על פוליטיקה וזהויות
× ×“×‘
בפוסט קוד×, על המזרחי×, התייחסתי לש×לה ×”×מפירית – ×”×× ×œ×§×˜×’×•×¨×™×” 'מזרחי×' עדיין יש ×§×™×•× ×‘×™×©×¨×ל היו×. בתגובות התפתח דיון בסוגייה קרובה ×ך ×©×•× ×” – ×”×× ×”×©×™×ž×•×© בקטגוריה הזו ×”×•× ×—×™×•×‘×™ ×ו שלילי.
כדי להסביר ×ת ×–×”, ×× ×™ הולך לצלול קצת למעמקי התי×וריה של ×ž×“×™× ×ª הרווחה ב×ופן שהו×, ×× ×™ חושש, ×œ× ×ž×ž×© × ×—×•×¥ – ×בל ×˜×¨× ×”×¢×œ×™×ª×™ על דעתי דרך פחות תי×ורטית ויותר פשוטה להבהיר ×ת הדברי×.
×ž×“×™× ×ª הרווחה ×”×™× ×ž× ×’× ×•×Ÿ של חלוקה מחדש
×¨×‘×™× ×ž×¡×ª×›×œ×™× ×¢×œ ×ž×“×™× ×™×•×ª חברתית כעל דבר ש×מור לשרת ×ת כלל הציבור. בהקשר ×–×”, ×”×˜×¢× ×” × ×’×“ השימוש בקטגוריה של 'מזרחי×' בקביעת ×ž×“×™× ×™×•×ª ×”×™× ×©×ž×“×™× ×™×•×ª ×œ× ×¦×¨×™×›×” להיות ×ž×•×¤× ×™×ª עבור קבוצה מסויימת – ×”×ž×—×•×§×§×™× ×¦×¨×™×›×™× ×œ×“×וג לכלל ×”×וכלוסייה.
××œ× ×©×–×” בלתי ×פשרי. לפי ההגדרות העכשוויות של ×ž×“×™× ×ª הרווחה (×ו, לפי ×”×ž×™× ×•×— ×”× ×™×™×˜×¨×œ×™ יותר, משטר רווחה), התפקיד שלה ×”×•× ×œ×—×œ×§ מחדש ×ת הטובין ×”×—×‘×¨×ª×™×™× – קרי, לקחת מ×חד ולתת ל×חר. ×ª×•×›× ×™×•×ª רווחה מסתמכות על כסף ×©× ×œ×§×— מקבוצה מסויימת – ×ž×¡×™× – ומחלקות ×ותו מחדש לקבוצה ×חרת, בצורה ×©× ×¨×ית לציבור – ×ו למצער, למקבלי ההחלטות – צודקת יותר.
מכ×ן ברור ×©×œ× ×ª×™×ª×›×Ÿ ×ž×“×™× ×™×•×ª שטובה לכול×, מכיוון ×©×ž×“×™× ×™×•×ª חברתית המלווה בהקצ×ת מש××‘×™× – משמעותה תמיד גריעת מש××‘×™× ×ž×ž×§×•× ×חד ×œ×ž×§×•× ×חר.
חלוקה מחדש מסתמכת על זהויות
הש×לה הב××” ×”×™×, כמובן, למי צריך להקצות מש××‘×™× – ×ילו קבוצות זקוקות ×ו ×–×›×יות למש××‘×™× ×™×•×ª×¨ מ×חרות, במידה המצדיקה התערבות ×ž×“×™× ×ª×™×ª והפרה של זכות ×”×§× ×™×™×Ÿ:"(להזכירכ×, ×ž×“×™× ×ª רווחה מתקיימת ×‘×ª× ××™ שוק קפיטליסטי)":. התשובה לש×לה זו × ×§×‘×¢×ª על ידי המחוקקי×, ×•×”× ×§×•×‘×¢×™× ×ותה לפי הדרך שבה ×”× ×ª×•×¤×¡×™× ×ת הקבוצות ×”×לו ו×ת מידת ×–×›×ותן למש×בי×.
לקבוצות החברתיות ×”×לו ×ין ×§×™×•× ×ž×”×•×ª× ×™ – ×ין סט קבוע של קבוצות ×©×§×™×™× ×ž×©×—×¨ ההיסטוריה ועד ×™×ž×™× ×•. קבוצות מופיעות, × ×¢×œ×ž×•×ª ×•×ž×©× ×•×ª ×ת הגדרתן ב×ופן תדיר. ×’× ×”×ª×›×•× ×•×ª המיוחסות לכל קבוצה ×ž×©×ª× ×•×ª, וזה כמובן משפיע על מידת הלגיטימציה שלהן בבו×ן לתבוע מש×בי×.
כדי להפוך ×ת הדיון לתי×ורטי פחות, × ×™×§×— דוגמ×. עד ×©× ×ª 1992, ×œ× ×”×™×• משפחות חד הוריות בישר×ל. היו, כמובן, יחידות משפחתיות רבות שבהן ×”×™×” רק מבוגר ×חד, ×בל לפחות ×ž×‘×—×™× ×ª המחוקק – הן ×œ× ×”×•×’×“×¨×• כקבוצה ×חת, ×•×œ× ×©×בו ×ת ×”×–×›×ות שלהן למש××‘×™× ×ž×”×™×•×ª×Ÿ חד הוריות. המחוקק הכיר ב××œ×ž× ×•×ª כקבוצה ×חת, שהייתה ×–×›×ית לגמלה ×ž×”×ž×“×™× ×”. ×”×•× ×”×›×™×¨ ×’× ×‘×’×¨×•×©×•×ª, שהיו ×–×›×יות לעזרה ×ž×”×ž×“×™× ×” בגביית דמי ×”×ž×–×•× ×•×ª שלהן. רווקות חד הוריות ×œ× ×–×›×• להתייחסות מיוחדת מצד המחוקק.
