פוסטמודרניזם ומוסר – מושגים סותרים?
× ×“×‘
לבקשתה של מיה ×חת2, ×רחיב בהת×× ×œ×”×‘×˜×—×ª×™ על מוסר ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™.
×חת המוסכמות בציבור הרחב לגבי פוסט ×ž×•×“×¨× ×™×–× ×”×™× ×©×¤×•×¡×˜ ×ž×•×“×¨× ×™×–× ×•×ž×•×¡×¨ ×œ× ×”×•×œ×›×™× ×‘×™×—×“. כל פוסט ×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜ × ×•×¤×œ ×וטומטית למלכודת הרלטיויז×, שבה `הכל הולך`, והמושג `מוסר` מ×בד ×ת משמעותו. בפוסט ×”×–×” ×× ×™ ×× ×¡×” לטעון שפוסט ×ž×•×“×¨× ×™×–× ×•×ž×•×¡×¨ ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¡×ª×“×¨ יופי, מכל ×‘×—×™× ×” מעשית.
× ×ª×—×™×œ בהגדרות. ×©× ×™ המושגי×, פוסט ×ž×•×“×¨× ×™×–× ×•×ž×•×¡×¨, ×”× ×ž×•×©×’×™× ×©× ×•×™×™× ×‘×ž×—×œ×•×§×ª ×•×§×©×™× ×œ×”×—×¨×™×“ להגדרה, ולכן לצורך ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×תן פה הגדרות קצרות של ×”×ž×•×©×’×™× ×©×™×©×ž×©×• ××•×ª× ×• כהגדרות עבודה. ×× ×™ ×œ× ×ž×ª×™×™×ž×¨ לתת ×›×ן הגדרות מושלמות, ×בל ×× ×™ כן מתיימר לתת בסיס לדיון.
ההגדרה של מוסר תהיה קצרה – פעולה מוסרית ×”×™× ×¤×¢×•×œ×” ×©× × ×§×˜×ª ×œ× ×œ×˜×•×‘×ª היחיד ××œ× ×œ×˜×•×‘×ª ×יזשהו כלל רחב יותר. ×× ×™ יודע שזו הגדרה חלשה ×ž×‘×—×™× ×” פילוסופית, ×בל ×”×™× ×ž×¡×¤×™×§ טובה לרגע ×–×” ו×ין לי ×¢× ×™×™×Ÿ ליצור הגדרה מבוצרת-היטב.
הבסיס הפילוסופי של הפוסט ×ž×•×“×¨× ×™×–× ×”×•× ×”×”× ×—×” ש×ין ×§×¨×™×˜×¨×™×•× ×™× ×—×™×¦×•× ×™×™× ×œ×©×•× ×¤×¢×•×œ×” ×× ×•×©×™×ª. כלומר – כל החלטה ערכית ×©×œ× ×• לגבי ר×וי-×œ× ×¨×וי, טוב-רע, ×מת-שקר, × ×›×•×Ÿ-×œ× × ×›×•×Ÿ יסודה ×‘×§×¨×™×˜×¨×™×•× ×™× ×©×”×—×‘×¨×” המצי××” עבור עצמה, ×•×œ× ×‘×§×¨×™×˜×¨×™×•× ×™× ×©× ×•×‘×¢×™× ×‘×ž×•×‘×Ÿ ×–×” ×ו ×חר ממשהו ×—×™×¦×•× ×™ ש××™× ×• חלק מהחברה. ההעדפה ×©×œ× ×• ×ת המדע על כתבי הקודש, ככלי לקביעת ×”×מיתוּת ×©×‘×˜×¢× ×•×ª על המצי×ות, ×œ× × ×™×ª× ×ª לביסוס "×ובייקטיבי" ××œ× ×¨×§ ×œ×”×¡×‘×¨×™× ×¤× ×™× ×—×‘×¨×ª×™×™×. ב×ותו מובן, הקביעה שפעולה ×חת ×”×™× ×¢×¨×›×™×ª יותר, ×ו מוסרית יותר, מפעולה ×חרת ×œ× ×™×›×•×œ×” להסתמך על קריטריון `×ובייקטיבי` – פשוט ×›×™ ×ין ×›×–×” – ×•×”×™× × ×לצת להסתמך על ×§×¨×™×˜×¨×™×•× ×™× ×¤× ×™×-חברתיי×.
מכ×ן ברור למה ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×–× ×ž×•×‘×™×œ ישירות ×œ×¨×œ×˜×™×‘×™×–× – ×× ×”×ž×•×¡×¨ × ×•×‘×¢ ×ž×©×™×§×•×œ×™× ×¤× ×™×-חברתיי×, הרי ש×ין דרך להכריע, בצורה ×¨×¦×™×•× ×œ×™×ª, בין המוסר של שתי חברות. בחברה ×חת מקובלת סקילת הומוסקסו××œ×™× ×œ×ž×•×•×ª, מכיוון שהומוסקסו×ליות ×”×™× ×¢×‘×™×¨×” ×›× ×’×“ חוקי הטבע; בחברה ×”×©× ×™×” ×—×™×™×‘×™× ×œ×›×‘×“ הומוסקסו××œ×™× ×‘×“×™×•×§ כמו הטרוסקסו××œ×™× ×‘×’×œ×œ הזכות הטבעית של כל ×‘× ×™ ×”××“× ×œ×©×•×•×™×•×Ÿ. ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜ ×œ× ×™×•×›×œ להכריע ב×ופן ×¨×¦×™×•× ×œ×™ בין שתי ×”×˜×¢× ×•×ª ×”×לה, מכיוון ×©×”×•× ×¡×‘×•×¨ שגיוס הטבע ×”×•× ×—×¡×¨ משמעות ×’× ×‘×ž×§×¨×” הר×שון ×•×’× ×‘×ž×§×¨×” ×”×©× ×™.
