ורדפרס ופייסבוק – בין רשת חברתית ל'רשת חברתית'

נדב

יהונתן כותב על וורדפרס כעל הרשת החברתית הבאה, זו שתחליף את פייסבוק, ונראה לי שהבעיה העיקרית שלו היא בעיית מינוח.
מאז שגיליתי את אתרי הרשתות החברתיות באינטרנט ×”×™×” ברור לי שיש שני סוגים של רשתות חברתיות – מצד אחד, יש את מערכת הקשרים המסועפת שכל אחד מאיתנו מקיים. שילוב של כמה מערכות כאלו – או של כולן – יוצר רשת. ברשת הזו כל אחד מאיתנו מקיים קשרים מורכבים עם כל משתתף אחר – קשרי ידידות, קשרים עסקיים, קשרים דרך מתווכים או קשרים ישירים. הקשרים האלה יכולים להיות באינטרנט או מחוצה לו, וזה לא כל כך משנה:"(אופי הקשרים באינטרנט שונה מאופי הקשרים מחוצה לו, אבל עדיין – בשני המקרים מדובר בקשרים מאותו סוג)":. מצד שני, יש אתרי רשתות חברתיות. אתרי רשתות חברתיות הם מקומות שמנסים לגרום לנו לדמות את הרשת החברתית של המציאות, תוך כדי שאנחנו צופים בפרסומות באתר:"(אין לי שום דבר נגד פייסבוק – נהפוך הוא. ×–×” שעשוע נחמד לשעות הפנאי. אבל זו לא רשת חברתית במובן העמוק של המילה.)":.
ההבדל בין ורדפרס לבין פייסבוק הוא בדיוק ההבדל בין שני הסוגים – בעוד פייסבוק הוא אתר מהסוג השני, ורדפרס היא מערכת שהיכולות שלה מעודדות (בין השאר) יצירת קשרים מהסוג הראשון. בפייסבוק יש לי את חברי הפייסבוק שלי, שאתם אני מקיים אינטראקציות פייסבוק – מנשיכות ערפדים עד משלוח גליטרים. אין לי 'חברי ורדפרס' – ורדפרס היא עוד דרך שלי לתחזק קשרים קיימים וליצור קשרים קיימים. האינטראקציות שאני יוצר דרכה לא מוגבלות לורדפרס, בשני מובנים – ראשית, אני יכול לקיים את האינטראקציות האלו גם עם בעלי בלוגים בפלטפורמות אחרות, ושנית – אני יכול ליצור קשרי ורדפרס גם עם אנשים שהם לא בלוגרים, ואפילו עם אנשים שלא 'חיים ברשת'. כשאני אומר לגיסתי – שמחשב בשבילה ×–×” מילה גסה – 'כתבתי על ×–×” משהו מעניין בבלוג שלי', ונותן לה לינק, אני מעשיר קשר שהוא כמעט ההפך ממה שנהוג לקרוא 'קשר וירטואלי', באמצעים של פלטפורמת ורדפרס.
השאלה המעניינת שעולה כאן היא מה עם יוזמות הרישות החברתי של גוגל – מ-OpenSocial המדוברת ועד הפיצ'ר החדש של גוגל רידר שמאפשר לי לגשת בקלות לדברים שאנשי הקשר שלי אהבו. רשת חברתית פתוחה נמצאת איפה שהוא באמצע – הקשרים הם לא מוגבלי פלטפורמה, אבל צורת המחשבה שעומדת בבסיס היוזמה הזו – של רשימת חברים סגורה ומוגדרת שאיתה אני מקיים אינטראקציה – נוטה לכיוון הפייסבוקי. אני מניח שאנחנו – בדיוק כמו אנשי גוגל – נצטרך לחכות ולראות מה יהיו השימושים האפשריים והשימושים הנפוצים של המערכת הזו.

5 Responses to “ורדפרס ופייסבוק – בין רשת חברתית ל'רשת חברתית'”

  1. שרון הגיב:

    אבל ×”× ×” הכל מתבלבל גם אצלך – הרי אחוז לא קטן מ"חבריך" בפייסבוק הם אנשים שעימם אין לך קשר ברשת החברתית שלך במציאות, ומכאן שגם ההגדרה הזו לוקה בחסר, ומתארת אולי קשרים קיימים ופוטנציאליים.