×בל ×‘×©× ×ª 1992, × ×•×¦×¨×” קבוצה חברתית חדשה. ×¢× ×—×§×™×§×ª 'חוק משפחות חד הוריות', כל ×”×× ×©×™× ×©×—×™×• ×‘×ª× ×ž×©×¤×—×ª×™ שבו יש מבוגר ×חד הפכו לקבוצה ×חת בעלת מ××¤×™×™× ×™× ×ž×©×•×ª×¤×™×, כשהמחוקק קבע שכולן ×–×›×יות להטבות מסויימות ×ž×”×ž×“×™× ×”. ×©× ×™ ×ª×”×œ×™×›×™× ×ª×¨×ž×• להיווצרותה של הקבוצה החדשה: מצד ×חד, ×ידי×ולוגיות ×¤×ž×™× ×™×¡×˜×™×•×ª ×תגרו ×ת תפיסת ×”×ž×‘× ×” המשפחתי המסורתית, מצד ×©× ×™ גל ההגירה בברה"מ לשעבר ×”×‘×™× ×œ×™×©×¨×ל ×וכלוסיה גדולה מ×וד, יחסית למה שהיה מקובל, של × ×©×™× ×œ× × ×©×•×ות ×¢× ×™×œ×“×™×, שהתקשו ×פילו יותר מש×ר המהגרי×.
יצירת הקבוצה החברתית החדשה הייתה תהליך שעירב ×’× ×’×•×¨×ž×™× 'פיזיי×' – ×”×©×™× ×•×™ ×‘×ž×‘× ×” הדמוגרפי – ×•×’× ×’×•×¨×ž×™× ×“×™×¡×§×•×¨×¡×™×‘×™×™× (×ž×ª×—×•× ×”×©×™×—). ×חד ×”×“×‘×¨×™× ×©×”×¢×œ×• ×ת הסוגייה על סדר ×”×™×•× ×”×•× ×”×§×•×©×™ ×©×ž×ž× ×• סבלו המהגרות החדשות. ×בל הן קיבלו התייחסות ×ž×ž×“×™× ×ª הרווחה רק ×ž×©×•× ×©×”×§×•×©×™ ×”×–×” × ×ª×¤×¡ כבעייתי מצד ×חד, וככזה שעל ×”×ž×“×™× ×” לפתור מצד ×©× ×™.
הקושי × ×ª×¤×¡ כבעייתי בגלל ×”×©×™× ×•×™ בתפיסה של ×ž×‘× ×” המשפחה. עד ××–, × ×©×™× ×©×‘×—×¨×• ×œ×”×‘×™× ×™×œ×“×™× ×œ×¢×•×œ× ×ž×—×•×¥ למסגרת של × ×™×©×•×ין × ×ª×¤×¡×• כחריגות, וכמי שעושות מעשה ×œ× ×œ×’×™×˜×™×ž×™. לכן, העובדה שהן × ×ª×•× ×•×ª במצב כלכלי קשה ×œ× × ×ª×¤×¡×” כבעייתית – להיפך, ×”×™× × ×ª×¤×¡×” כהוכחה × ×•×¡×¤×ª לחוסר הלגיטימיות של המעשה שלהן. רק ×›×שר ×”×”×’×ž×•× ×™×” של ×ž×‘× ×” המשפחה המסורתי × ×©×‘×¨×”, × ×©×™× ×—×“ הוריות הפסיקו להיות ×שמות במצבן – ולכן ×”×¢×•× ×™ שלהן × ×ª×¤×¡ כבעייתי. הסיבה ×©×”×ž×“×™× ×” הרגישה מחוייבת לסייע למשפחות החד הוריות ×”×™× ×”×ž×—×•×™×™×‘×•×ª של ×”×ž×“×™× ×”, ×›×ž×“×™× ×” ×¦×™×•× ×™×ª, לד×וג ×œ×¢×•×œ×™× (×ו במקרה ×–×”, לעולות). העובדה שהבעיה הייתה × ×¤×•×¦×” בקרב העולות תרמה להכרה במחוייבות ×”×ž×“×™× ×” ×œ×¤×ª×¨×•× ×”.
בחזרה למזרחי×
×‘×“×•×’×ž× ×”×§×•×“×ž×ª ×פשר לר×ות ×œ× ×¨×§ כיצד × ×•×¦×¨×•×ª זהויות, ××œ× ×’× ×ת ×”××™× ×˜×¨×קציה המורכבת בין ×¡×•×’×™× ×©×•× ×™× ×©×œ זהויות, במקרה ×”×–×” בין זהות מגדרית לבין זהות ××ª× ×™×ª. ××™ ×פשר להבין ×ת המוטיבציות שמ×חורי החוק ×× ×ž×ª×¢×œ×ž×™× ×ž×”×”×™×‘×˜×™× ×”××ª× ×™×™× ×©×œ הסוגייה, ומה×ופי ×”××ª× ×™ של הדמוגרפיה הישר×לית.