×”× ×¡×™×•×Ÿ שלי לבסס מוסר ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™ × ×•×‘×¢ מהעובדה שב×ותו מצב × ×ž×¦××™× ×’× ×”×¨×•×‘ המכריע של ×”×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™× – ×’× ×”× ×œ× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×›×¨×™×¢ ב×ופן ×¨×¦×™×•× ×œ×™ בין שתי ×”×˜×¢× ×•×ª, ×”× ×¤×©×•×˜ ×ž×¢×ž×™×“×™× ×¤× ×™× ×©×”× ×™×›×•×œ×™×.
במהלך לימודי התו×ר הר×שון בפילוסופיה, שמתי לב ×©×ª×—×•× ×”×תיקה (תורת המוסר) ×”×•× ×ª×—×•× ×—×¨×™×’. מצד ×חד, ×›×•×œ× ×ž×›×™×¨×™× ×‘×–×” שזה ×ª×—×•× ×¤×™×œ×•×¡×•×¤×™ חשוב ומרכזי. מצד ×©× ×™, ×ž×•×—×œ×™× ×¢×œ×™×• ×›×œ×œ×™× ×©×•× ×™× ×ž×שר ×”×›×œ×œ×™× ×©×—×œ×™× ×¢×œ כל ×ª×—×•× ×¤×™×œ×•×¡×•×¤×™ ×חר – ×›×œ×œ×™× ×ž×§×œ×™× ×”×¨×‘×” יותר.
× ×ª×—×™×œ מהעובדה שלמעשה, ×ין ××£ תי×וריה מקובלת בתחו×. שתי התי×וריות ×”`×ž×•×“×¨× ×™×•×ª` שמוצגות הן ×”×ª×•×¢×œ×ª× ×•×ª והציווי הקטגורי של ק×× ×˜. הסתירות ×©×‘×ª×•×¢×œ×ª× ×•×ª מתגלות עוד במהלך הצגת התי×וריה, והציווי הקטגורי, למרות ×©×”×•× ×ž×œ×כת מחשבת לוגית כמו שרק ק×× ×˜ יודע, ×”×•× `חצי ×פוי` ×•×œ× ×ž×¡×¤×§ בסיס ר×וי להצדקה מוסרית.
×בל ×”×בסורד ×”×מיתי ×”×™×” בדרך בה ×‘×—× ×• ×ת התי×וריות ×”×תיות: ×‘×ž×§×•× ×œ×¢×©×•×ª ×ת מה שמצווה ×”×¨×¦×™×•× ×œ×™×•×ª, לגבש תשובה ל`מדוע להיות מוסרי` ו××– לגזור ×ת המוסר ×ž×ž× ×”, ×בן הבוחן העיקרית ×©×”×¦×‘× ×• לתי×וריות ×תיות ×”×™×” – ×”×× ×”×Ÿ יוצרות מערכת מוסרית שתו×מת ×ת המערכת שב×× ×• ×יתה מהבית. × ×™×ª×Ÿ לר×ות ×ת ×ותו התרגיל בערך על הציווי הקטגורי בוויקיפדיה: ×”×“×•×’×ž× ×”×ž×•×—×¦×ª לעובדה שהציווי הקטגורי ×”×•× ×‘×¢×™×™×ª×™ ×”×•× ×©×¤×•×©×¢×™ מלחמה × ××¦×™× ×”×©×ª×ž×©×• בו להצדקת ×˜×¢× ×•×ª×™×”×. ×‘×¢×•×œ× ×¨×¦×™×•× ×œ×™ ב×מת, ×”×™×™× ×• ×‘×•×—× ×™× ×”×× ×”×¦×™×•×•×™ מקובל ×¢×œ×™× ×• ×ž×‘×—×™× ×” לוגית, ולפי התוצ××” ×‘×•×—× ×™× ×ת ×ž×¢×©×™×”× ×©×œ ×”× ××¦×™× – ×•×œ× ×œ×”×™×¤×š!
×”×˜×¢× ×” ש×× ×™ מבקש לטעון ×›×ן ×”×™× ×©×œ×›×œ ×”×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™×, למעט ×“×•×§×˜×•×¨×™× ×œ×תיקה ו×× ×©×™× ×”×ž×—×–×™×§×™× ×ª×™×וריות ×תיות מקוריות משל עצמ×, ×ין צידוק ×ובייקטיבי למוסר. ההבדל בין המוסר ×”×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™ ×œ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™ ××™× ×• בעובדה שהר×שון ×¨×¦×™×•× ×œ×™, ××œ× ×‘×›×š ×©×”×©× ×™ מודע להיעדר ×”×¨×¦×™×•× ×œ×™×•×ª. (ובשלב ×–×” ×× ×™ מציע לכל ×”×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™× ×©×‘×™× ×™× ×•, שמ××ž×™× ×™× ×‘×ž×•×¡×¨ ×בסולוטי – תש×לו ×ת ×¢×¦×ž×›× ×”×× ××ª× ×ž×¢×ž×™×“×™× ×ת הקביעות המוסריות ×©×œ×›× ×ל מול בוחן ×ובייקטיבי כלשהו. ×”×× ×”×ª× ×’×“×•×ª×›× ×œ×˜×‘×— ×”×¢× ×‘×“×¨×¤×•×¨ × ×•×‘×¢×ª מכך ×©×”×•× ×œ× ×ª×•×× ×ת הציווי הקטגורי? ×”×× ×”×™×™×ª× ×ª×•×ž×›×™× ×‘×• ×× ×”×™×™×ª× ×ž×©×ª×›× ×¢×™× ×©×”×•× ×ª×•×× ×ותו?)
