקראו את שאול – הוא מסביר את ×–×” מצויין.

השורה התחתונה: הרבה אנשים ימצאו את עצמם בלי יכולת להתפרנס. עצמאיים שמטה לחמם נגדע – מורי דרך, דיג'×™×™×–, מנחי סדנאות ומי לא. עובדים בהעסקה פוגענית – עובדי קבלן, פרילנסרים וכו' – שברגע שהחברה שהם עובדים עבורה צמצמה את העסקתה, הפסיקו לקבל משכורת. הורים שנאלצים להישאר עם ילדיהם בבית. אנשים שמונחים להישאר בבידוד. ועוד ועוד.

למערכת הביטחון הסוציאלי הקיימת אין את הכלים להתמודד עם האתגר ×”×–×”. מי שבבידוד יכול לקבל חופשת מחלה – אבל מה יעשו העצמאים? הממשלה הרחיבה את דמי האבטלה גם למי שבחל"ת – אבל מה עם עובדי כלכלת החלטורע (Gig Economy)? המערכת משאירה הרבה מאוד אנשים בלי מענה – וכנראה שלאורך זמן רב.

כמו שאמרתי, למערכת הביטחון הסוציאלי הקלאסית אין מענים למצב ×”×–×”. אבל יש אמצעי מדיניות אחד שיתן תשובה אידיאלית למצב ×”×–×” – הכנסה בסיסית אוניברסלית – Universal Basic Income (UBI). הכנסה בסיסית אוניברסלית היא פשוט תשלום של סכום קבוע, המספיק לקיום בסיסי, לכל אזרח במדינה, בלי תלות בגילו או במצבו התעסוקתי, המשפחתי או הרפואי. בישראל, להערכתי, מדובר על סכום של לפחות 4,000 ש"×—, וראוי לשאוף לגובה שכר המינימום.

הרעיון מאחורי הכנסה בסיסית אוניברסלית הוא פשוט אבל משכנע – ראוי שלכל אדם ×™×”×™×” סכום שיספיק לו לקיום, לא משנה מה יקרה. ×–×” נכון תמיד, ונכון תמיד בשעת משבר כמו זו שעומדת לפנינו. הכנסה בסיסית אוניברסלית הופכת את מערכת הביטחון הסוציאלי לפשוטה בהרבה. העיסוק בקריטריונים המורכבים הרבים מתייתר ברובו – כולם מקבלים בלי צורך להביא מסמכים רפואיים מורכבים או להוכיח שחיפשו עבודה. ×–×” חשוב במצב רגיל, ×–×” קריטי כשכל כך הרבה אנשים מאבדים את מטה לחמם בבת אחת, כמו עכשיו.

האם הפתרון ×”×–×” פשוט? האם הוא ×—×£ מבעיות? ודאי שלא. הכנסה בסיסית אוניברסלית היא אתגר ענק, בעיקר בגלל העלות האדירה שלה. מדובר בעלות של כמה עשרות מיליארדי שקלים בחודש – עלות שמתקרבת לגובה התקציב הקיים של מדינת ישראל. חלק מהעלות מתקזזת עם קצבאות קיימות, שיתייתרו. ועדיין, ידרש גיוס גדול מאוד של כספים.

מאיפה הם יגיעו? חלקם יגיעו מהגדלה של הגירעון. החוב הלאומי של ישראל נמוך – תוצאה של ייבוש של המגזר הציבורי, שעדיף שלא הייתה מתרחשת, אבל עכשיו משקרתה ×–×” הזמן לנצל את יתרונותיה.

העלאת הגירעון לא תספיק. תידרש גם העלאת מיסים – דבר בעיתיי בימי מיתון. מיסוי של בעלי הכנסות גבוהות, מיסוי של ההון ומיסוי רווחי חברות. ×–×” לא פשוט, אבל ×–×” הכרחי.

עד מתי? שאלה מצויינת. לפחות עד סוף המשבר. כשיגמר גל ההדבקות בקורונה, כשנוכל לחזור לשגרה, כשהכלכלה תתחיל לחזור לעצמה – נוכל לחשוב מחדש על הנושא, לבדוק את ההשפעות של הניסוי החברתי הגדול ×”×–×”, ולהחליט האם אנחנו רוצים להמשיך בו גם בימי שגרה, או לחזור למצב הקיים.

אבל כרגע – כדי לשמור על החלשים בחברה שלנו נדרש אומץ. הכנסה בסיסית אוניברסלית היא צעד ענק, אבל צעד נדרש.


תגובה אחת »

נדב ב13/03/2020 21:13 תחת כללי

One Response to “דווקא עכשיו – הכנסה בסיסית אוניברסלית”

  1. […] לא ננקטו מהר מספיק – ובישראל עדיין לא ננקטים כלל – הצעדים הנדרשים כדי לאפשר לאנשים להישאר בבית כפי שמומחי […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

971056 דפים נצפים, 58 היום
318868 ביקורים, 43 היום
FireStats icon ‏מריץ FireStats‏