חנוכה הוא חג טוב – פוסט מאוחר לחנוכה
× ×“×‘
יוסי גורביץ פרס×, במהלך ×”×—× ×•×›×”, פוסט שכותרתו '×× ×™ מתיוון ×’××”'. הפו×× ×˜×” שלו: ×”×˜×•×‘×™× ×‘×¡×™×¤×•×¨ ×—× ×•×›×” ×”× ×œ× ×”×ž×›×‘×™×, ××œ× ×”×ž×ª×™×•×•× ×™×. מכיוון ש××œ×™×‘× ×“×’×•×¨×‘×™×¥, סיפור ×—× ×•×›×” ×”×•× ×¡×™×¤×•×¨ × ×¦×—×•×Ÿ ×”×ž×›×‘×™× ×¢×œ ×”×ž×ª×™×•×•× ×™× – ×ל ×œ× ×•, ×”×—×™×œ×•× ×™×, לחגוג ×ת ×—× ×•×›×”. ×ו במילותיו:
על כן, ×¢×œ×™× ×• ל×מץ ×ת ××‘×•×ª×™× ×•. ×¢×œ×™× ×• להפסיק לחגוג ×ת ×—×’ ×”×—× ×•×›×”, ×©×”×•× ×—×’ × ×™×¦×—×•× × ×©×œ ×”×§× ××™× ×¢×œ ×”×ž×ª×•× ×™×. ×× ×—× ×• ×”×•×‘×¡× ×•; ×ין כל סיבה ×©×’× × ×—×’×•×’ ×ת ×ª×‘×•×¡×ª× ×•. ×¢×œ×™× ×• לומר בגלוי: כן, ×× ×—× ×• ×ž×ª×™×™×•×•× ×™×. כן, ×× ×—× ×• שו××œ×™× ×©×לות. כן, ×× ×• ×“×‘×§×™× ×‘×ª×¨×‘×•×ª יוון. כן, ×× ×—× ×• ×“×•×—×™× ×ת תרבות יהודה. ×œ× ×”×ž×™×œ×” â€×ž×ª×™×™×•×•×Ÿâ€œ ×”×™× ×ž×™×œ×ª ×”×’× ××™ ×”×מיתית; ×¢×œ×™× ×• לפעול לכך שמילת ×”×’× ××™ תהיה â€×§× ××™ ליהווה“, ×ו, ×‘×ž×•× ×— ×ž×•×“×¨× ×™ יותר, â€×“תי“.
בלי ×œ×”×™×›× ×¡ לדיון על המשמעויות של 'מתיוון' ו'×§× ××™', המהלך של גורביץ × ×¨××” לי בעייתי. גורביץ מייחס ×œ×—× ×•×›×” משמעות ×חת, ×©×”×™× ×œ×˜×¢× ×ª×• המשמעות ×”× ×›×•× ×” – הקרב בין ×”×ž×ª×™×•×•× ×™× ×œ×—×©×ž×•× ××™×. ×”×•× ×¤×•×¡×œ ×ת המשמעות המקובלת של ×—× ×•×›×” – לזכר המ×בק בין ×”×™×•×•× ×™× ×œ×‘×™×Ÿ המכבי×. (בהערת ×גב, הסיבה לפסילה הזו × ×¨×ית לי תמוהה. ממתי מלחמות × ×מדות לפי ×ורכן? לפי החשבון ×”×–×”, המלחמה ×”×›×™ פחות משמעותית שהייתה לישר×ל ×”×™× ×ž×œ×—×ž×ª ששת הימי×, והכי משמעותית ×”×™× ×ž×œ×—×ž×ª ההתשה)
×›×ן × ×•×¤×œ גורביץ בכשל, ×•×œ× ×‘×¤×¢× ×”×¨××©×•× ×”. ×”×”× ×—×” שלחג יש משמעות ×חת × ×›×•× ×”, ושכל משמעות ×חרת ×”×™× ×ž×•×˜×¢×™×ª, ×”×™× ×‘×¢×™×™×ª×™×ª – ובעייתית במיוחד במקרה של ×—× ×•×›×”. ×—×’×™× ×‘×›×œ×œ, ×•×—× ×•×›×” בפרט, ×œ×•×‘×©×™× ×•×¤×•×–×©×˜×™× ×¦×•×¨×” ל×ורך ×”×©× ×™×, בהת×× ×œ×©×™× ×•×™×™× ×‘×—×‘×¨×” ×•×œ×¦×¨×›×™× ×©×œ קבוצות ×“×•×ž×™× × ×˜×™×•×ª.