מכ×ן ברור מהי ההשפעה של ההתעלמות מ××ª× ×™×•×ª ומעדה בתהליך החקיקה. הקטגוריה של עדה, וספציפית הקטגוריה של מזרחי×, ×”×™× ×§×˜×’×•×¨×™×” ×¨×œ×•×•× ×˜×™×ª בישר×ל ×›×™×•× – תש×לו ×ת מצביעי ש"ס ש××™× × ×—×¨×“×™×. התעלמות מהקטגוריה הזו בתהליכי חקיקה ××™× ×” ××œ× ×¢×¦×™×ž×ª ×¢×™× ×™×™×. בכל מקרה של חקיקה חברתית, ×× ×—× ×• ×¦×¨×™×›×™× ×œ×©×ול ×ת ×¢×¦×ž× ×• – בין כל ש×ר הש×לות – מהן ההשפעות ×”××ª× ×™×•×ª של החוק, ×ילו קבוצות ×”×•× ×ž×§×“× ×•×ילו ×”×•× ×ž×¢×›×‘, וה×× ×לו הקבוצות ש×× ×—× ×• ×¨×•×¦×™× ×œ×§×“× ×ו לעכב.
× ×“×‘ ב20/03/2008 21:00 תחת חברה בישר×ל
"בכל מקרה של חקיקה חברתית, ×× ×—× ×• ×¦×¨×™×›×™× ×œ×©×ול ×ת ×¢×¦×ž× ×• – בין כל ש×ר הש×לות – מהן ההשפעות ×”××ª× ×™×•×ª של החוק, ×ילו קבוצות ×”×•× ×ž×§×“× ×•×ילו ×”×•× ×ž×¢×›×‘, וה×× ×לו הקבוצות ש×× ×—× ×• ×¨×•×¦×™× ×œ×§×“× ×ו לעכב."
×× ×™ ×ž×¡×›×™× – ×בל צריך להדגיש שתי × ×§×•×“×•×ª: ×. לכל חוק יש השפעה על החברה כך הש×לה שהיצגת צריכה להש×ל בהקשר של כל חוק ×•×œ× ×©×œ תת קבוצה ×”×ž×›×•× ×” "×—×•×§×™× ×—×‘×¨×ª×™×™×", ו-ב. ×’× ×”×¢×“×¨ חקיקה – כלומר המשך הסטטוס קוו החוקי – משפיע על ×ž×¦×‘× ×©×œ קבוצות. ×סור להתייחס לסטטוס קוו החוקי כמצב טבעי שחקיקה חדשה מפרה. יש לר×ות בו מצב מל×כותי שיש ×œ×©× ×•×ª ×ותו ×× ×ª×•×¦×ותיו הן בלתי מספקות.
כשהדיון חורג מהש×לה הספציפית של חקיקת רווחה, ×”×•× ×”×•×¤×š לקצת יותר מורכב, מכיוון ש××– ×פשר לטעון – עבור ×—×•×§×™× ×ž×¡×•×™×™×ž×™× – ×©×”× ×ž×©×¨×ª×™× ×ת ×›×•×œ× (קופץ לי לר×ש החוק ×œ×ž× ×™×¢×ª עישון במקומות ציבוריי×). ×בל ×ין ספק ×©×’× ×›×ן צריך להסתכל על ההיבט ×”××ª× ×™.
לגבי העדר חקיקה – ×ין לי ××œ× ×œ×”×¡×›×™×.
ההשוו××” בין מצבן של משפחות חד הוריות לקבוצת המזרחי×, עושה עוול ×œ×ž×“×™× ×ª הרווחה. ×× ×ª×¤×§×™×“×” של ×ž×“×™× ×ª הרווחה ×œ×”×¢× ×™×§ לכל ××“× ×¢×œ פי צרכיו, קל לר×ות ×©×œ×ª× ×”×—×“ הורי יש ×¦×¨×›×™× ×©×•× ×™×, ×ž×”×ª× ×”×“×• הורי. ×ž×”× ×”×¦×¨×›×™× ×”×©×•× ×™× ×©×œ המזרחי×? ×”×× ×™×© ×œ×”× ×‘×¨×™×ות פחות טובה? ×”×× ×תה יכול לשרטט מ××¤×™×™× ×™× ×©×œ מזרחי ×©×“×•×¨×©×™× ×™×—×¡ מיוחד?
×–×” ×œ× ×©×× ×™ מתכחש לכך ×©× ×¢×©×” עוול ×œ×ž×–×¨×—×™× ×›×§×‘×•×¦×”. ×בל ×× ×™ ×œ× ×—×•×©×‘ שהפתרון צריך ×œ×”×™× ×ª×Ÿ ×œ×”× ×›×§×‘×•×¦×”, שכן ×”×¦×¨×›×™× ×©×”×ž×“×™× ×” מחוייבת לספק ל×זרחיה ××™× × ×¡×¤×¦×™×¤×™×™× ×œ×”×.
×©×™× ×œ×‘ ×©×œ× ×”×©×•×•×™×ª×™ בין המשפחות החד הוריות למזרחי×, ××œ× ×‘×™×Ÿ ×”×¨×•×¡×™× ×œ×ž×–×¨×—×™×.
×”×˜×¢× ×” שלי ×”×™× ×œ× ×©×¦×¨×™×š לתת ×œ×ž×–×¨×—×™× ×›×™ ×”× ×ž×¡×›× ×™×; ×”×˜×¢× ×” שלי ×”×™× ×©×’× ×œ×¡×•×’×™×•×ª ×©× ×¨×ות לכ×ורה לחלוטין ×œ× ×§×©×•×¨×•×ª ×œ×ž×•×¦× ××ª× ×™ – כמו סוגית המשפחות החד-הוריות – יש ×”×™×‘×˜×™× ××ª× ×™×™×.