מוסר ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™, ×ו למצער – המוסר ×”×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™ שלי, ××™× ×• מתבסס על הצדקות ×¨×¦×™×•× ×œ×™×•×ª-לוגיות. ×× ×ª×©×לו ×ותי למה ×× ×™ חושב שר×וי ×œ×”×™×œ×—× ×¢×œ ×–×›×•×ª× ×©×œ כל ×‘× ×™ ×”××“× ×œ×ž×™×ž×•×© × ×˜×™×™×ª× ×”×ž×™× ×™×ª לפי ×¨×¦×•× ×, התשובה שלי תהיה `×›×›×”`. ×× ×™ ×œ× ×™×›×•×œ לבסס ×ת ×–×” על טיעון לוגי מעמיק, ו×× ×™ סבור שחוסר היכולת שלי ×”×•× ××™× ×”×¨× ×˜×™ לש×לה – הש×לה `מדוע ×× ×™ סבור כך` ×”×™× ×œ× ×©×לה ב×תיקה ××œ× ×©×לה בסוציולוגיה, ×©× ×•×’×¢×ª ×œ×ª× ××™× ×‘×”× ×’×“×œ×ª×™, ×•×”×™× ×œ× ×¨×œ×•×•× ×˜×™×ª ללגיטימציה שלי להחזיק בעמדה הזו.
הש×לה שעולה מהטיעון ×”×–×” ×”×™× – ×× ×ין בסיס ×¨×¦×™×•× ×œ×™ לקביעות המוסריות שלך, מדוע ×תה סבור ×©×”× ×˜×•×‘×•×ª יותר מ×לו של ×חרי×? מה × ×•×ª×Ÿ לך ×ת הלגיטימציה להי×בק עליהן? התשובה לכך × ×•×‘×¢×ª מההפרדה בין מוסר לבין ×¨×¦×™×•× ×œ×™×•×ª. מכיוון ×©×ž×ž×™×œ× ××™× ×™ דורש צידוק ×¨×¦×™×•× ×œ×™ למוסר, ×× ×™ פטור ×’× ×ž×¦×™×“×•×§ ×¨×¦×™×•× ×œ×™ לעדיפות מוסרית. רצח ×”×¢× ×‘×“×רפור ×”×•× ×¢×•×•×œ, לפי שיפוטי המוסרי – ולכן ×× ×™ × ×בק × ×’×“×• (×× ×™ ל×, ×בל הייתי ×× ×”×™×™×ª×™ פחות עצלן). ×בל ×”× ×§×•×“×” ×”×™× ×©×ž×™ שסבור שהמוסר שלו ×בסולוטי × ×ž×¦× ×‘×ותה × ×§×•×“×” בדיוק ×›×ž×•× ×™, ××œ× ×©×”×•× ×ž×ª×›×—×© לכך.
×חת המוסכמות בציבור הרחב לגבי פוסט ×ž×•×“×¨× ×™×–× ×”×™× ×©×¤×•×¡×˜ ×ž×•×“×¨× ×™×–× ×•×ž×•×¡×¨ ×œ× ×”×•×œ×›×™× ×‘×™×—×“. כל פוסט ×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜ × ×•×¤×œ ×וטומטית למלכודת הרלטיויז×, שבה `הכל הולך`, והמושג `מוסר` מ×בד ×ת משמעותו. בפוסט ×”×–×” ×× ×™ ×× ×¡×” לטעון שפוסט ×ž×•×“×¨× ×™×–× ×•×ž×•×¡×¨ ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×¡×ª×“×¨ יופי, מכל ×‘×—×™× ×” מעשית.
× ×ª×—×™×œ בהגדרות. ×©× ×™ המושגי×, פוסט ×ž×•×“×¨× ×™×–× ×•×ž×•×¡×¨, ×”× ×ž×•×©×’×™× ×©× ×•×™×™× ×‘×ž×—×œ×•×§×ª ×•×§×©×™× ×œ×”×—×¨×™×“ להגדרה, ולכן לצורך ×”×¢× ×™×™×Ÿ ×תן פה הגדרות קצרות של ×”×ž×•×©×’×™× ×©×™×©×ž×©×• ××•×ª× ×• כהגדרות עבודה. ×× ×™ ×œ× ×ž×ª×™×™×ž×¨ לתת ×›×ן הגדרות מושלמות, ×בל ×× ×™ כן מתיימר לתת בסיס לדיון.
ההגדרה של מוסר תהיה קצרה – פעולה מוסרית ×”×™× ×¤×¢×•×œ×” ×©× × ×§×˜×ª ×œ× ×œ×˜×•×‘×ª היחיד ××œ× ×œ×˜×•×‘×ª ×יזשהו כלל רחב יותר. ×× ×™ יודע שזו הגדרה חלשה ×ž×‘×—×™× ×” פילוסופית, ×בל ×”×™× ×ž×¡×¤×™×§ טובה לרגע ×–×” ו×ין לי ×¢× ×™×™×Ÿ ליצור הגדרה מבוצרת-היטב.
הבסיס הפילוסופי של הפוסט ×ž×•×“×¨× ×™×–× ×”×•× ×”×”× ×—×” ש×ין ×§×¨×™×˜×¨×™×•× ×™× ×—×™×¦×•× ×™×™× ×œ×©×•× ×¤×¢×•×œ×” ×× ×•×©×™×ª. כלומר – כל החלטה ערכית ×©×œ× ×• לגבי ר×וי-×œ× ×¨×וי, טוב-רע, ×מת-שקר, × ×›×•×Ÿ-×œ× × ×›×•×Ÿ יסודה ×‘×§×¨×™×˜×¨×™×•× ×™× ×©×”×—×‘×¨×” המצי××” עבור עצמה, ×•×œ× ×‘×§×¨×™×˜×¨×™×•× ×™× ×©× ×•×‘×¢×™× ×‘×ž×•×‘×Ÿ ×–×” ×ו ×חר ממשהו ×—×™×¦×•× ×™ ש××™× ×• חלק מהחברה. ההעדפה ×©×œ× ×• ×ת המדע על כתבי הקודש, ככלי לקביעת ×”×מיתוּת ×©×‘×˜×¢× ×•×ª על המצי×ות, ×œ× × ×™×ª× ×ª לביסוס "×ובייקטיבי" ××œ× ×¨×§ ×œ×”×¡×‘×¨×™× ×¤× ×™× ×—×‘×¨×ª×™×™×. ב×ותו מובן, הקביעה שפעולה ×חת ×”×™× ×¢×¨×›×™×ª יותר, ×ו מוסרית יותר, מפעולה ×חרת ×œ× ×™×›×•×œ×” להסתמך על קריטריון `×ובייקטיבי` – פשוט ×›×™ ×ין ×›×–×” – ×•×”×™× × ×לצת להסתמך על ×§×¨×™×˜×¨×™×•× ×™× ×¤× ×™×-חברתיי×.
