אפליה מגדרית בכיוון ההפוך?

נדב

חנית פרסמה אתמול מודעת דרושות – שזה כמו מודעת דרושים, אבל מופנה לנשים בלבד. היא אפילו מציינת: "עם הגברים בחבורה הסליחה, דרושות נשים בלבד". אני חייב להודות שהרמתי גבה – מעבר לעובדה שהפוסט הזה עובר על חוק שוויון הזדמנויות לעבודה, זה מפתיע לראות בחורה שתומכת כל-כך בשוויון מגדרי מפרסמת מודעה עם כזו הטייה מגדרית.

מהמידע (המועט) שיש בפוסט, לא ניתן לראות סיבה מיוחדת לדרישה לנשים בלבד. אין שום מאפיין שגברים לא יכולים למלא בדיוק באותו אופן כמו נשים. אופי המשרה בכלל לא מצויין, ואם הוא מקפל בתוכו סיבה טובה לפנייה לנשים בלבד – דבר שבהחלט יתכן, ואפילו סביר – אני מתנצל מראש בפני חנית, וממשיך לעסוק בנושא הזה סתם כי הוא מעניין:"התלבטתי אם לפנות אישית לחנית ולברר אם יש סיבה מהותית ועניינית לפנייה לנשים בלבד. החלטתי שלא – בעיקר בגלל שהפוסט הזה הוא יותר עקרוני מאשר ספציפי למודעה של חנית, שאינני מפקפק לרגע באהדתה לרעיון השוויון המגדרי.":.

אז איך אוכלים פוסט כזה? היחס לפנייה הזו יכול לבוא בכמה רמות: הראשונה היא הרמה הבנאלית. חוק זה חוק, נאמר – הרי אם היית מוצאת בעיתון מודעה המחפשת מתכנתים ומונעת גישה ממתכנתות, היית מתפוצצת, ובצדק. אם את חושבת שקריטריון מגדרי הוא קריטריון לא ראוי לקבלה לעבודה, למה את מנהיגה קריטריון כזה בעצמך?

רמה קצת פחות פשטנית של ניתוח מגדרי תגיד – אין כאן דין שווה. לא ניתן להניח שפעולה מכיוון מגדרי אחד לשני תקבל בדיוק את אותו האופי כשהיא מופעלת מהכיוון השני לראשון. הרי בסדר המגדרי המקובל בישראל:"כן, גם היום. פחות אבל עדיין. אם אתם לא מקבלים את ההנחה הזו – תגבבו ונדבר על זה": שוק העבודה זה לגברים ומשק הבית זה לנשים. ולכן למודעת דרושים יש משמעות ממוגדרת מאוד – מודעת דרושים המופנית לגברים בלבד היא בגדר חיזוק ואישוש של הסדר הקיים, כי היא מסתמכת על ההנחה שמי שפעיל בשוק העבודה הם גברים – ובאותו זמן גם מחזקת את ההנחה הזו. מודעת דרושות, לעומתה, היא שבירה של הסדר המגדרי – אם אנחנו מצפים מגברים למלא את התפקיד העיקרי בשוק העבודה, הדרישה לנשים בלבד לעבודה מסויימת היא אתגור של הדרישה הזו. מילא אם היה מדובר בדרישה לנשים למקצוע נשי – הוראה או סיעוד – או למקצוע בלי אפיון מגדרי ברור כמו רפואה. אבל המודעה של חנית מציעה משרות גבריות להפליא – הן מבחינה סטריאוטיפית (גברים וטכנולוגיה) והן מבחינה סטטיסטית (שני שליש מעובדי ההיטק הם גברים). החיפוש של נשים דווקא לתפקידים כאלה ממלא את אותו תפקיד כמו צעדת להט"ב במרכז ירושלים – גורם לנו לחשוב שוב על הסדר הקיים.

אבל יש גם רמה שלישית של ניתוח. רמה שאומרת שמה שאנחנו מנסים להשיג במלחמה באפלייה מגדרית בשוק העבודה איננו דווקא שוויון לנשים – המטרה שלנו היא ביטול אבחנות מגדריות. המטרה שלי היא שהמינוח 'אפליית נשים בשוק העבודה' ישמע מופרך כמו המינוח 'אפליית אטרי יד ימינם בשוק העבודה'. את המטרה הזו אי אפשר להשיג על ידי תגובות נגד, גם אם הן חתרניות – את המטרה הזו אפשר להשיג רק על ידי הבהרה חד משמעית ובלתי חוזרת שאין שום קשר בין מה שיש לי בין הרגליים לבין מה שאני עושה בעבודה.

