בית אורן כמשל

נתאי

(נכתב במקור לעלון קיבוץ רביבים)
ראיתי בעובדה את הכתבה על תושבי בית אורן הבודדים שנשארו כדי להציל את הבתים שלהם. אין כבר מים, מנסים עם קנקל מים או מטף לכבות את להבות האש הענקיות. כל להבה שמכבים מתלקחת שוב. עבודה פתאטית, סזיפית ומייאשת, שסופה כישלון, של מעטים ועקשניים שנשארו מאחור, רק כדי לראות את ביתם נשרף לבסוף וידם קצרה להושיע.

כשראיתי את הכתבה, שמחתי שאני חבר רביבים. כי כשתבוא השריפה, וסביר שבנוף המדברי שלנו זו לא תהייה שריפת חורש, אלא משהו אחר, ואולי לא השנה וגם לא בשנה הבאה או עוד שלוש שנים. אבל כשזה יבוא, אני לא רוצה שישאירו אותי לבד להאבק בזה. אני רוצה להאבק בזה שכם אל שכם עם עוד אנשים מוכשרים, מסורים ואחראיים, שאני יכול לבטוח בהם שישמרו לי על הגב, שיבטחו בי שאשמור להם על הגב. וזוהי בעיני מהותו של קיבוץ שיתופי, והייתרון האמיתי בחיים בו. זה ייתרון משמעותי במיוחד כאשר בחברה שסביבנו אדם לאדם זאב, הנורמה החברתית השלטת היא לדרוך על החלש ולדרוס אותו, גם מוסדות המדינה שותפים לכך. באווירה הזו נכון לומר: "קר שם, קר שם בחוץ, החיים זה לא קיבוץ".

אז בואו נזכור שהנכס העיקרי שלנו כחברה הוא לא רווחי התאגידים לשנת 2008, וגם לא לשנת 2009. הנכס העיקרי שלנו הוא הסולידריות החברתית, והשותפות והעבודה הקשה של כל האנשים המוכשרים שהולידה את הרווחים האלו, ועוד הרבה דברים חשובים לא פחות שיש לנו בנאת המדבר המופלאה הזו שהקמנו כאן. על זה צריך לשמור, ואת זה צריך לטפח.

7 תגובות »

נתאי ב12/12/2010 16:36 תחת כללי

7 Responses to “בית אורן כמשל”

  1. שושי הגיב:

    מקנאה

  2. על איזו ערבות הדדית כבודו מדבר?

    בצעירותי הייתי מוכן להיהרג על בטחון המדינה.
    כשהבנתי שיש אוכלוסיות ענק שמקבלות פטור מהמאמץ הזה, למה שאני אהרג בשבילם?

    לו התגייסתי היום לא הייתי מוכן אפילו לאבד שעת שינה בשביל המאמץ הקולקטיבי (שלא לדבר על למות).

    הסולידריות כבר מ-ז-מ-ן לא כאן.

    • נתאי הגיב:

      המכתב ממוען לחברי קיבוץ רביבים, שבו גם אני חבר. בגלל כל הסיבות שאתה מונה, וקריסת הערבות ההדדית והחוזה בין הממשלה לאזרחיה (לא רק האזרחים מזניחים את הממשלה, גם הממשלה מזניחה את האזרחים) אני מנסה לומר לחברי הקיבוץ שכשהבית יבער שווה שתהיה לך קהילה שעליה אתה יכול לסמוך, ולא תמצא את עצמך סומך על המדינה ומנסה לכבות את הבית שלך עם קנקל מים.

      • עמיש הגיב:

        ערבות הדדית אינה סותרת את המאמץ להרחיב את רווחי התאגיד רביבים. לדעתי בדיוק להיפך, הצלחה כלכלית כללית תסייע לביצור הלכידות החברתית של חברי הקיבוץ והערבות ההדדית.

        • נתאי הגיב:

          כן, רווחי תאגידים זה נפלא, אבל הנכס האמיתי הוא לא הרווחים, אלא האנשים שיצרו אותם, וזה מה שכתבתי.

  3. […] בסיסית החליפה את האמון. לפני כמה ימים פירסם נתאי בבלוג דברים שכתב לעלון הפנימי של קיבוצו ונתן לנו הזדמנות להציץ לעולמם של מי שיכולים לסמוך על […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

971716 דפים נצפים, 57 היום
319264 ביקורים, 47 היום
FireStats icon ‏מריץ FireStats‏