מכ×ן ברור למה ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×–× ×ž×•×‘×™×œ ישירות ×œ×¨×œ×˜×™×‘×™×–× – ×× ×”×ž×•×¡×¨ × ×•×‘×¢ ×ž×©×™×§×•×œ×™× ×¤× ×™×-חברתיי×, הרי ש×ין דרך להכריע, בצורה ×¨×¦×™×•× ×œ×™×ª, בין המוסר של שתי חברות. בחברה ×חת מקובלת סקילת הומוסקסו××œ×™× ×œ×ž×•×•×ª, מכיוון שהומוסקסו×ליות ×”×™× ×¢×‘×™×¨×” ×›× ×’×“ חוקי הטבע; בחברה ×”×©× ×™×” ×—×™×™×‘×™× ×œ×›×‘×“ הומוסקסו××œ×™× ×‘×“×™×•×§ כמו הטרוסקסו××œ×™× ×‘×’×œ×œ הזכות הטבעית של כל ×‘× ×™ ×”××“× ×œ×©×•×•×™×•×Ÿ. ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜ ×œ× ×™×•×›×œ להכריע ב×ופן ×¨×¦×™×•× ×œ×™ בין שתי ×”×˜×¢× ×•×ª ×”×לה, מכיוון ×©×”×•× ×¡×‘×•×¨ שגיוס הטבע ×”×•× ×—×¡×¨ משמעות ×’× ×‘×ž×§×¨×” הר×שון ×•×’× ×‘×ž×§×¨×” ×”×©× ×™.
×”× ×¡×™×•×Ÿ שלי לבסס מוסר ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™ × ×•×‘×¢ מהעובדה שב×ותו מצב × ×ž×¦××™× ×’× ×”×¨×•×‘ המכריע של ×”×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™× – ×’× ×”× ×œ× ×™×›×•×œ×™× ×œ×”×›×¨×™×¢ ב×ופן ×¨×¦×™×•× ×œ×™ בין שתי ×”×˜×¢× ×•×ª, ×”× ×¤×©×•×˜ ×ž×¢×ž×™×“×™× ×¤× ×™× ×©×”× ×™×›×•×œ×™×.
במהלך לימודי התו×ר הר×שון בפילוסופיה, שמתי לב ×©×ª×—×•× ×”×תיקה (תורת המוסר) ×”×•× ×ª×—×•× ×—×¨×™×’. מצד ×חד, ×›×•×œ× ×ž×›×™×¨×™× ×‘×–×” שזה ×ª×—×•× ×¤×™×œ×•×¡×•×¤×™ חשוב ומרכזי. מצד ×©× ×™, ×ž×•×—×œ×™× ×¢×œ×™×• ×›×œ×œ×™× ×©×•× ×™× ×ž×שר ×”×›×œ×œ×™× ×©×—×œ×™× ×¢×œ כל ×ª×—×•× ×¤×™×œ×•×¡×•×¤×™ ×חר – ×›×œ×œ×™× ×ž×§×œ×™× ×”×¨×‘×” יותר.
× ×ª×—×™×œ מהעובדה שלמעשה, ×ין ××£ תי×וריה מקובלת בתחו×. שתי התי×וריות ×”`×ž×•×“×¨× ×™×•×ª` שמוצגות הן ×”×ª×•×¢×œ×ª× ×•×ª והציווי הקטגורי של ק×× ×˜. הסתירות ×©×‘×ª×•×¢×œ×ª× ×•×ª מתגלות עוד במהלך הצגת התי×וריה, והציווי הקטגורי, למרות ×©×”×•× ×ž×œ×כת מחשבת לוגית כמו שרק ק×× ×˜ יודע, ×”×•× `חצי ×פוי` ×•×œ× ×ž×¡×¤×§ בסיס ר×וי להצדקה מוסרית.
×בל ×”×בסורד ×”×מיתי ×”×™×” בדרך בה ×‘×—× ×• ×ת התי×וריות ×”×תיות: ×‘×ž×§×•× ×œ×¢×©×•×ª ×ת מה שמצווה ×”×¨×¦×™×•× ×œ×™×•×ª, לגבש תשובה ל`מדוע להיות מוסרי` ו××– לגזור ×ת המוסר ×ž×ž× ×”, ×בן הבוחן העיקרית ×©×”×¦×‘× ×• לתי×וריות ×תיות ×”×™×” – ×”×× ×”×Ÿ יוצרות מערכת מוסרית שתו×מת ×ת המערכת שב×× ×• ×יתה מהבית. × ×™×ª×Ÿ לר×ות ×ת ×ותו התרגיל בערך על הציווי הקטגורי בוויקיפדיה: ×”×“×•×’×ž× ×”×ž×•×—×¦×ª לעובדה שהציווי הקטגורי ×”×•× ×‘×¢×™×™×ª×™ ×”×•× ×©×¤×•×©×¢×™ מלחמה × ××¦×™× ×”×©×ª×ž×©×• בו להצדקת ×˜×¢× ×•×ª×™×”×. ×‘×¢×•×œ× ×¨×¦×™×•× ×œ×™ ב×מת, ×”×™×™× ×• ×‘×•×—× ×™× ×”×× ×”×¦×™×•×•×™ מקובל ×¢×œ×™× ×• ×ž×‘×—×™× ×” לוגית, ולפי התוצ××” ×‘×•×—× ×™× ×ת ×ž×¢×©×™×”× ×©×œ ×”× ××¦×™× – ×•×œ× ×œ×”×™×¤×š!