כך שהעמדה שלי כלפי מודעות מהסוג שחנית פרסמה היא ממש לא מוחלטת – האפקט של מודעות כאלה תלוי מאוד בשאלות אמפיריות כמו מה מצבו של שוק העבודה, ואיך מודעה כזו מתפרשת אצל מי שקוראים אותה (מה שמזכיר לי את הסיבה שבחרתי לעסוק בסוציולוגיה ולא בפילוסופיה – היומרה לקבוע מסמרות בלי להסתכל על המציאות תמיד נראתה לי קצת פלצנית). איך אתם קוראים את המודעה הזו? מה היא משדרת לכם?

11 תגובות »

נדב ב18/06/2007 21:00 תחת חברה בישראל

11 Responses to “אפליה מגדרית בכיוון ההפוך?”

  1. אח"י דקר הגיב:

    אני אגיב כאן ולא בפוסט נפרד למרות שמאד גירד לי להפוך את זה ל-He said she said, אבל איתך זה פחות כיף – הדעות שלנו לא כל כך שונות.

    אתחיל מהפרקטיקה ואמשיך לתאוריה.
    1. אני משערת שראית את זה ולכן ברור לך שמדובר במיזם חברתי סוציאלי ולא במיזם עסקי או חלילה בהצעת משרה.
    2. אודה ואתוודה בתפקידי הקודם ניהלתי צוות של 8 איש, גברים. בכל פעם כשחיפשתי אנשים חדשים לצוות ביצעתי אפליה מתקנת לטובת נשים. לאחר עזיבות אחדות וכמה אנשים חדשים עדיין נשארתי עם 8 עובדים – גברים. בכל המקרים לא מצאתי נשים שהיו מספיק טובות לתפקיד למרות שהייתי מוכנה לבצע הקלות.
    בחברה הנוכחית נכון להיום אנחנו 3 איש בצוות הפיתוח ומנהל הפיתוח עושה רושם מוצלח ובהחלט אינו בהכרח מעדיף גברים – יש מצב שלא אהיה האישה היחידה. בכל מקרה כארכיטקטית לא אנהל אף אחד.

    3. עכשיו לתאוריה. למעשה רק קצת יותר תאוריה 🙂 אפליה מגדרית זה רע. לר רק ברמה חוקית או ברמה חברתית כוללת אלא ברמת התוצר הסופי. מנסיוני כמנהלת הייתרון של צוות הטרוגני הוא עצום. נשים פועלות אחרת וחושבות אחרת מגברים, תוספת של אישה או שתיים לצוות גברי מחוללת נס. זה עובד גם בכיוון ההפוך – הוסף גבר או שנים לצוות נשי ודינמיקת העבודה תשתפר.

    4. אני אכן תומכת בשוויון מגדרי ולעולם לא הייתי מפרסמת מודעת "דרושים" אמיתית כזו. מאידך בהחלט הייתי מפרסמת מודעת דרושות\ים במקום דרושים\ות 🙂

    5. הכי חשוב בעצם, שויון נועד לכל לא לנשים ולא לגברים. אבל בנוסף לשוויון אני גם פמיניסטית ועל כן תומכת לחלוטין בהעצמה נשית וכל מיני ירקות שכאלו (זהו הכיוון של המיזם)

  2. נדב פרץ הגיב:

    כמו שאמרת, אין לנו הרבה חילוקי דעות. רק כמה הערות קטנות:
    1. היה לי ברור שלא מדובר ביוזמה מפלה. סתם ניצלתי הזדמנות לפוסט (אבל ראי 5)
    2. אפליה מתקנת זה סיפור אחר לגמרי. המטרה שלה היא הפוכה – לא ליצור מרחבים אחידים-מגדרית אלא לחסל מגזרים כאלה. לכן היא לגיטימית כחלק מהמאבק באפליה.
    5. אני מקבל את האבחנה שלך בין שאיפה לשוויון ובין פמיניזם – אבל חולק על המסקנה. אני במוצהר לא פמיניסט, והירקות האלה נראים לי מהותניים מדי לטעמי (אבל זה באמת כבר לפוסט נפרד. הצטרף לרשימת הטודו…)
    6. נו נו נו לך – בדיוק בשביל He said she said הקמתי את בלוגדיבייט. לא תספקי לו עבודה? 🙂

    • אח"י דקר הגיב:

      מסכימה 🙂

      6. אני יודעת שלכן ייצרת את בלוגדיבייט, אם לרגע היית כותב משהו שאני לא מסכימה איתו הייתי קופצת על העגלה. לרוע המזל דעותינו הסוצייו-אקונומיות\חברתיות לא שונות מספיק כדי לספק דיון עסיסי.

