משרד התחבורה מרים להנחתה?

נדב


פעילות נגד הפרדה באוטובוסים. מקור תמונה: עידוק

ישראל ×›×¥ הודיע בבג"צ ×›×™ משרדו יאפשר אפלייה מגדרית בקווי ×”'מהדרין' – נשים מאחורה, גברים מקדימה.

לפי ההסבר שנתן בכיר במשרד התחבורה (רדיו, אין לינק), ההבדל המהותי בין ההסדר הקיים כרגע לבין ההסדר המוצע עכשיו הוא שלספק השירות (אגד, דן וכו'), יש אחריות על כך שהשירות יהיה באמת וולנטרי, ושלא יהיו מקרים של אלימות פיזית או מילולית.

ואני תוהה האם אין כאן פתח לאקטיביזם, עבור הארגונים שמתנגדים להפרדה. מוצאים (או ממציאים) נוסעת שנסעה מקדימה והייתה חשופה לאלימות, ומגישים בשמה תלונה למשרד התחבורה – על ספק השירות. למחרת, על אותו קו, מגישים עוד אחת. ועוד אחת.

כשהתלונות יצטברו, למשרד התחבורה לא תהיה ברירה אלא לאיים על הספק. ואם לא – ×–×” נותן בסיס לעתירה חוזרת לבג"צ.

ואם יאיימו על אגד בסגירת הקו – הם כבר ימצאו את הסידור שיהפוך את העניין לוולנטרי באמת (איש ביטחון על כל אוטובוס? אוטובוס מעורב אחרי כל אוטובוס מופרד?)

12 Responses to “משרד התחבורה מרים להנחתה?”

  1. ערןב הגיב:

    זה נשמע רעיון מצוין. אפשר להשתמש קצת בכלים מקוונים כדי לתאם תורנויות נסיעה כדי להבטיח כיסוי של כל הקווים. בטח יהיו מי שהיו מוכנות לנדב שעה ביום, או לשנות קצת ממסלול נסיעתן הקבוע לטובת העניין.

  2. efyska הגיב:

    מזכיר לי קצת את דרום ארצות הברית, שנות ה-50.

  3. עצם ההפרדה הכפויה – לא משנה באיזה אמצעי – זו כמובן בעיה חמורה.

    וזו לא רק אפליה נגד נשים. זה שהן מאחורה כשלעצמו הוא לא בעיה. מה אם אני גבר ודווקא רוצה לשבת מאחורה? יכולים להיות אנשים שחושבים שבסוף האוטובוס כיף יותר.

    לי, באופן פרטני, לא כיף בסוף האוטובוס. אני נוטה לקבל בחילה אם אני לא יושב מקדימה. אין לי אישור רפואי על זה, ואני לא יודע מה הסיבה לזה, אבל זה מה שקורה. כך שאם היו מכריחים אותי לשבת מאחורה, הייתה בזה בעיה בריאותית.

    • נדב הגיב:

      אני מסכים שיש כאן כפייה על גברים לא פחות מאשר על נשים.
      אלא שאישה מקדימה תתפרש כרוזה פארקס; גבר מאחורה יתפס כמטריד. לכן – טקטית – עדיף לשלוח נשים קדימה.

      • אפרת הגיב:

        לא לגמרי מסכימה. אולי הכפייה היא על שני המינים אבל האפלייה היא בפירוש של הנשים (כמה מפתיע!). מי שראה קווים כאלה, ראה א. שלא מדובר רק בנשים, אלא בנשים וילדים שיושבים מאחור (ויש הרבה ילדים בחברה החרדית) וב. שיש בדר"כ הרבה פחות מקום לנשים מאשר לגברים. כל אלו גורמים לגברים לשבת בנחת בעוד הנשים מצטופפות מאחור, שלא לדבר על הצורך המשפיל לשלוח ילד שישלם בשבילך.

  4. […] מצד שני, יש גם מי שחושב שיכול להיות שדווקא העמדה של שר התחבורה (עם קצת עבודת רגליים של פעילים) תוכל לשבור את קווי המהדרין […]

  5. מיקי הגיב:

    תהרוג אותי לא מבין מה איכפת לך מההפרדה אצל החרדים

    אם זו היתה דרישה של בדואים בנגב – מענין מה היתה תגובתך

    מענין שאנשים שמדברים כל הזמן על פלורליזים ועל נסיון להבין את השני
    מדברים על פשרות ועל גמישות בדיאלוג עם אויבים

    לא מסוגלים לעשות זאת עם יהודים שונים מהם

    • נדב הגיב:

      אני האחרון שאפשר להאשים אותו בשנאת חרדים (אתה מוזמן לעיין בתגית 'חרדים' כאן בבלוג). אבל זה טוב ויפה לדבר על 'פשרות וגמישות', כשדורשים רק מצד אחד פשרות וגמישות.