    אם ניקח לדוגמה אותי ואותך – חברים בפייסבוק, חברים בוורדפרס, ועם זיקה מסויימת של חברות וירטואלית מחוץ לשתי מדיה אלה (במובן ×–×” של תקשורת ספוראדית במסנג'ר). ועדיין, אם נצא מההנחה שאנחנו בראש ובראשונה חברי וורדפרס, הרי שלו הייתי נדרשת לאפיין את יחסינו באמצעות ההגדרות הבסיסיות של XFN, אני מניחה שהיית מתוייג אצלי ×›-contact בלבד, אם בכלל הייתי חשה עצמי בנוח לנסות ולאפיין את הקשר בינינו. אלא שההגדרה הזו היא חסרת משמעות בערך באותה המידה כמו ההגדרה "facebook friends" (או לחלופין – אנשי הקשר שלי בג'מיל שגוגל חושב שהם חבריי).

    ובין פייסבוק המאוד-פורמלית, לג'מיל שהיא לא מספיק מחוייבת (עקב ההגדרה הגורפת שנגזרת מאנשי הקשר ×›"חברים"), לבין רשת הוורדפרסית כרשתות של קשרים וירטואליים, אני מניחה שאני מעדיפה בהרבה את זו הוורדפרסית, שמתאפיינת בהרבה יותר הדדיות – בהתייחסויות שלי אליך ושלך אליי (בין אם בתגובות ובין אם בטרקבקים, או בדיונים שמתחילים בבלוג וממשיכים שם בחוץ).
    בטח ובטח בהשוואה ליכולתנו להשליך זו על זה כבשה לעת מצוא.

    • נדב הגיב:

      לא טענתי שהקשרים שנוצרים דרך וורדפרס הם זהים בדיוק לקשרים שנוצרים בדרכים אחרות (למעשה, בהערת השוליים הראשונה טענתי ההיפך בדיוק). הקשר בינינו הוא דוגמא מצויינת לקשר שנוצר דרך וורדפרס ומתקיים, כמו שציינת, בעיקר באמצעים וורדפרסיים.
      מצד שני, בכלל לא קשה לי לחשוב על קשרים שנוצרו דרך וורדפרס והתפתחו לאמצעים אחרים. אני דוגמא רעה מאוד, ×›×™ המרחק והרגלי יצירת הקשר שלי מפריעים מאוד, אבל גם אני יצרתי קשרים שהמשיכו, × × ×™×—, דרך 'עבודה שחורה' לדברים שממש לא ניתן לאפיין אותם כקשרי ורדפרס (במיוחד בהתחשב שמדובר בקשרים שנוצרו בין בלוגר בתפוז לבלוג קבוצתי בישראבלוג בזמנו), ואפילו גלשו – אם ×›×™ לא הרבה – לקשרים חוץ-אינטרנטיים (כן יהונתן, ההזמנה לקפה עדיין בתוקף).
      אני לא רואה איך קשרים כאלה יכולים להתפתח בפייסבוק. ליתר דיוק, אני רואה אפשרות כזו – אבל היא קלושה להחריד.
      (וסתם הערת אגב אישית – במקרה הספציפי שלי, אין אף אחד בפייסבוק שלי שאני לא מכיר ממקום אחר, ועדיין לא כל כך הבנתי איך יוצרים קשרים בתוך פייסבוק ,כשכל מה שאני יודע על מישהו ×–×” התמונה שלו ושלושה פרטים חסרי משמעות)

  2. […] ונדב כתבו מאמרים על וורדפרס כרשת חברתית שהתבססו על כותרת […]

  3. […] ביותר לכך שבלוגים הם רשת חברתית משל עצמם היא שרוב התגובות לפוסט ×”×–×” עד ×›×” נכתבו בצורה של טראקבקים ולא כתגובות, מה […]

  4. נתאי הגיב:

    עכשיו כבר לא…. × ×”× ×”× ×”× ×”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

972992 דפים נצפים, 101 היום
319952 ביקורים, 55 היום
FireStats icon ‏מריץ FireStats‏