×”×˜×¢× ×” ש×× ×™ מבקש לטעון ×›×ן ×”×™× ×©×œ×›×œ ×”×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™×, למעט ×“×•×§×˜×•×¨×™× ×œ×תיקה ו×× ×©×™× ×”×ž×—×–×™×§×™× ×ª×™×וריות ×תיות מקוריות משל עצמ×, ×ין צידוק ×ובייקטיבי למוסר. ההבדל בין המוסר ×”×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™ ×œ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™ ××™× ×• בעובדה שהר×שון ×¨×¦×™×•× ×œ×™, ××œ× ×‘×›×š ×©×”×©× ×™ מודע להיעדר ×”×¨×¦×™×•× ×œ×™×•×ª. (ובשלב ×–×” ×× ×™ מציע לכל ×”×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™× ×©×‘×™× ×™× ×•, שמ××ž×™× ×™× ×‘×ž×•×¡×¨ ×בסולוטי – תש×לו ×ת ×¢×¦×ž×›× ×”×× ××ª× ×ž×¢×ž×™×“×™× ×ת הקביעות המוסריות ×©×œ×›× ×ל מול בוחן ×ובייקטיבי כלשהו. ×”×× ×”×ª× ×’×“×•×ª×›× ×œ×˜×‘×— ×”×¢× ×‘×“×¨×¤×•×¨ × ×•×‘×¢×ª מכך ×©×”×•× ×œ× ×ª×•×× ×ת הציווי הקטגורי? ×”×× ×”×™×™×ª× ×ª×•×ž×›×™× ×‘×• ×× ×”×™×™×ª× ×ž×©×ª×›× ×¢×™× ×©×”×•× ×ª×•×× ×ותו?)
מוסר ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™, ×ו למצער – המוסר ×”×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™ שלי, ××™× ×• מתבסס על הצדקות ×¨×¦×™×•× ×œ×™×•×ª-לוגיות. ×× ×ª×©×לו ×ותי למה ×× ×™ חושב שר×וי ×œ×”×™×œ×—× ×¢×œ ×–×›×•×ª× ×©×œ כל ×‘× ×™ ×”××“× ×œ×ž×™×ž×•×© × ×˜×™×™×ª× ×”×ž×™× ×™×ª לפי ×¨×¦×•× ×, התשובה שלי תהיה `×›×›×”`. ×× ×™ ×œ× ×™×›×•×œ לבסס ×ת ×–×” על טיעון לוגי מעמיק, ו×× ×™ סבור שחוסר היכולת שלי ×”×•× ××™× ×”×¨× ×˜×™ לש×לה – הש×לה `מדוע ×× ×™ סבור כך` ×”×™× ×œ× ×©×לה ב×תיקה ××œ× ×©×לה בסוציולוגיה, ×©× ×•×’×¢×ª ×œ×ª× ××™× ×‘×”× ×’×“×œ×ª×™, ×•×”×™× ×œ× ×¨×œ×•×•× ×˜×™×ª ללגיטימציה שלי להחזיק בעמדה הזו.
הש×לה שעולה מהטיעון ×”×–×” ×”×™× – ×× ×ין בסיס ×¨×¦×™×•× ×œ×™ לקביעות המוסריות שלך, מדוע ×תה סבור ×©×”× ×˜×•×‘×•×ª יותר מ×לו של ×חרי×? מה × ×•×ª×Ÿ לך ×ת הלגיטימציה להי×בק עליהן? התשובה לכך × ×•×‘×¢×ª מההפרדה בין מוסר לבין ×¨×¦×™×•× ×œ×™×•×ª. מכיוון ×©×ž×ž×™×œ× ××™× ×™ דורש צידוק ×¨×¦×™×•× ×œ×™ למוסר, ×× ×™ פטור ×’× ×ž×¦×™×“×•×§ ×¨×¦×™×•× ×œ×™ לעדיפות מוסרית. רצח ×”×¢× ×‘×“×רפור ×”×•× ×¢×•×•×œ, לפי שיפוטי המוסרי – ולכן ×× ×™ × ×בק × ×’×“×• (×× ×™ ל×, ×בל הייתי ×× ×”×™×™×ª×™ פחות עצלן). ×בל ×”× ×§×•×“×” ×”×™× ×©×ž×™ שסבור שהמוסר שלו ×בסולוטי × ×ž×¦× ×‘×ותה × ×§×•×“×” בדיוק ×›×ž×•× ×™, ××œ× ×©×”×•× ×ž×ª×›×—×© לכך.
× ×“×‘ ב6/12/2006 23:21 תחת פילוסופיה בגרוש
הבעיה ×¢× ×¤×•×¡×˜ ×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™×
×”×™× ×©×”× ×ž×ª×¢×§×©×™× ×œ×”×›×ª×™×‘ ×ת ×”×¢×¨×›×™× ×©×œ×”× ×¢×œ החברה בה ×”× × ×ž×¦××™×. "לה×" מותר, למשל, לכרות ×ת ידו של ×’× ×‘, ×בל "×œ× ×•" ×סור. למה? ×›×™ בחברה ×©×œ× ×•, ×–×” ×œ× × ×—×©×‘ מוסרי.