×× ×™ מתלבטת, ×‘×™× ×™ לבין עצמי, ×× ×”×”×’×“×¨×” ×”××ª× ×™×ª ×”×™× ×”×”×’×“×¨×” ×”×¨×œ×•×•× ×˜×™×ª ביותר, ×ו שהפרמטר המשפיע ×”×•× ×“×•×•×§× ×”×—×œ×•×§×” של פריפריה מול מרכז. לכשלעצמי × ×¨××” לי שלשושן ×ž×™×¨×•×—× ×™×© יותר במשותף ×¢× ×©×˜×™×™×Ÿ ממצפה רמון מ×שר ×¢× ×זול××™ מתל ×ביב ×ž×‘×—×™× ×ª צרכי רווחה. כמה מצביעי ש"ס ש××™× × ×—×¨×“×™× ×’×¨×™× ×‘×ž×¨×›×– וכמה בפריפריה? ×× ×™ ×œ× ×™×•×“×¢×ª, ×בל × ×¨××” לי ש×פשר ×™×”×™×” ×œ×ž×¦×•× ×ž×’×ž×”.
הגבולות בין עדות בישר×ל ×”× ×œ× ×›×œ כך ×—×“×™× ×›×ž×• ×‘×ž×§×¨×™× ××—×¨×™× ×©×œ הפרדה ××ª× ×™×ª (×”×“×•×’×ž× ×”×‘×•×œ×˜×ª ×”×™× ×¢×¨×‘×™×-יהודי×). ×–×” ×ומר שעדה ×”×™× ×¢×•×“ קלף במשחק הזהויות, לעומת ל××•× ×©×”×•× ×’'וקר. כלומר, ×× ×ž×™×©×”×• ×”×•× ×’× ×ž×¨×•×§××™, ×–×” עוד דבר משותף ×יתו. ×בל כך ×’× ×ž×™×§×•× ×’×וגרפי, השכלה, מעמד וכו'. במקרה של ל×ו×, לעומת ×–×ת, ×–×” הדבר העיקרי שמגדיר ×ת ×”×™×—×¡×™× ×‘×™× ×™ ×œ×‘×™× ×•.
כלומר, עדה ×”×™× ×—×©×•×‘×” – ×•×’× ×›×œ ש×ר מה ש×מרת.
כן, ×בל ×× ×™ חושבת ×©×ž×™×§×•× ×’×™×וגרפי משפיע יותר על ש×ר ×”×§×œ×¤×™× ×ž×שר עדה.
בקרי××” × ×•×¡×¤×ª ×× ×™ מבין שדי פספסתי ×ת הפו×× ×˜×” של הפוסט ×”×–×”.
×”× ×§×•×“×” החשובה ×‘×¢× ×™×™×Ÿ הזהויות ×”×™× ×œ× ×”×¤×¨×ž×˜×¨×™× ×”×¡×•×¦×™×•-×“×ž×•×’×¨×¤×™×™× ×©×œ ×”×ד×, ××œ× ×”×ופן שבו ×”×•× ×ª×•×¤×¡ ×ת הזהות שלו.
פעילה ×¤×ž×™× ×™×¡×˜×™×ª תפעל למען הזכות להפלה ×’× ×חרי שעברה ×ת גיל הפריון; פעיל להט"ב יפעל למען הזכות ×œ× ×™×©×•×ין ×’× ×× ×”×•× ×œ× ×ž×ª×›×•×•×Ÿ להתחתן. ×”× ×¤×•×¢×œ×™× ×¢×‘×•×¨ המטרות ×”×לו ×œ× ×‘×’×œ×œ ×©×”× ×¢×œ×•×œ×™× ×œ×”×™×¤×’×¢ מהן ×ישית, ××œ× ×‘×’×œ×œ ×©×‘× ×™ הקבוצה ×©×œ×”× × ×¤×’×¢×™×.
הש×לה ×”×™× ×”×× ×–×” המצב עבור ×ž×–×¨×—×™× – ×”×× ×–×” שתושבי המועצה ×”×זורית תמר ×ž×¨×•×•×™×—×™× ×”×•×Ÿ ב××¨× ×•× ×” על חשבון תושבי ×“×™×ž×•× ×”* × ×ª×¤×¡×ª על ידי ××“× ×ž×¡×•×™×™× ×›×¨×œ×•×•× ×˜×™×ª עבורו ×ž×©×•× ×©×”×•× ×ž×–×¨×—×™.
*×× ×™ ×œ× ×˜×•×¢×Ÿ שזה המצב, ×ו ×©×”×ž×¨×•×•×™×—×™× ×”× ××©×›× ×–×™× ×•×”×ž×¤×¡×™×“×™× ×”× ×ž×–×¨×—×™×. ×× ×™ טוען שכך ×”×“×‘×¨×™× × ×ª×¤×¡×™×.