×—× ×•×›×” ×”×•× ×“×•×’×ž× ×ž×¦×•×™×™× ×ª: ×”×—×’ ×”×–×” החל, סביר ×œ×”× ×™×—, ×›×—×’ ש××™× ×• יהודי. בתרבויות רבות ×‘×¢×•×œ× ×™×© ×—×’ שמועדו קרוב ×œ×™×•× ×”×§×¦×¨ ×‘×©× ×” (21 בדצמבר) ×•×”×•× ×ž×›×™×œ ×ž×•×˜×™×‘×™× ×©×œ ×ש ו×ור. ××‘×•×ª×™× ×• ×ימצו, ×›× ×¨××”, ×ת ×”×—×’ ×”×–×” ×ž×©×›× ×™×”×, תוך שהת×ימו ×ותו לסיפור היהודי – בדיוק כמו שעשו ×”× ×•×¦×¨×™× ×חריה×, כשהמצי×ו ×ת ×—×’ המולד.
בימי הגלות ×”×™×” ×—×’ ×”×—× ×•×›×” ×—×’ דתי, שהמוטיב המרכזי בו ×œ× ×”×™×” × ×¦×—×•×Ÿ ×”×—×©×ž×•× ××™× ××œ× ×“×•×•×§× × ×¡ פח השמן. ×–×ת בהמשך לתפיסה הגלותית לפיה '×ין להחיש ×ת הקץ', וה×חריות להתפתחויות היסטוריות ×”×™× ×¢×œ ×”×ל, ×•×œ× ×‘×™×“×™ ×ד×. ×ופי ×–×” של ×”×—×’ מת××™× ×œ×ž×¦×™×ות של ישר×ל ש×חרי חורבן בית ×©× ×™, שידעה מרידות רבות שהסתיימו כולן בקטסטרופות. ×ž× ×”×™×’×™ ×”×¢× × ×–×”×¨×• מ×וד מלעודד מרידות × ×•×¡×¤×•×ª ב×מצעות סיפורי גבורה על × ×¦×—×•×Ÿ ×”×ž×¢×˜×™× ×¢×œ ×”×ימפריה.
מצב ×–×” ×”×©×ª× ×” רק בעקבות ×”×¦×™×•× ×•×ª. ×ž× ×”×™×’×™ ×”×¦×™×•× ×•×ª, שביקשו לייצר (ב×ופן ×קטיבי ומוצהר) ×ž×™×ª×•×¡×™× ×©×œ קוממיות, ×ימצו ×œ×œ×™×‘× ×©× ×™ ×—×’×™× ×§×˜× ×™× ×•×©×•×œ×™×™× – ×—× ×•×›×” ול"×’ בעומר, ×©×™× ×• ×ת ×ž×©×ž×¢×•×ª× ×”×ž×§×•×‘×œ×ª והפכו ××•×ª× ×œ×ž×¨×›×–×™×™× ×‘×ª×¨×‘×•×ª היהודו-ישר×לית המתחדשת. ×—×’ ×”×—× ×•×›×” הפך מחג של × ×¡ פך השמן לחג של × ×™×¦×—×•×Ÿ על ×”×ימפריה ×”×™×•×•× ×™×ª והקמת ×ž×“×™× ×” יהודית עצמ×ית.
×”×˜×¢× ×” לפיה 'המשמעות של ×—× ×•×›×” ×”×™× X', ×›×©×”×™× × ×˜×¢× ×ª בצורה ×-היסטורית, ×”×™× ×—×¡×¨×ª משמעות. ×œ×—× ×•×›×” היו הרבה משמעויות ×©×•× ×•×ª, ×•×”×•× ×™×›×•×œ לקבל מגוון של משמעויות ×©×•× ×•×ª ×חרות.
לכן, הש×לה שצריך לש×ול ×”×™× ×œ× '×”×× ×”×ž×©×ž×¢×•×ª של ×—× ×•×›×” טובה ×‘×¢×™× ×™× ×• ×ו ל×', ××œ× '×יזו משמעות ×× ×—× ×• ×¨×•×¦×™× ×œ×ª×ª ×œ×—× ×•×›×”'. ×œ× ×”×× ×× ×—× ×• ×¨×•×¦×™× ×œ×—×’×•×’ ×ת ×—× ×•×›×” ×ו ל×, ××œ× ××™×–×” ×—× ×•×›×” ×× ×—× ×• ×¦×¨×™×›×™× ×œ×—×’×•×’.