ו×גב מוסר
מומלץ ×œ×§×¨×•× ×ת ספריו של פר×× ×¡ דה ו×ל (×œ×™× ×§ למ×מר ×ž×ª×•×¨×’× ×ž×¡×™×™× ×˜×™×¤×™×§ ×מריקן – http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3153912,00.html)
דוגמה ×ž×¦×•×™×™× ×ª ל××™ ×”×‘× ×ª הבעיה
×§×•×“× ×›×œ, ×× ×™ ×œ× ×ž×›×™×¨ הרבה ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×–× ×©*תומכי×* בכריתת ×™×“×™×™× ×©×œ ×’× ×‘×™×. ×× ×ª×‘×™× ×œ×™ ×חד שתומך, ×™×”×™×” בסיס לדיון.
יש ספר של עדי ×ופיר ×‘× ×•×©×
×œ× ×§×¨×תי, ×ך ×”×•× ×ž× ×¡×” ליישב ×ת הסתירה בין ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×–× ×œ×ž×•×¡×¨.
×ž×¢× ×™×™×Ÿ
ותודה על הפוסט המורחב. × ×”× ×™×ª×™ לקרו×.
הפוסט-×ž×•×“×¨× ×™×–× ×œ×™×“×ª×• בפרוידיז×
להרגשתי הפוסט-×ž×•×“×¨× ×™×–× ×§×©×•×¨ קשר הדוק, ×”×•× ×ª×•×¦××” של הפרוידיז×. ל×ו ×“×•×•×§× ×”×›×ª×‘×™× ×”×“×ž×’×•×’×™×™× ×©×œ המשורר ×”×•×™× ××™ ×”×©×˜× ×™ ההו×, ××œ× ×”×¤×¨×§×˜×™×§×”, "הטיפול הפסיכולוגי" ×”×•× ×”×¨×©××” ×©× ×™×ª× ×ª ל"מטופל" להמצי×-לחבר לעצמו × ×¨×טיב. הפרקטיקה-×˜×›× ×™×§×” ×”×–×ת ×”×™× ×©×™×™×©×ž×”-×ª×™×›× ×ª×” ×ת ההשקפה שעל פיה "כל החלטה ערכית ×©×œ× ×• לגבי ר×וי-×œ× ×¨×וי, טוב-רע, ×מת-שקר, × ×›×•×Ÿ-×œ× × ×›×•×Ÿ יסודה ×‘×§×¨×™×˜×¨×™×•× ×™× ×©×”×—×‘×¨×” המצי××” עבור עצמה, ×•×œ× ×‘×§×¨×™×˜×¨×™×•× ×™× ×©× ×•×‘×¢×™× ×‘×ž×•×‘×Ÿ ×–×” ×ו ×חר ממשהו ×—×™×¦×•× ×™ ש××™× ×• חלק מהחברה".
×בל כתבתי ×©× ×ª×ª×™ ×‘×›×•×•× ×” דוגמה
×§×™×¦×•× ×™×ª. ×”×›×•×•× ×” היתה ×œ×ž× ×•×¢ מצב בו × ×ª×•×•×›×— על הדוגמה ×•×œ× ×¢×œ העיקרון. ×× ×תה מעדיף, ×פשר לדבר על רצח ×”×¢× ×‘×“×רפור: ×× ×™ ×ž×©×•×›× ×¢ ×©×œ×©×œ×˜×•× ×•×ª סוד×ן הפשע ×”×–×” × ×¨××” מוסרי ולגיטימי.
×›× ×¨××” ×©×œ× ×›×ª×‘×ª×™ ברור 🙁
×›×™ זו הפו×× ×˜×” של המ×מר.
לעז×זל, סגרתי ×ת החלון ×‘×ž×§×•× ×œ×©×œ×•×—.
×וף. ×¤×¢× × ×•×¡×¤×ª:
×× ×™ ×œ× ×¦×¨×™×š צידוק
×תה מפספס ×ת ×”× ×§×•×“×” המרכזית: הפוסט ×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜ (בגרסה שלי לפחות) ×ž× ×ª×§ ×ת הקשר בין מוסר לבין ×¨×¦×™×•× ×œ×™×•×ª. ×× ×™ מתערב בסכסוך בד×רפור ×œ× ×‘×’×œ×œ שיש לי × ×™×ž×•×§ ×¨×¦×™×•× ×œ×™ מוצק ש×ומר לי שרצח ×¢× ×–×” ×œ× ×‘×¡×“×¨, ××œ× ×‘×’×œ×œ ש×× ×™ יודע שרצח ×¢× ×–×” ×œ× ×‘×¡×“×¨ – ×•×œ× ×–×§×•×§ לצידוק ×¨×¦×™×•× ×œ×™. הידיעה שלי מספיקה לי.
הפתרון שלו ×©×•× ×”
עדי ×ופיר כן ×ž× ×¡×” לבסס לוגית מוסר ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™
×–×” מה ×©× ×§×¨× ×¡×•×¦×™×•×‘×™×•×œ×•×’×™×”
×©×”×™× ×‘×¢×¦× ×”×§×•×˜×‘ ×”×©× ×™ של ×”×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×–×. סוציוביולוג יגיד שבטוח שזה בסדר לשפוט ×× ×©×™× ××—×¨×™× ×œ×¤×™ המוסר ×©×œ× ×• – ×›×™ המוסר משותף לכל המין ×”×× ×•×©×™, שכן ×”×•× ×”×ª×¤×ª×— ××‘×•×œ×•×¦×™×•× ×™×ª (×ו משהו ×›×–×”)
הקישור ×”`טבעי` ×”×•× ×”×¤×•×š
×ין ספק שפרויד השפיע ×’× ×¢×œ הפוסט-×ž×•×“×¨× ×™×–× – כמו ×©×”×•× ×”×©×¤×™×¢ על כל מדעי החברה ועל התפיסה ×©×œ× ×• ×ת ×¢×¦×ž× ×•.
