הקול הרוסי כהנחה גזענית

נדב

רביב דרוקר פתח בלוג, ובפוסט הראשון טיפל – בין השאר – בתקוות של ביבי ושל ברק לגבי הקול הרוסי. בקצרה, דרוקר טוען שביבי בונה על ליברמן שיביא לו את הקול הרוסי, וברק בונה על הרבה כסף כדי לשכנע את הרוסים להצביע עבורו.

ולדי דבוייריס ממש התעצבן מהפוסט הזה:

התמונה הכללית המצטיירת מן העסק היא כאילו שקיימת ישות אפורה שקרויה “הקול הרוסי”, שחיה ונושמת כאורגניזם אחד, אך הצבעתה שווה מאות אלפי קולות. גייסת רוסי אחד, משוכנע דרוקר, גייסת את כולם!

מה שמפריע במיוחד לולאדי ×–×” הקיבוץ של כל הרוסים לכדי קבוצה אחת, שמצביעה לכאורה באופן הומוגני מחד, ומאידך – ההפרדה בין 'הקול הרוסי' לבין שאר הציבור הישראלי. הרוסים, אומר ולאדי, כבר נטמעו מזמן בציבוריות הישראלית, ומצביעים בדיוק כמו שאר הישראלים.

הבעיה בניסוח ×”×–×” של ולאדי היא ×”×”× ×—×” שלו שיש איזו שהיא צורת הצבעה אופיינית ל'שאר הישראלים', כאילו עד עכשיו היו רוסים וישראלים, והיום כבר יש רק ישראלים. אלא שלא היא – החברה הישראלית, אם יש בכלל דבר ×›×–×”, היא פסיפס של הרבה מאוד קבוצות, שמורכבות כל אחת מתת-קבוצות משלה.

העובדה שהעולים מהארצות דוברות הרוסית נמצאים בישראל כבר זמן רב, ואפילו העובדה שאין ספק כבר שהם ישראלים בדיוק כמו צאצאיהם של עולי העלייה השנייה, אין משמעה שהם איבדו כל מאפיין שהיה להם, ונטמעו לבלי הכר בסביבה. הישראלים שעלו מהארצות דוברות הרוסית יש מגוון של מאפיינים שמבדילים אותם מקבוצות אחרות של ישראלים – החל משפה, עבור דרך מוזיקה, חינוך ועוד, וכלה אפילו בצריכת מזון (ושאף אחד לא יזכיר חתולים!). האם ×–×” אומר שהם 'כולם אותו הדבר'? לא. האם אין מקרים אחרים, של עולים שאימצו מאפיינים של קבוצות אחרות בחברה הישראלית? בוודאי שיש. אבל יש קבוצה מספיק גדולה של יוצאי-מדינות-דוברות-רוסית שמקיימת את המנהגים האלה:"(אם אתם רוצים ניסוח סטטיסטי – שמיותר לטעמי במקרים כאלה – אפשר להגיד שלכל אחד מהקריטריונים לעיל, ליוצאי המדינות דוברות הרוסית יש ייצוג יתר בקריטריון באופן מובהק סטטיסטית.)":, ולכן אפשר להגיד שקיימת קבוצה של רוסים.

הטענה השנייה של ולאדי באה מהכיוון השני. אתם מדברים על רוסים? השתגעתם? איך אפשר להשוות בכלל? יש כל כך הרבה תת-קבוצות. אין דין עולי שנות ×”-70 כדין עולי שנות ×”-90, ושני הציבורים האלו שונים מהעולים של שנות ×”-2000. ואני אוסיף – אין דין קווקזים כדין מוסקבאים, ואין דין יוצאי ליטא כדין האוקראינים.

גם ×–×” נכון. וגם ×–×” לא מייחד את הקבוצה הרוסית. תנסו פעם להגיד לייקה שכל האשכנזים אותו הדבר, לשאול עיראקי אם אמא שלו מכינה מלוואח, או לברך ערבי-נוצרי לרגל עיד אל פיטר, ותגלו עד כמה כל קבוצה של ישראלים מורכבת, למעשה, מהרבה תת-קבוצות. והקבוצה הרוסית לא שונה. למרות זאת, קבוצת-האב – יוצאי חבר המדינות, במקרה ×–×” – מקיימים ביניהם מערכת יחסים משמעותית ויש להם מאפיינים רבים משותפים, ולכן יש משמעות להתייחסות אליהם כקבוצה מעבר לכל תת-הקבוצות.

