ותודה לסמוטריץ

נדב

כשהתפרסמה אתמול בבוקר החשיפה של דקלה אהרון רשת ב' על ההפרדה בין יהודיות לערביות בחדרי הלידה, התגובות היו מעורבות. ברור שברמה הרשמית היו גינויים, אבל בפייסבוק ובטוויטר בהחלט שמענו את 'מה אתם רוצים, זו תרבות שונה'. זו לא גזענות, אתם מבינים. זה פשוט שיהודים וערבים באים מתרבויות שונות, ולשני הצדדים יהיה נוח יותר אם כל אחד יקבל חדר משל עצמו. הערבים הפרימיטיבים יוכלו לרקוד סביב היולדת ביללות, והיהודים המתורבתים יוכלו לשבת בשקט, לא יותר מאורח אחד כל פעם, ולשמור על התנהגות תרבותית.

התופעה הזו נקראת 'גזענות תרבותית'. מאז מלחמת העולם השניה, כבר ממש לא מקובל להגיד שיש הבדלים גנטיים בין אוכלוסיות – ראינו לאן ×–×” עלול להגיע. אז עוטפים את ×–×” בעטיפה תרבותית יפה. ×–×” לא שיוצאי אתיופיה טפשים יותר מסיבות גנטיות – יגיד הגזען התרבותי – ×–×” פשוט התרבות שהם מגיעים ממנה. פערי השכר בין אשכנזים למזרחים לא נובעים מכך שהמזרחים עצלנים מטבעם – הם פשוט מגיעים מתרבות שבה עבודה קשה פחות מקובלת. ×–×” לא שאני לא רוצה להיות ליד ערבים, הם פשוט עושים המון רעש.

ואז בא סמוטריץ'.

הציוץ הראשון של סמוטריץ' היה עדיין במסגרת הגזענות התרבותית, גם אם מתח אותה לקצה:

אבל מהר מאוד יצא המרצע מן השק, והוברר שהחפלות הבעייתיות שייכות רק ללאום אחד:

ואז, כמובן, באה רויטל 'ממש לא גזענית' סמוטריץ', ושמה את כל הקלפים ישר על השולחן


המהלך של סמוטריץ' כאן חושף בצורה יעילה מאוד את ההיגיון מאחורי הגזענות התרבותית: ההבדלים התרבותיים הם רק תירוץ. הבעיה היא לא עם החפלות, הבעיה היא עם טוהר הגזע. החפלות הן לא יותר מתירוץ.
והחשיפה האפקטיבית הזו של הגזענות התרבותית הפכה אותה לבלתי לגיטימית. מרגע שאמר סמוטריץ' מה שאמר, לא נותרה ברירה לכל אדם חשוך טיפה פחות – מנפתלי בנט ועד חנוך דאום – והוא נאלץ להתייצב ולהודיע שאין שום הצדקה להפרדה בין יהודים לערבים בבתי החולים, וכמובן שזה נוהל פסול שצריך להיפסק.
החושך הקיצוני והמוחלט של סמוטריץ' עשה כאן שירות לציבוריות הישראלית: היעדר הגבולות שלו חשף בצורה אפקטיבית מאין כמוה את הנחות היסוד הגזעניות שעומדות בבסיס הגזענות התרבותית, והפך אותה ללא לגיטימית. בלעדי סמוטריץ', עדיין היו שקועים בדיון האם הפרדה היא לגיטימית או לא (אם החשיפה לא הייתה שוקעת תוך שעתיים).
אז תודה לך, סמוטריץ'

3 תגובות »

נדב ב6/04/2016 8:44 תחת כללי

3 Responses to “ותודה לסמוטריץ”

  1. לא תודה. כשהשיח ×”×’×–×¢× ×™ יוצא לאור, והבושה אובדת, צועדים הגזענים קדימה. ×–×” לא מקדם דיון, ×–×” לא הופך את הגזענות התרבותית ללא לגיטימית. ×–×” פשוט כובש עוד משלט אחד בדרך להשתלטות השיח ×”×’×–×¢× ×™ על הזירה הציבורית. אם עד אתמול התביישנו – היום כבר לא מתביישים. ×”× ×” – מדברים על ×–×”, מתגאים בזה, ולא קורה כלום. דוגמה – אם בשנות ×”-80 כהנא נחשב ללא לגיטימי, ויתר חברי הכנסת נקטו בצעדים אקטיביים לעצור אותו (כמו לצאת מהאולם כשהוא נואם) אז היום הדעות האלו הן כמעט מיין סטרים, ויש כמה וכמה חברי כנסת שנוקטים בהן באופן מוצהר.

    • נדב הגיב:

      השאלה היא האם כשהדברים לא מדוברים המצב טוב יותר. האם כשבנט יכול להתחמק מהשאלה האם זה לגיטימי להפריד בין יולדות יהודיות לערביות, להגיד שכן ולהעמיד פנים שלא, זה יותר טוב.
      בעקבות סמוטריץ', בנט נאלץ להגיד אמירה חד משמעית. לא לגיטימית. בעקבות סמוטריץ', ברור ש-119 ח"כים מתנגדים להפרדה. בעקבות סמוטריץ, גם לבתי החולים לא תהיה הרבה ברירה והם יאלצו להפסיק את ההפרדה.

      • אשרי המאמין בתי החולים יפסיקו את ההפרדה, ×›×™ הם אינם רוצים לאבד את אמון האוכלוסייה הערבית. אבל נגד סמוטריץ' לא יינקטו צעדים במפלגתו (גם אם כל יתר חברי המפלגה אינם בדעתו מה שאיני בטוח בו בכלל), ובפעם הבאה שלמישהו תהיה יציאה גזענית ×™×”×™×” לו יותר קל בהרבה לצאת ללא עונש. בכנסת הבאה כבר יהיו שלושה ארבעה תומכים מוצהרים בהפרדה, ומכאן הדרך להפרדה חוקית (תקנות מניעת רעש בחדרי יולדות באמצעות סגרגציה מרצון, התשע"×– – 2017) קצרה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

973096 דפים נצפים, 44 היום
320024 ביקורים, 27 היום
FireStats icon ‏מריץ FireStats‏