[…] ×× × ×•×¡×™×£ ×œ×ž×¡×§× ×” הזו ×ת העובדה שהפוסט של זרובבלה ×”×•× ×“×›×× ×™ ומתועב (וכבר פירטתי למה ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜ יכול להחזיק בעמדה כזו), ×פשר לר×ות ×©×œ× ×¨×§ שמותר ×œ×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜ לצ×ת × ×’×“ ’×”×מת של זרובבלה‘, ××œ× ×©×™×© לו מוטיבציה גדולה מ×וד לעשות ×ת ×–×” – ×›×©×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜ עובר על ×¤×•×¡×˜×™× ×›×לה לסדר היו×, מה ×©×”×•× ×ž×§×‘×œ ×–×” השפעה שלילית על ×”×ווירה הציבורית, × × ×™×—. ×›×©×¤×•×¡×˜×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜ עובר על ×–×” לסדר היו×, התוצ××” ×”×™× ×”×©×¤×¢×” על הידע החברתי. כלומר, ×× × ×™×ª×Ÿ ×œ×¢×©×‘×™× ×©×•×˜×™× ×›×לה לצמוח, בסוף ×–×” יהפוך להיות חלק מהידע החברתי – ×¢×¨×‘×™× ×”× ×ž×¡×¨×™×—×™×. […]
×œ× × ×¨××” לי ×©× ×™×’×©×ª לבעיה מהכיוון ×”× ×›×•×Ÿ.
ברור שהמוסר ×”×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™ ×œ× ×™×›×•×œ להצדיק ב×ופן לוגי ×ת היסודות הר××©×•× ×™× ×©×œ×•, כמו ×’× ×›×œ גוף ידע ×ו ××ž×•× ×•×ª ×× ×•×©×™ ×חר, ×בל זו מגבלה ש××™× ×”×¨× ×˜×™×ª לכל דבר ×§×™×™× – ×”× ×—×•×ª יסוד ×ž×¢×¦× ×”×’×“×¨×ª×Ÿ ×œ× × ×™×ª× ×•×ª לביסוס, שכן ×× ×”×™×• × ×™×ª× ×•×ª לביסוס, הן ×œ× ×”×™×• ×”× ×—×•×ª *יסוד* – , ××œ× ×©×”×”×‘×“×œ המהותי ×”×•× ×”×ª×•×§×£ ×©×”×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜ *מייחס* למערכת ×”×¢×¨×›×™× ×©×œ×• – תוקף ×בסולוטי. ×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜ ×¢× ××™× ×˜×’×¨×™×˜×™ ×מור לומר: "××£ על פי ש××™× × ×™ יכול לספק × ×™×ž×•×§ ×¨×¦×™×•× ×œ×™ סופי למערכת המוסרית שבה ×× ×™ ×וחז, ×× ×™ מ×מין שהמערכת הזו × ×›×•× ×” בכל × ×¡×™×‘×•×ª ×פשריות, ותוקפה ××•× ×™×‘×¨×¡×œ×™". פ"מ ×™×מר: "×’× ×× ×™ ×œ× ×ž×¡×•×’×œ לבסס ב×ופן ×¨×¦×™×•× ×œ×™ ×ת בחירותיי המוסריות, ×•×‘× ×•×¡×£, ××™× × ×™ מ×מין שהן בעלות תוקף ××•× ×™×‘×¨×¡×œ×™". ×”× ×§×•×“×” שחשוב לחדד ×”×™× ×©×”×™×›×•×œ×ª לבסס דבר ב×ופן ×¨×¦×™×•× ×œ×™ ××™× ×” קשורה ב×ופן ישיר וחד משמעי לתוקפו של הדבר, ×ו לערך ×”×מת שלו, ×לו שתי ש×לות ×©×•× ×•×ª במהותן.
×’× ×ž×¢×¨×›×•×ª עיוורות, קמ×יות ×ו פרימטיביות עשויות להיות × ×›×•× ×•×ª. ×ž×‘×—×™× ×” לוגית, ש×לת ×”×מת של הדבר קודמת בהרבה לש×לת ביסוסו, ××£ על פי שהפילו' המערבית × ×™×¡×ª×” לטשטש ×ת ×”×”×‘×—× ×” בין שתי הש×לות. (במובן ×ž×¡×•×™×™× ×”×¤×•×¡×˜ ×”×–×” ×ž×‘×˜× ×ת ×ותו ×¡× ×˜×™×ž× ×˜ ×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™ לעיל×, קרי – הזהות שבין הביסוס ×”×¨×¦×™×•× ×œ×™ ×”×ולטימטיבי לבין ערך ×”×מת. ×תה חייב להודות שזה קצת פרדוקסלי).
הבעיה ×× ×”×¤×¢×¨ בין התיקוף לבין ערך ×”×מת ×”×™× ×©×”×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜ עצמו ×œ× ×™×¡×›×™× ×יתך – ×”×•× ×™×’×™×“ ש×מת ש××™ ×פשר לתקף ×ותה ××™× × ×” ×מת.
הן ק×× ×˜ והן מיל ×ž× ×¡×™× ×œ×‘×¡×¡ ×ת תורות המוסר ×©×œ×”× ×‘×“×™×•×§ בדרך ש×תה ×™×•×¦× × ×’×“×”, ולטעון ש×ין '×”× ×—×•×ª יסוד' מוסריות – ×”× ×ž× ×¡×™× ×œ×‘×¡×¡ ×ת ×”×תיקה על ×”××•× ×ª×•×œ×•×’×™×” ועל ×”×פיסטמולוגיה.
×•×œ× ×›×œ כך ברור לי ×יפה הפוסט ×”×–×” מר××” זהות בין ביסוס ×¨×¦×™×•× ×œ×™ לבין ×מת. ×× ×™×© זהות כזו, ×›× ×¨××” ×©×œ× ×”×¡×‘×¨×ª×™ ×ת עצמי כמו שצריך.
× ×›×•×Ÿ. ×˜×¢× ×ª×™ ש×× ×™ כופר בdogma ×”×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜×™×ª הזו. למרות ×–×ת ×× ×™ יותר ×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜ מפ"מ, בדיוק ×ž×¤× ×™ שעל בעיית ×”×מת, ×‘× ×™×’×•×“ לבעיית ×”×¨×¦×™×•× ×œ×™×•×ª, ×× ×™ ×œ× ×ž×•×•×ª×¨.