והיו×, כשש×לת הקוממיות היהודית ×”×™× ×©×לה ×©×”×¨×œ×•×•× ×˜×™×•×ª שלה הולכת ×•× ×¢×œ×ž×ª, צריך להתחיל ×œ×‘× ×•×ª ×ת המשמעות החליפית של ×—×’ ×”×—× ×•×›×”. לטעמי, בהקשר ×”×¨×œ×•×•× ×˜×™ לישר×ל של היו×, ×—× ×•×›×” צריך להפוך לחג הקוממיות התרבותית – ×—×’ העמידה ×©×œ× ×•, ×›×‘× ×™ תרבות מקומית שיש ×œ× ×• ×¢× ×™×™×Ÿ לשמר, ×ל מול הגלובליזציה התרבותית. ×—×’ התרבות הישר×לית.
שוב, ×× ×™ ×™×•×¦× ×›×ן ב×ופן די ישיר × ×’×“ ההצעה של גורביץ, שרו××” בשימור התרבות הישר×לית ×ת שימור הסגירות היהודית, הרעה כל כך לטעמו. ×בל לטעמי, ×”×ª×™×•×•× ×•×ª במובן של ×™×ž×™× ×• ×”×™× ×”×ימוץ העיוור של התרבות הגלובלית, וההסתכלות על כל מה שישר×לי ×›×¤×¨×•×‘× ×¦×™×לי ומפגר.
ו×חזור – ההיסטוריה ×œ× ×—×©×•×‘×”. מה שחשוב ×–×” המשמעות ש×× ×—× ×• × ×•×ª× ×™× ×œ×”. ו×× ×™ ×œ× ×ž×•×›×¨ ×›×ן ××™×–×” מסר פוסט-×ž×•×“×¨× ×™ ×—×ª×¨× ×™ – ×× ×™ חוזר ×›×ן על ×“×‘×¨×™× ×©×מר ×חד ×”×¢×, ש×ותו וד××™ ××™ ×פשר לה××©×™× ×‘×¤×•×¡×˜-סטרוקטורליז×.
× ×“×‘ ב4/01/2009 21:00 תחת חברה בישר×ל
משעמ×.
2 הר×יות × ×›×•× ×•×ª ×•×ž×©×›× ×¢×•×ª ב×ותו מידה .
×‘×¢×™× ×™ ×“×•×•×§× ×”×¨×¢×™×•×Ÿ להלביש על ×”×—×’ ×ת המשמעות התרבותית ×‘×™× ×”×’×œ×•×‘×œ×™×–×¦×™×” ×”×•× ×¨×¢×™×•×Ÿ × ×—×ž×“. ×ž×¨×¢× ×Ÿ.
יופי. ממש ממש יופי.
מה שמ×וד ×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×–×” שהתפיסה של גורביץ' ×ת ×—× ×•×›×” ×–×”×” בדיוק לתפיסה של יריביו מהצד ×”×©× ×™ של המפה הפוליטית. ×’× ×”× ×—×•×©×‘×™× ×©×—× ×•×›×” ×–×” × ×¦×—×•×Ÿ ×”×ž×›×‘×™× ×¢×œ ×”×ž×ª×™×•×•× ×™×, ×•×’× ×”× ×—×•×©×‘×™× ×©×× ×—× ×• ×”×ž×ª×™×•×•× ×™× ×©×œ היו×, ×•×”×ž×¡×§× ×” ברורה.
×× ×™ מתייחסת ספיציפת למ×מר של ×‘× ×™×ž×™×Ÿ ×›×”× × ×©×§×¨×תי פע×, ועשה עליי ×¨×•×©× ×¢×ž×•×§.
כתבתי על ×–×” ×¤×¢× ×›×ן:
http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=112639&blogcode=5472535
×שר לי עצמי – ×× ×™ עדין ×œ× ×‘×˜×•×—×” מה דעתי ×‘× ×•×’×¢ ×œ×—× ×•×›×”, ובכלל ×‘× ×•×’×¢ ליחס המורכב שבין שמירה על המסורת לעומת למידה מהתרבות הכללית.
דברי ×˜×¢× ×›×ª×‘×ª בפוסט שלך.