      אשר לפמיניזם – אנא פרסם. אני יכולה לומר לך שלפמיניזם יש הרבה מאד קונוטציות שליליות, אך בסופו של יום הפמיניזם שלי מתחיל אי שם ביסושי כשלא היה לי מושג שהמילה קיימת אך נראה לי הגיוני לחלוטין שגם לי מותר להזמין בנים לרקוד 🙂

      וכן מדובר לחלוטין ביוזמה מפלה, אני לא טוענת לרגע שלא. אומנם לא מדובר ביוזמה עסקית אבל מדובר ביוזמה נשית לחוטין ועל כן מפלה.
      העולם מלא בגופים מפלים, אם מחר אקים קבוצה להתמודדות עם כאבי מחזור סביר להניח שתהיה סגורה לגברים וזו אפליה (גם אם לא יעניין אתכם להשתתף). כל יוזמה שמקבלת רק חלק מהאוכלוסיה היא מפלה, לפעמים יש לה סיבה טובה.

      • נדב פרץ הגיב:

        ההתנגדות שלי לפמיניזם לא באה מהקונוטציות השליליות המקובלות דווקא אלא מהטעמים שפירטתי פה – מההבדל בין 'קידום נשים' ל'שוויון מגדרי'. אבל זה באמת לא לתגובות. פוסט בקרוב – מבטיח!

        אנחנו כנראה חלוקים על ההגדרה של אפליה. לטעמי אפליה היא קבלה של חלק מהאוכלוסיה מסיבות לא ענייניות. קרי – קבוצה להתמודדות עם כאבי מחזור שמוגבלת לנשים היא לא קבוצה מפלה, כמו קבוצה להתמודדות עם סכרת שמופנית לסכרתיים ובניגוד לקורס מסאז' לתינוקות המוגבל לנשים (דוגמא מהחיים).

        • אח"י דקר הגיב:

          אנחנו כנראה אכן חלוקים לגבי ההגדרה של אפליה. לטעמי כל מקום שפתוח רק לחלק מסויים של האוכלוסיה הוא מפלה. לעיתים יש סיבות טובות ולגיטימיות לאותה ההפליה כמובן. (נניח קב' לנשים חרדיות לסביות בהכרח לא תהיה פתוחה לגברים והאפליה המובנית בה היא הגיונית לחלוטין).

          אין קשר ישיר בין פמיניזם לשוויון מגדרי, אני חושבת שלכל אחד מהם המקום שלו. אני מאמינה גדולה בשוויון מגדרי, אני חושבת שאחת הדרכים לקדמו היא פמיניזם. פמיניזם הוא כלי נגד לשוביניזם, בעולם אוטופי לא היה מקום לאף אחד מהשניים. בעולם שלנו, הפמיניזם קיבל כיוונים נוספים ושונים שאת חלקם אני אוהבת פחות.

          בסופו של יום פמיניזם זו רק מילה, הביצוע תלוי באדם. כל אחת והפמיניזם שלה, כל אחד והשוויון המגדרי שלו … כל אחד והשוויון שלו.
          והרי ידוע לשנינו שהכל קשור 🙂

          • נדב פרץ הגיב:

            הוויכוח בקשר לאפליה הוא בעיקרו סמנטי – אני לא רואה איזו משמעות מהותית להבדל בהגדרות שלנו…
            חוץ מזה אני מקבל מה שאת אומרת – חוץ מהעובדה שפמיניזם, לצד היותו כלי מצויין לקידום שוויון מגדרי, הוא הרבה פעמים כלי לעיכוב שוויון מגדרי. אבל תפסיקי – את הורסת לי את הפוסט! 🙂

          • אח"י דקר הגיב:

            אבל אני כל כך נהנית מהדיון…
            נו טוב

  3. ירדן הגיב:

    מסכים איתך לגמרי בקטע הזה. צריך לשאוף לשוויון הזדמנויות באופן כללי ולא פשוט לעשות ההפך מהמקובל.

  4. […] הזה נולד בעקבות דיון עם חנית שנערך אצלי ואצלה – ובעוד מקומות בעבר- על תפיסות מגדריות וספציפית […]

  5. […] את הפוסט של נדב "אפליה מגדרית בכיוון ההפוך?" ואת הדיון שאני והוא מנהלים שם בתגובות. יום אחד אני […]

  6. […] הזה נולד בעקבות דיון עם חנית שנערך אצלי ואצלה – ובעוד מקומות בעבר- על תפיסות מגדריות […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

877295 דפים נצפים, 20 היום
308863 ביקורים, 15 היום
FireStats icon ‏מריץ FireStats‏