מה רע בתקינות פוליטית?

נדב

[wp-bd thread=327]
אני הולך לעשות עכשיו נסיון קטן – לשחרר לאוויר העולם פוסט שמורכב משאלה, ולא מתשובה, בתקווה שבלוגרים אחרים יענו לי וכך יתפתח דיון.

השאלה היא: למה כל כך אוהבים לשנוא את התקינות הפוליטית?
תקינות פוליטית, לצורך דיון ×–×”, היא הדרישה הציבורית שלא להשתמש בביטויים מסויימים, משום שהביטויים האלה נתפסים כפוגעניים עבור קבוצות מסויימות בחברה. כלומר, אם המונח 'ניגר' הוא מונח שיש לו משמעויות שליליות, התקינות הפוליטית מבקשת שלא להשתמש בו ולהעדיף מושג אחר, ללא משמעויות כאלה. בסך הכול הבקשה כאן היא לכבד את רצונה של הקבוצה, ולא להשתמש בשם שנתפס בעיניה כפוגעני. שיקוף של כלל מאוד מקובל ביחסים בינאישיים – אם אני אומר שאני לא אוהב שקוראים לי בשם המשפחה שלי, יש להניח שרוב האנשים יפסיקו לכנות אותי 'פרץ', אלא אם מטרתם היא להתקיף אותי.
משום מה, ברמה הפוליטית התפיסה הזו נראית מופרכת, לפחות בישראל.

אשמח לשמוע מכל מי שחושב שתקינות פוליטית ×–×” דבר רע מדוע הוא חושב ×›×›×”. אבל מכיוון שאני רוצה תשובות מפורטות ומנומקות, אני עושה כאן נסיון קטן – חסמתי את הרשומה הזו לתגובות, והיא פתוחה רק לפינגים. אתם מוזמנים לכתוב בבלוג שלכם:"(אם אין לכם בלוג, תפתחו אחד. אם ממש לא בא לכם לפתוח אחד, אפשר לשלוח לי את המאמר במייל ואפרסם אותו כאן.)": תשובה ולשלוח לכאן פינג. במקביל, פתחתי דיון בבלוגדיבייט עבור השאלה הזו, ואפשר להכניס את התשובות גם לשם (אם אתם לא תכניסו, אני אעשה זאת).

הערה מאוחרת: עקב בקשות הקהל, פתחתי את הרשומה לתגובות גם כדי לאפשר לבעלי בלוגים בפלטפורמות מאותגרות-טרקבקים (מישהו אמר לייבג'ורנל?) להשתתף בדיון.

11 Responses to “מה רע בתקינות פוליטית?”

  1. […] שיחרר לאוויר העולם את השאלה מה כל כך רע בתקינות הפוליטית. שזו אחלה שאלה בעיניי, ×›×™ אני ממש שונאת את התקינות […]

  2. פוליטי, אולי, אבל לא תקין…

    נפלה לחיקי ההזדמנות הנהדרת לכתוב מה שאני חושב על תקינות פוליטית, בעקבות הפוסט ×”×–×” של נדב פרץ, התגובה הזו של דובי והתגובה הזו של שרון. תקינות…

  3. […] שואל בבלוג שלו, “מה רע בתקינות פוליטית?” תוך שהוא פותח בניסוי לראות כיצד יתפתח דיון כאשר […]

  4. […] דרומי שואל ברצינות – מה הבעיה עם התקינות הפוליטית. […]

  5. […] פרץ שואל שאלת תם: מה רע בתקינות פוליטית ומקבל מבול תגובות. בין העונים: דובי קננגיסר, שרון […]

  6. […] העלה שאלה “מה רע בתקינות פוליטית” והזמין פוסטי תגובה. התפתח דיון שאני מגיע אליו מאוחר […]

  7. […] לפוסטשאלה שלי, גיליתי שלפעמים צריך להציג בתוך פוסט את הדיון כולו – […]

  8. […] שאל לפני שבועיים מה רע בתקינות פוליטית והרבה זמן תכננתי לענות ולא הגעתי […]

  9. אם אפשר, כדאי אולי לתקן את ההפניות הישנות לבלוגלי (שכבר אינו קיים), ולהפנות לבלוגים באתריהם החדשים (אצל נמרוד אבישר ואצל דובי).

    • נתאי הגיב:

      יש 160 לינקים שבורים ב-505 הפוסטים בבלוג. זה רעיון מצויין לתקן אותם. כנראה שייפול על סעיף כוח אדם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

971700 דפים נצפים, 55 היום
319252 ביקורים, 44 היום
FireStats icon ‏מריץ FireStats‏