לכן, האמירה לפיה יש 'קול רוסי' אינה אמירה מופרכת. אין לי ראיות מחקריות כדי לתמוך בטענה זו, אבל לא אופתע אם אראה ראיות כאלו שמראות שיוצאי חבר המדינות הם פחות נאמנים למפלגות עבר, או נוטים להצביע ימינה יותר מהישראלי הממוצע. מכיוון שמדובר כאן על קבוצה שיש לה מאפיינים משותפים, ×”×”× ×—×” שגם מאפייני ההצבעה שלה משותפים אינה מופרכת – למרות שהיא אינה נכונה בהכרח. בדיוק כמו שאפשר לאפיין את ההצבעה של המזרחים מהמעמד הבינוני-נמוך, של האשכנזים תושבי הפריפריה, או של הבדואים בכפרים הלא-מוכרים, כך אפשר גם לאפיין את ההצבעה של עולי ברית המועצות.

2 תגובות »

נדב ב16/10/2007 21:05 תחת חברה בישראל

2 Responses to “הקול הרוסי ×›×”× ×—×” גזענית”

  1. בגדול אני מסכים. אני בטוח שניתן למצוא לכל מפלגה עולה שיצביע עבודה, אך כל הסקרים לפני כל מערכות הבחירות האחרונות הראו נטיה ימינה של העולים.
    ואגב, למה כל הדיבורים על בחירות? לא יהיו בחירות בזמן הקרוב. עד שיהיו בחירות, כל המערכת הפוליטית יכולה לעבור עוד הרבה טלטלות.

  2. תכל'ס, בעזרת סטטיסטיקה טובה אפשר להוכיח כל דבר, אז באותה מידה שאתה יכול להראות שדפוסי ההצבעה של העולים מובהקים סטטיסטית, אני יכול להציג קונטרה ולהראות שהן לא.

    באותו פוסט תגובה לרביב דרוקר סתם התחשק לי להראות כמה שהגישה שלו רדודה ולוקה בחסר, ובאופן כללי קופצת למסקנות נמהרות מבלי לבדוק קודם את השטח. הרבה יותר משמעניינים אותי דפוסי ההצבעה של עולי ברה"מ, תמיד עניינה אותי היכולת של העיתונות בארץ להלביש סטריאוטיפים על אנשים בודדים שאיתרע מזלם להשתייך לקבוצה מסוימת.

    מעבר לכך, המשוואה "רוסי=ימני" נכונה במרבית המקרים, אבל לא תמיד. אני עוד לא עליתי על הסיבה המדויקת לכך. מצד אחד יש לי קרובי משפחה שיצביעו תמיד למפלגה ששמעון פרס נמצא בה, מתוך כבוד לאיש, ומצד שני חלקם טוענים בו זמנית שאת בני העם הפלסטיני צריך לתלות על עמודים לאורך כביש חוצה-שומרון. ישנו מכלול שלם של סיבות לגישת ה"אף שעל" שבה נוהגים רוסים רבים, ומכלול עוד יותר גדול של סיבות לשנאתם את כל מה שנראה ומתנהג כמו סוציאליזם (כולל מפלגת העבודה).

    הייתי שמח להתעלם מכל הדברים לעיל ולחיות את ×—×™×™ כישראלי בעל דעות ליברליות, אבל אנשים מסוגו של רביב דרוקר תייגו אותי כרוסי ומעוניינים לשמוע אודות קולי החשוב, אז אני נאלץ לנתח את דפוסי ההצבעה של כל מיני רוסים במקום להתעסק בדברים החשובים באמת. אז ×”× ×” ניתוח על רגל אחת – לנוכח המתרחש בקהילות האינטרנט הרוסיות, שבהן אפילו הנציג המסכן של שתי"ל זוכה להיקרא "בוגד" ו"חרא שמאלני", יכול להיות שמישהו צריך לרמוז לאהוד ברק שספר על מעלליו הצבאיים לא ממש יעזור לו הפעם…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

971726 דפים נצפים, 63 היום
319270 ביקורים, 50 היום
FireStats icon ‏מריץ FireStats‏