×”×מפרטיב הקטגורי × ×©×¢×Ÿ על ×”× ×—×•×ª מט×פיזיות שהן ×’× ×ž×˜×-מוסריות, ובתור שכ×לו, ×ž×”×•×•×™× ×ª×©×ª×™×ª ××•×¨×’× ×™×ª של ×‘× ×™×Ÿ ×”×¦×•×•×™× ×”×ž×•×¡×¨×™× ×”×¤×¨×˜×™×™× ("×ל ×ª×’× ×•×‘", "×ל תשקר"). הפיתרון הק×× ×˜×™×× ×™, ×©×”×•× ×ולי הפתרון ×”×’××•× ×™ ×•×”×¤×—×“× ×™ ביותר בהיסטוריה, ×œ× ×¤×•×ª×¨ ×ת בעית הביסוס הסופי, ××œ× ×¨×§ מט××˜× ×ותה ×œ×ž×§×•× ×חר. (×ותו דבר × ×›×•×Ÿ לדעתי, לגבי ×”×ª×‘×•× ×” הטהורה ובעית החוקיות של העול×).
בקרי××” × ×•×¡×¤×ª × ×“×ž×” לי שטעיתי ו×תה ×כן ×œ× ×ž×–×”×” בין ×¨×¦×™×•×œ× ×™×•×ª ל×מת, ×בל תן לי לש×ול ×ותך ש×לה היפוטתית למען הסר ספק:
×× ×ž×¢×¨×›×ª מוסרית ×' הייתה × ×™×ª× ×ª לפירוק מוחלט ל×ורה של ×”×ª×‘×•× ×”, ולביסוס לוגי ×ž×©×›× ×¢ ומוחלט (×œ× ×פשרי ×‘×¢×™× ×™, ×בל זו ×›×מור רק ש×לה היפוטתית), ×”×× ×¢×§×‘ כך הייתה מתחייבת ×מיתותה של מערכת מוסרית ×'?
×חת הש×לות המוצלחות ביותר שש×לו ×ותי ל××—×¨×•× ×”.
×× ×™ צריך לחשוב על ×–×”, ×בל שתי תשובות בשליפה מהמותן:
×. ×× ×ž×¢×¨×›×ª × ×™×ª× ×ª לביסוס לוגי מל×, ×× ×™ ×œ× ×‘×˜×•×— ×©×”×™× × ×©×רת מערכת מוסרית. כש×× ×™ מציל מישהו ממוות ×›×™ ×”×•× ×”×™×—×™×“ שיודע ×ת הקוד לכספת שבה ×× ×™ מ×חסן ×ž×œ×™×•× ×™ דולרי×, ×× ×™ ×œ× ×¢×•×©×” מעשה ×גו×יסטי. ב×ותו ×ופן, ×× ××ž×¦× ×¦×™×“×•×§ ×¨×¦×™×•× ×œ×™-××™× ×¡×˜×¨×•×ž× ×˜×œ×™ ×œ×ž×¢×©×™× ×”×ž×•×¡×¨×™×™× ×©×œ×™, ×”× ×œ× ×™×”×™×• ×ž×•×¡×¨×™×™× ×™×•×ª×¨.
ב. ×‘×™×•× ×©×סבור ש×פשר ×œ×ž×¦×•× ×‘×™×¡×•×¡ ×—×™×¦×•× ×™ למוסר, ×פסיק להיות פוסט ×ž×•×“×¨× ×™×¡×˜…
(וד"×, ×ž×¡×›×™× ×יתך מ×וד לגבי המהלך של ק×× ×˜.)
התשובה הר××©×•× ×” שלך גרמה לי לתהות ×”×× ×”×¡×‘×¨ ×¨×¦×™×•× ×œ×™ ×ž×œ× ×©×œ תפיסה מוסרית ×”×•× ×‘×”×›×¨×— ××™× ×¡×˜×¨×•×ž× ×˜×œ×™, ×ו ×”×× ×פשרי ליצור הסבר ×©×¢×•× ×” ב×ופן ×ž×œ× ×¢×œ הש×לה: "למה x צודק", מבלי להבליע בתוכו ×ת ×”×˜×¢× ×”: "כד××™ לעשות ×ת מה שצודק". תוך התהיות הללו ×”×‘× ×ª×™ ש×× ×™ ×ž× ×¡×” לדמיין כיצד יר××” דבר ×©× ×“×ž×” לי בלתי ×פשרי מלכתחילה, ו××– × ×©×¨×¤×• לי כמה מעגלי×.
בכל מקרה, ×× ×™ ××¢× ×” לש×לה שש×לתי בשלילה מסוייגת. ×©×•× ×¦×™×“×•×§ לוגי ×œ× ×™×©×›× ×¢ ×ותי ב×מיתות מערכת מוסרית, כל זמן ×©×”×•× ×ž×ª×‘×¦×¨ מ×חורי התודעה ×”×× ×•×©×™×ª כמו ×צל ק×× ×˜ (×ו מיל לצורך ×”×¢× ×™×Ÿ). ×× ×™ ×œ× ×ž×מין ש×פשר ליצור תוקף ××•× ×™×‘×¨×¡×œ×™ ב×מת, ×›×שר ×ž× ×ª×§×™× ×ת ×”××“× ×ž×”×“×‘×¨ ×›×©×”×•× ×œ×¢×¦×ž×•. הסבר מוסרי ×™×©×›× ×¢ ×ותי רק ×× ×”×•× ×™×ª×‘×¢ לעצמו תוקף ××•× ×˜×•×œ×’×™ ממש, בלי עכבות ×ו פחד, משהו ××¤×œ×˜×•× ×™.