×›×שר ברווחה ×¢×¡×§×™× ×Ÿ, ×× ×™ ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ ×יך ×פשר לקחת ×‘×¨×¦×™× ×•×ª מי שטוען שצריכה להיות חלוקה על בסיס עדתי ×ו מעבר לשפיטה לפי מצבו הסוציו-××§×•× ×•×ž×™ של מ×ן דהו×. ×× ×”×ž×“×™× ×” תציע לי, עובד הייטק ×•×ž×”× ×“×¡, ×פילו רבע × ×§×•×“×ª זיכוי בגלל ש×× ×™ מזרחי, ×”×™× ×ª×–×›×” ×ž×ž× ×™ ×œ×§×™×ª×•× ×•×ª של בוז ×”×©×ž×•×¨×™× ×‘×“"×› ל"×¢×¨×‘×™× ×™×”×•×“×™×" ×ž×§×¦×•×¢×™×™× ×ו ×œ×¡×•×¦×™×•×¤×ª×•×œ×•×’×™× ×©×ž× ×¡×™× ×œ×”×¤×™×— רוח בגוויה הזו ולעשות קופה ×¢×œ×™× ×• תוך כדי פירוק ×ž×“×™× ×ª ישר×ל.
כל הכבוד.
הצלחת להגיב בלי ×©×•× ×§×©×¨ לגוף הפוסט.
×תה משתפר.
"הצלחת להגיב בלי ×©×•× ×§×©×¨ לגוף הפוסט" – ×”×ª× ×©×ות טיפוסית ×œ×¡×•×¦×™×•×¤×ª×•×œ×•×’×™× ×¢× ××’'× ×“×”.
כמובן הרי שהתגובה מיועדת ל'פ×× ×¥' ליין' ×”"× ×”×“×¨" הב×: 'מהן ההשפעות ×”××ª× ×™×•×ª של החוק, ×ילו קבוצות ×”×•× ×ž×§×“× ×•×ילו ×”×•× ×ž×¢×›×‘, וה×× ×לו הקבוצות ש×× ×—× ×• ×¨×•×¦×™× ×œ×§×“× ×ו לעכב.'
×ž×–×¨×—×™× ×–×• קבוצה ××ª× ×™×ª. לחלקה ×œ× ×“×¨×•×© סיוע כלכלי ולחלקה כן. לחלק שדרוש סיוע כלכלי דרוש סיוע כלכלי ×œ× ×‘×’×œ×œ ×©×”×•× ×ž×–×¨×—×™, ××œ× ×‘×’×œ×œ שדרוש לו סיוע כלכלי. פה × ×’×ž×¨ ×”×¢× ×™×™×Ÿ העדתי. זהו. מת. רוח'×” ובלע רג'×¢×”.
קצת × ×©×‘×¨ לי ×ž×”×¡×’× ×•×Ÿ שלך. ×‘×¤×¢× ×”×‘××” שתדבר בגסות, תוכרז רשמית כטרול.
×•×œ×¢× ×™×™×Ÿ – ×× ×—× ×• ×ž×•×§×¤×™× ×‘××’'× ×“×” של חקיקה לטובת ×§×™×“×•× ×”×שה, למשל. מסבסוד ×ž×¢×•× ×•×ª יו×, ועד חקיקה ל×פלייה ×ž×ª×§× ×ª. ×”×× ×תה ×ž×ª× ×’×“ ×’× ×œ×—×§×™×§×” כזו, ×›×™ יש × ×©×™× ×©×”×Ÿ עובדות הייטק ×•×ž×”× ×“×¡×•×ª?
בלוג שלך, זכותך ×œ× ×”×œ ×ותו ×יך ×©×‘× ×œ×š. ×בל מה שמתחיל בהערות ×§× ×˜×¨× ×™×•×ª, רוב ×”×¡×™×›×•×™×™× ×©×œ× ×™×¡×ª×™×™× ×‘×“×™×•×Ÿ מכובד.
ולגבי דיכוי ×”×שה – ×§×•×“× ×›×œ, ×”×•× ×¨×•×—×‘×™. ×’× ×ž×”× ×“×¡×•×ª ועובדות ×”×™×™-טק מופלות לרעה למול ×¢×ž×™×ª×™×”× ×”×’×‘×¨×™×. וכן, יש ×˜×¢× ×œ×¤×’× ×‘×ž×ª×Ÿ חצי × ×§×•×“×ª זיכוי (×ו מה ×©×œ× ×™×”×™×”) לעובדת הייטק שמרוויחה הרבה, לעומת מתן ×ותה חצי × ×§×•×“×ª זיכוי לגבר ×ž×¤×¨× ×¡ יחיד בפריפריה, ×•×œ× ×ž×©× ×” ×× ×”×•× ××©×›× ×–×™ ×ו מזרחי.
וכן, לדעתי ×’× ×¡×‘×¡×•×“ ×ž×¢×•× ×•×ª ×™×•× ×¦×¨×™×š להיעשות ×§×•×“× ×›×œ בעדיפות ל×וכלוסיה שזקוקה לה, בלי ×©×•× ×§×©×¨ לרקע עדתי ×ו מגדרי! ×•×©×œ× ×ª×—×©×•×‘ לרגע שלי ×™×”×™×” קל לקבל עליי × ×˜×œ של ×לפי ×©×§×œ×™× ×—×•×“×© בחודשו. ×בל ×× ×ž×™×©×”×• יציע לי ×ותו בגלל ש×× ×™ מזרחי, ×× ×™ ×שלח ×ותו לפריפריה ×§×•×“× – ×•×œ× ×ž×©× ×” ×× ×©× ×™×© רוסי, מזרחי ×ו ××©×›× ×–×™.