×בל ×× ×™ ×œ× ×ž×¡×›×™× ×¢× ×”×ª×¤×™×¡×” שלך שמסורת=דת. ×ת ו×× ×™ חלק מהתרבות הישר×לית, ויש ×œ× ×• כוח (מוגבל, ×œ× ×• ×›×©×œ×¢×¦×ž× ×•; ×œ× ×ž×•×¢×˜, ×× ×ž×¡×ª×›×œ×™× ×¢×œ×™× ×• כחלק מקבוצה) להכתיב ×ת המשמעויות של ×—×’×™×. מה ×כפת לי מה ×›×”× × ×ו ××‘×™× ×¨ חושב על ×”×ª×™×•×•× ×•×ª? הרבה יותר חשוב לי מה ×ת ו×× ×™ ×—×•×©×‘×™× ×¢×œ ×”×ª×™×•×•× ×•×ª. מה ×–×” ×ומר ל×מץ ×ת מסורת ישר×ל, ומה ×–×” ×ומר ×œ× ×˜×•×© ×ותה.
×§×•×“× ×›×œ, ×× ×™ חושבת שקשה ×œ× ×ª×§ ×ת הקשר בין מה ×× ×—× ×• ×—×•×©×‘×™× ×¢×œ ×”×”×ª×™×™×•×•× ×•×ª לבין מה חשבו עליה ×§×•×“×ž×™× ×•, ×”×•×’×™× ××—×¨×™× ×•×›×“'. ××™ ×פשר ×œ× ×ª×§ ×ת הדיון ×‘× ×•×©× ×ž×©×•×¨×©×™×• לחלוטין.
מעבר לזה, ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×—×” ש×× ×™ יודעת מה ×× ×™ חושבת על ×”×ª×™×•×•× ×•×ª. ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×—×” ש×× ×™ יודעת מה ×–×” ×ומר ל×מץ ×ת מסורת ישר×ל ומה ×–×” ×ומר ×œ× ×˜×•×© ×ותה. ×× ×™ חושבת ×©×§×™×™× ×§×•×©×™ להגיד "×× ×—× ×• מ××ž×¦×™× ×ת מסורת ישר×ל" ×ך להחדיר בה ×ª×›× ×™× ×—×“×©×™× ×œ×—×œ×•×˜×™×Ÿ. מ×ידך ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×—×” ש×× ×™ ×והבת ×ת ×”×ª×›× ×™× ×”×ž×¡×•×¨×ª×™×™×.
×¢× ×›×œ העיסוק הרב שלי ×‘× ×•×©× ×›×‘×¨ ×©× ×™× ×¨×‘×•×ª, ×× ×™ עדין מוצ×ת ×ת עצמי בתהיות ובהתלבטויות ובלי עמדה ברורה ומגובשת.
×’× × ×¢×¨×™ הגבעות, ×לה שלכ×ורה × ××ž× ×™× ×œ×ž×¡×•×¨×ª ישר×ל במ××” ×חוז, ×œ× ×ž××ž×¦×™× ×ת כל ×”×—×œ×§×™× ×‘×” ב×ותה מידה. ×”× ×ž×¢×“×™×¤×™× ×ת 'זכור ×שר עשה לך עמלק', על ×¤× ×™ 'בקש ×©×œ×•× ×•×¨×“×¤×”×•', למשל.
מסורת ישר×ל ×”×™× ×“×‘×¨ גדול, מורכב והרבה ×¤×¢×ž×™× ×’× ×¡×ª×™×¨×ª×™. ×פשר ×œ×ž×¦×•× ×‘×• ×ת כל מה שרוצי×. ×’× ×”×©×לה מה ×”×—×œ×§×™× ×”×—×©×•×‘×™×, ומה ב×מת מייצג ×ת היהדות, ×”×™× ×©×לה פוליטית, במובן ×”×–×” ×©×ž×ª× ×”×œ עליה מ×בק כוחות שבו קבוצות ×©×•× ×•×ª ×ž× ×¡×•×ª לקחת ×ותה לכיוון שטוב להן.