      אם ×”×™×” מדובר – כמו שהחרדים אוהבים להציג את ×–×” – בהסדר וולנטרי לחלוטין, שמתרחש רק בקווים שנוסעים בתוך שכונות חרדיות, ולא נכפה על אף אחד – אז באמת הייתה כאן דילמה.
      אבל בפועל, הרי כולנו יודעים שמדובר על הסדר שמתרחש גם בקווים שעוברים בשכונות חילוניות, ושנוסעים בהם חילוניים. יותר מזה – לא כל הדתיים ולא כל החרדים רוצים בהפרדה (שמייצגת את הפלג הקיצוני של החרדים), וגם עליהם יש כפייה (אתה מוזמן להתחיל לקרוא על ההפרדה בלינק שנתתי בפוסט – ואם תרצה, יש עוד הרבה).
      אני כל כולי בעד רב-תרבותיות, אבל לכפות תרבות חרדית על חילונים זה ממש לא רב תרבותיות.

      ואגב, אם הבדואים בנגב היו מנסים ליישם הפרדה על הקו שאני נוסע בו מהקיבוץ שלי, הייתי מתנגד בתוקף. אלא שלא הייתה לי הזדמנות – יש להניח שהיו שוברים את העצמות של הראשון שהיה מעיז לדרוש ממישהו לעבור מקום.

  6. vandersister הגיב:

    אוף, בחיי שנמאס לי מכל המגיבים שמזדעקים לאמור "מה עם הפלורליזם? מה עם הדמוקרטיה??" וגורסים שזכותם של החרדים להפלות כי זה מה שמקובל בחברתם. הכל טוב ויפה, רק שחרדים לא רוצים פלורליזם ולא רוצים דמוקרטיה. הם משתמשים במושגים האלה בשביל לנגח חילונים בדיון הזה, אבל המילים ריקות מתוכן עבורם. בשם ה"פלורליזם", אף חרדי לא היה מסכים שנשים יתפללו ביחד איתם בבית הכנסת או בכותל. בשם הדמוקרטיה, אחיהם בכנסת אפילו לא מוכנים לשמוע שירת נשים בכנסת ישראל, שבפעם האחרונה שבדקתי, היתה שייכת לכולנו ואמורה לייצג את כולנו, גם אם יש לנו "רק" רחם ולא שמוק מפואר. אז לכל הרוחות, אם הם רוצים להיות מפלים, גזענים, מיזוגנים וסוטים (כי הטענה לסכנת התחרמנות מנשים שיושבות באוטובוס היא סטיה חמורה בעיני), לבריאות שיהיה להם; אבל שלא ינסו לטעון שהם עושים את זה בשם הדמוקרטיה.

  7. שרון הגיב:

    ראשית, בתור אישה דתייה, קשה לי מאוד עם ההפרדה באוטובוסים. אני לא מוצאת לה בסיס הלכתי, אני חושבת שהיא לא מכבדת את הצרכים של רוב הציבור הדתי (ולדעתי גם הרוב בציבור החרדי, שיש בו אחוז גבוה של משפחות נטולות רכב, שנוסעות יחד באוטובוס), ונראה לי שהיא אינה מונעת משיקולים טהורים. לכל היותר יש כאן הקפדת יתר על שטויות במקום התמודדות עם עניינים אמיתיים של צניעות וכו'.

    שנית, ההצעה שהועלתה כאן נהדרת, רק שצריכות להיות נשים שמוכנות לעבור את ההטרדה הלא נעימה שוב ושוב ולא להיכנע להפרדה. בתור מישהי שניסתה לעשות את זה פעם, באוטובוס שבו לא הייתה הפרדה רשמית אלא כמה נוסעים חרדים קולניים שיצרו הפרדה אד הוק ורוב חרדי דומם, אני יכולה להעיד שהחוויה הייתה מאוד לא נעימה.

    • נדב הגיב:

      שרון, שימי לב שכתבתי 'מוצאים', ו'ממציאים' רק בעדיפות שנייה.
      ברור לי שלשלוח מישהי לשבת מקדימה זה לא תענוג גדול בשבילה, ועדיף להימנע מזה.
      אני יוצא מנקודת ×”×”× ×—×” – שמבוססת על דברים שאני שומע – שההטרדות וההתנכלויות מתרחשים ממילא (לצערנו) כל הזמן. לכן, צריך רק למצוא את הנשים – ולא לשלוח נשים להיות מוטרדות.

  8. נראה לי שהשיטה שנדב הציע – אוטובוסים משני הסוגים, מעורבים ומחולקים – צריכה לספק את כל הנוגעים בדבר. החסרוון היחיד של השיטה היא העלות הנוספת, אבל ×–×” מחיר נמוך לשלם עבור בחירה חשובה כל כך עבור ציבור הנוסעים. השיטה גם תאפשר לאסוף נתונים באשר לכמה נוסעים מעדיפים כל סוג של אוטובוס.
    .-= blog האחרון של יורם גת ..“Money is speech” =-.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

971765 דפים נצפים, 65 היום
319300 ביקורים, 48 היום
FireStats icon ‏מריץ FireStats‏