×× ×¨×ית ×תמול במקרה ×ת ×”×ª×•×›× ×™×ª של ×ושרת קוטלר, "×¢×©×™×¨×™× ×—×™×™× ×™×•×ª×¨", היית חוזה ב××©×›× ×–×™× ×©×œ× ×©×¤×¨ ×¢×œ×™×”× ×’×•×¨×œ×, × ×™×¦×•×œ×™ שו××” ×‘×©×›×•× ×” ×ž×•×–× ×—×ª בפתח תקווה. ×× ×™ יודע, סמוך ובטוח ×©×œ×”× ×ž×’×™×¢ יותר מלי.
כל ×”× ×™×¡×™×•×Ÿ להעמיד ×ת יחסי המרכז-פריפריה על בסיס עדתי, ×”×•× × ×™×¡×™×•×Ÿ ×œ×”×ª× ×§× ×‘×ž×“×™× ×ª ישר×ל ×•×‘×¦×™×•× ×•×ª על ×’×‘×™× ×•. ×–×” מסוגל ×œ×”×•×¦×™× ×”×¨×‘×” ×מוציות, ×× ×™ מתרה מר×ש. ×•×œ×¢× ×™×™×Ÿ הביטוי "סוציופתולוגי×", ×”×× ×תה מכחיש ×©×™×©× × ×›×לו ×©×¢×•×©×™× ×ת הסוציולוגיה ×§×¨×“×•× ×œ×—×¤×•×¨ בה, ×‘×œ× ×”×ª×—×©×‘×•×ª בהשלכות הקטסטרופליות שעלולות להיות לקבוצות מיעוט ×©×•× ×•×ª מכך? דע לך, שהרוב של ×”×ž×–×¨×—×™× ×—×•×©×‘ שהדבר ×”×–×” × ×¢×©×” על ×’×‘× ×• ×•×œ× ×œ×˜×•×‘×ª× ×•, ×¢"×¢ הפופולריות של "הקשת" ×•×›×™×©×œ×•× ×” הידוע מר×ש.
ו"בג"צ הקרקעות" ×”×ž×¤×•×¨×¡× ×”×•× ×“×•×’×ž×” מעולה לכך. שוב ×œ× × ×¢×©×ª×” סלקציה, והיתה פגיעה רוחבית ×‘×ª× ×•×¢×” הקיבוצית. ×ין דין קיבוץ סעד כדין געש ×ו שפיי×. ×בל למגישי הבג"צ ×œ× ×”×¤×¨×™×¢ לכרוך ××•×ª× ×‘×›×¤×™×¤×” ×חת.
×§×•×“× ×›×œ, ×× ×™ מקווה שמעכשיו × ×ž×©×™×š בטון ל×-מתלה×.
×œ×¢× ×™×™×Ÿ – הש×לה ×”×™× ×ž×” הבעיות ×”×¨×œ×•×•× ×˜×™×•×ª.
×יכשהו, המצב של ×”× ×©×™× ×”×—×“ הוריות הפך להיות 'בעיה' רק ×חרי שהגיע ×”× ×” ציבור רחב של × ×©×™× ×¨×•×¡×™×•×ª. ×œ×¤× ×™ ×–×”, ×”×•× ×œ× ×”×™×” בעיה.
×× ×ª×ª×¢×œ× ×ž×–×” שש×לת ×דמות ×”×§×™×‘×•×¦×™× × ×ª×¤×¡×ª כבעיה של ××©×›× ×–×™×, ושבעיית הדיור הציבורי × ×ª×¤×¡×ª כבעיה של מזרחי×, ×תה ×œ× ×ª×¢×œ×™× ×ת ×”×¤×¢×¨×™× ×‘×™×Ÿ ×ž×–×¨×—×™× ×œ××©×›× ×–×™× ×ו ×ת ×”×יבה ×‘×™× ×™×”× – ×תה רק תחמיר ×ותה. ×תה צריך להכיר בזה שסוגיות ×›×לה × ×ª×¤×¡×•×ª – על ידי ×”××–×¨×—×™× – כסוגיות ××ª× ×™×•×ª, ולכן הן הופכות להיות סוגיות ××ª× ×™×•×ª. ×’× ×× ×ª×’×™×“ שוב ושוב שלזה שהממשלה מחלקת קרקעות ×œ×§×™×‘×•×¦×™× ×•×ž×›×©×™×œ×” ×ת חוק הדיור הציבורי ×ין קשר לזהות ×”××ª× ×™×ª של ×”×¡×•×‘×™×™×§×˜×™× ×©×œ החוק, ×תה ×œ× ×ª×©×›× ×¢ ×ת מי שרו××” שרוב מי ×©× ×”× ×” מחלוקת קרקעות ×”×§×™×‘×•×¦×™× ×”×•× ××©×›× ×–×™, ורוב מי ×©× ×”× ×” מחוק הדיור הציבורי ×”×•× ×ž×–×¨×—×™. והרבה ×× ×©×™× ×ž×¡×ª×›×œ×™× ×›×›×” על המצי×ות.