×× ×™ בטוח ש×ין לך בעיה ×¢× 'ו×הבת ×ת הגר', ×•×’× ×œ× ×¢× '××“× × ×‘×¨× ×‘×¦×œ×*'. ×”×™×•× ×לו × ×¨××™× ×¦×™×•×•×™×™× ×©×•×œ×™×™×, שיש ×—×©×•×‘×™× ×ž×”× ×‘×”×¨×‘×” שצריך להדגיש. ×ª×¤×§×™×“× ×• ×”×•× ×œ×©×™× ×ת הדגש על ×”×¤× ×™× ×”×לה של המסורת היהודית, ולד×וג שיקבלו ×ת הכבוד המגיע לה×.
לגבי ×”×ª×™×•×•× ×•×ª – ×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ שהפירוש ש×× ×™ ×ž×¢× ×™×§ ×›×ן ×œ×”×ª×™×•×•× ×•×ª ×”×•× ×©×•× ×” בצורה יסודית מהפירוש המקובל של ×”×ž×•× ×— ×”×–×” היו×. יש הבדלי×, ×בל ×–×” ×œ× ×¤×™×¨×•×© בלתי מתקבל על הדעת של המושג.
* ×’× ×›×ן יש לי ויכוח ×¢× ×™×•×¡×™ גורביץ, ×©×ž×‘×™× ×ת ×”×¦×ž×¦×•× ×©×œ הפסוק ×”×–×” כך שיתייחס רק ליהודי×, ×›×“×•×’×ž× ×œ×›×ž×” היהדות רעה בבסיסה. ×× ×™ טוען שהש×לה מה ×ž×§×‘×œ×™× – ×ת המקור ×ו ×ת ×”×¤×¨×©× ×•×ª – ×”×™× ×©×לה פוליטית ×’× ×”×™×.
××– ×”××¤× ×“×™×” ×”×™× ×ž×–×™×§×” לדעתך? ×יפה הדמוקר×טיה! ל-"ש"ס- ×¢× ×חד" יש ×œ× ×¤×—×•×ª זכות ×§×™×•× ×ž×שר ל"×¦×™×•× ×™× ×”×›×œ×œ×™×™×", לבל"ד, ×•×œ×‘× ×™ ישר×ל ומוסלמי×- ×¡×•× ×™× ×©×—×•×’×’×™× ×—×’×™× ×“×ª×™×™× ×ž×“×™×™ של ×”× ×•×¦×¨×™×!
פוסט מצוין 🙂
× ×“×‘ פרץ – דברי טע×
× ×›×•×Ÿ מ×וד
וולה
×חד ×”×¢× ×ž×—×–×™×§ בעמדה ×©×•× ×” משלך. על פי ×חד ×”×¢×, משה המיתולוגי ×”×•× ×“×ž×•×ª סטטית שלה רק ××™× ×˜×¨×¤×¨×˜×¦×™×” ×חת, קבועה:
I stand corrected
ובכל ×–×ת, ×”× ×§×•×“×” המרכזית של הפוסט – על הקשר בין דמויות היסטוריות לבין מקבילותיהן התרבותיות – עדיין בתוקף.
רק הערכה ×§×˜× ×•× ×™×ª ×חת, ×œ×¤× ×™ שקר×תי הכל – כתבת:
"××‘×•×ª×™× ×• ×ימצו, ×›× ×¨××”, ×ת ×”×—×’ ×”×–×” ×ž×©×›× ×™×”×"
×בל צריך להיות :
"××‘×•×ª×™× ×• ×ימצו, ×›× ×¨××”, ×ת ×”×—×’ ×”×–×” מ×בותיה×"
×”×¢×‘×¨×™× ×”×§×“×ž×•× ×™× ×œ× ×”×™×• × ×˜×¢ זר במרחב, ×©×•×¨×©×™×”× ×›× ×¢× ×™×™× ×•×ž×ž×™×œ×, כפי ×©×¦×™×™× ×ª, לתרבויות רבות יש ×—×’ ×ור בתקופה החשוכה ביותר ×‘×©× ×”.
ועוד ×§×˜× ×” – הבסיס ×”×•× ×’× ×—×’ חקל××™. בתקופת ×—× ×•×›×” מסתיימת עצירת שמן הזית, ובתרבות שסובבת סביב ×–×™×ª×™× ×•×©×ž× ×, יש לכך משמעות.
הדלקת ×”×—× ×•×›×™×” כמוה כהקרבת ×‘×™×›×•×¨×™× ("ו×ין ×œ× ×• רשות להשתמש ×‘×”× ××œ× ×œ×¨××•×ª× ×‘×œ×‘×“").
מקבל ×ת שתי ההערות. תודה.