×× ×™ ×œ× × ×—×¨×¥ כמו ×©× ×”×‘ ×ו כמו שוחט לגבי היחס בין ×”×¦×™×•× ×•×ª למזרחי×. ×בל ×× ×™ חושב של××©×›× ×–×™× ×›×Ÿ ×”×™×” תפקיד מרכזי ×‘×¦×™×•× ×•×ª, תפקיד שהשפיע על ×”×ופי שלה ועל ×”×ž×‘× ×” המעמדי של ×™×©×¨×œ× – ולכן, ×“×•×•×§× ×”×›×¨×” ×‘×§×™×•× ×©×œ זהויות ××ª× ×™×•×ª בקרב ×”×™×”×•×“×™× ×‘×™×©×¨×ל ×”×™× ×¦×¢×“ בכיוון ההפוך מזה של '× ×™×¡×™×•×Ÿ ×œ×”×ª× ×§× ×‘×ž×“×™× ×ª ישר×ל ×•×‘×¦×™×•× ×•×ª'. ×“×•×•×§× ×”×™× ×ª×פשר ×§×™×•× ×©×œ עדתיות ×‘×ž×“×™× ×ª ישר×ל, בלי ליצור עימות ×ž×•×‘× ×” בין השתיי×.
× ×“×‘, ×× ×™ ×œ× ×ž×‘×™×Ÿ מדוע ×תה מתעקש לעשות ×ת החלוקה לפי עדות (×ו בכלל "זהויות" ×œ×ž×™× ×™×”×Ÿ) לקריטריון מרכזי ×•×œ× ×œ×©×לה המעמדית/כלכלית. ××“× ×¢× ×™ יכול להיות '××©×›× ×–×™' 'מזרחי' ×ו 'רוסי', ×ין מה ×ž×©× ×”, המצוקה שלו ×œ× × ×•×‘×¢×ª מזהותו עדתית ××œ× ×ž×ª×•×š מצבו הכלכלי, ×•×ž×“×™× ×™×•×ª הרווחה שרוצה פתור ×ת ×‘×¢×™×•×ª×™×”× ×©×œ ×”×¢× ×™×™× ×•×ת בעיית ×”×¢×•× ×™ צריכה להיות ××•× ×™×‘×¨×¡×œ×™×ª. בעיית הדיור הציבורי ×”×™× ×œ× ×‘×¢×™×” של 'מזרחי×', ×”×™× ×‘×¢×™×” של מחוסרי-דיור, ×”×§×©×™×™× ×”×¢×ž×•×“×™× ×‘×¤× ×™ ×מהות חד-הוריות ××™× × ×§×©×™×™× ×©×œ 'רוסית' ××œ× ×©×œ כל ×× ×—×“-הורית. כל המת××ž×™× ×©× ×™×ª×Ÿ ×œ×ž×¦×•× ×‘×™×Ÿ זהות עדתית/ל×ומית לבין עושר/×¢×•× ×™ ××™× × ×¨×œ×•×•× ×˜×™×™×, ×›×™ הבעיה ×”×™× *בעיה של ×¢× ×™×™×*, ×•×œ× ×‘×¢×™×” של מזרחי×/ערבי×/מהשזהל××™×”×™×”.
×תה ×ומר ש×× ×• ×—×™×™×‘× ×œ×”×ª×™×™×—×¡ ×œ×“×‘×¨×™× ×‘×¦×•×¨×” עדתית ×ž×©×•× ×©×›×š ×”×וכ' החלשות בעצמן מתייחסות לזה, ו×× ×™ ×ומר שהמ××¨×§×¡×™×¡×˜×™× ×›×‘×¨ מזמן מצ×ו ×›×™× ×•×™ ×”×•×œ× ×œ×ž×” שמתרחש ×›×ן "תודעה כוזבת"
×§×•×“× ×›×œ, ×תה ×ž× ×™×— שקיימת ×יזשהו סט מוגדר מר×ש של 'בעיות של ×¢× ×™×™×', ש×פשר לטפל בהן – ×•×œ× ×”×™×. כמו ×©× ×™×¡×™×ª×™ להר×ות ×¢× ×”×“×•×’×ž× ×©×œ החד הוריות, הש×לה מיהו ×¢× ×™ ולמי ×”×ž×“×™× ×” צריכה לעזור ×”×™× ×©×לה פתוחה, ×©×ž×ª× ×”×œ עליה מ×בק. עובדה שכל עוד ×œ× ×”×™×• ×›×ן חד-הוריות רוסיות, חד-הוריות ×œ× × ×ª×¤×¡×• ×›×¢× ×™×•×ª שצריך לסייע להן ××œ× ×›× ×©×™× ×©×¢×©×• בחירה מסויימת ועכשיו צריכות להתמודד ×יתה.
ולגבי ×”×ž×¨×§×¡×™×¡×˜×™× – ×פשר ×œ×¢× ×•×ª על ×–×” בשתי רמות. ברמה הפילוסופית, ×פשר לש×ול מי קבע שהקו המגדיר ×”×¨×œ×•×•× ×˜×™ ×”×•× ×”×ž×¢×ž×“×™, ×× ×”×× ×©×™× ×¢×¦×ž× ×—×•×©×‘×™× ×חרת. ברמה הפרקטית ×פשר להצביע על העובדה שהכשלון של המרקסיסטי×, ×’× ×‘×ž×¢×¨×‘ ×•×’× ×‘×ž×–×¨×—, × ×•×‘×¢ מזה ×©×”× ×¡×™×¨×‘×• לר×ות מה ב×מת ×ž×¢× ×™×™×Ÿ ×ת ×”×זרחי×, והתעקשו להחליט ×¢×‘×•×¨× ×‘×¡×•×’×™×™×” הזו.
הרי ×–×” בדיוק ×”×¢× ×™×™×Ÿ! המלחמה ×‘×¢×•× ×™ ובבערות ×•×‘×¤×¢×¨×™× ×‘×™×Ÿ מרכז לפריפריה צריכה לעמוד בזכות עצמה ×•×œ× ×¢×œ בסיס ××ª× ×™ ×ו מגדרי. שוויון צריך להיות שוויון ב×שר הו×. ברוך הש×, יש ×œ× ×• ×”×™×•× ×ת ×”×›×œ×™× ×œ×ª×ª טיפול ממוקד ולשפוט מקרה לגופו. ולכן ×× ×™ ×ž×ª× ×’×“ × ×—×¨×¥ ×œ× ×¡×™×•×Ÿ ×›×–×” ×ו ×חר להעמיד ×ת ×”×¢× ×™×™×Ÿ על בסיס ××ª× ×™ ו×פילו מרגיש שיש בזה ××œ×ž× ×˜ של שלילת זהות. המ×בק בתפיסת המצי×ות ×”×•× ×œ× ×¨×œ×•×•× ×˜×™ לטעמי, ובכל מקרה ×ž×©× ×™ למ×בק ×”×מיתי ×©×”×•× ×”×ž×בק לחיזוק הפריפריה.
×ž×“×™× ×™×•×ª חברתית ×”×™× ×ª×ž×™×“ ש×לה של העדפה. ×תה ×œ× ×ª×¦×œ×™×— לעזור ×œ×›×•×œ× ×‘×ž×™×“×” שווה, בין הש×ר ×ž×©×•× ×©×”×©×לה 'מי זקוק לעזרה' ×”×™× ×©×לה שתלויה ×’× ×‘×–×”×•×™×•×ª. ×תה צריך לקבוע סדרי עדיפויות בחלוקת מש×בי×.
לדוגמ×, ×תה מדבר על 'פריפריה' ×בל ×’× ×–×• סוג של זהות, ×•×œ× ×”×’×“×¨×” ×ובייקטיבית. ×תה הרי ×œ× ×‘×מת מתכוון ×œ×”×¤× ×•×ª ×ת ×ותו סיוע לתושבי עומר כמו לתושבי תל-שבע הסמוכה, × ×›×•×Ÿ?
ו×× ×ª×ª×¢×œ× ×ž×”×§×¨×™×˜×¨×™×•× ×™× ×©×”××–×¨×—×™× ×¡×‘×•×¨×™× ×©×”× ×¨×œ×•×•× ×˜×™×™× ×œ×¡×“×¨×™ העדיפויות ×”×לה, ×תה ×œ× ×ª×™×¦×•×¨ שוויון ו×חווה עדתית – להיפך, ×תה רק תחריף ×ת רגשות הקיפוח. ×× ×ª×™×ª×Ÿ שורה של הטבות שיגיעו רק ל××©×›× ×–×™× – ×œ× ×‘×’×œ×œ ש×תה גזען, בגלל ×©×œ× ×”×ª×™×™×—×¡×ª ×œ× ×ª×•×Ÿ ×”×–×” – התוצ××” תהיה ש×× ×©×™× ×™×˜×¢× ×• ×©×”×ž×“×™× ×” מפלה מזרחי×.
×× ×ª×™×ª×Ÿ הטבה ×חת שתתמקד ב××©×›× ×–×™× (קרקעות הקיבוצי×, × × ×™×—) ובמקביל לה תיתן ×חת ×œ×ž×–×¨×—×™× (דיור ציבורי), ×œ×¢×¨×‘×™× (הכרה ×‘×›×¤×¨×™× ×‘×“×•××™×) ×•×œ×¨×•×¡×™× (חוק ביטוח סיעוד), ההכרה ×‘×¦×¨×›×™× ×©×œ הקבוצות ×”×©×•× ×•×ª ×œ× ×ª×‘×™× ×œ×¤×™×¨×•×“ ××œ× ×œ×יחוד, ×‘×¡×’× ×•×Ÿ '×ž×“×™× ×ª הרווחה טובה ×œ×›×•×œ× ×•'.
×× ×™ ×œ× ×ž×¡×›×™×. הטבות פשוט צריכות ×œ×”× ×ª×Ÿ ב×ופן ממוקד ×•×¢× ×™×™× ×™ ×•×œ× ×‘×ופן עדתי/קבוצתי שמריח ×ž×¤×•×¤×•×œ×™×–× ×•×‘×—×™×¨×•×ª. ×ין דין קרקעות קיבוצי ×”× ×“×œ"ן כקרקעות קיבוצי הפריפריה. ו×גב, ×”×™×” סמוך ובטוח ×©×ª×§×•× ×¤×” צעקה ×× ×‘×ž×¡×’×¨×ª ההטבות ×œ× ×’×‘, תושבי עומר ייכללו – ובצדק מוחלט!
×’× ×“×™×•×¨ ציבורי – ההטבה צריכה ×œ×”× ×ª×Ÿ למי שזקוק לה, ××©×›× ×–×™ ×ו מזרחי ×ו ערבי ×›×חד. ועובדה ×©×›×©×ž×›×™×¨×™× ×‘×¦×¨×›×™× ×©×œ ×”×וכלוסיה החרדית (לשיטת×, ×•×‘×•× ×œ× × ×›× ×¡ לזה), ×–×” ×“×•×•×§× ×›×Ÿ יוצר מרמור (קצב×ות הילדי×) וזה ×œ× × ×—×©×‘ להישג חיובי ××œ× ×‘×§×¨×‘ ×ותה קבוצה בלבד.