חוק שיקום נכי נפש בקהילה: יזמות, מנהיגות וניצול הזדמנויות בעיצוב מדיניות

נדב

מאמר שלי, בשיתוף עם פרופ' אורי אבירם, שהתפרסם בכתב העת ביטחון סוציאלי. לפרסום המקורי. תקציר המאמר:

המאמר בוחן את הנסיבות ואת התהליכים שהביאו לחקיקתו של חוק שיקום נכי נפש בקהילה בשנת 2000, את הגורמים שביקשו לבלום את החקיקה או לקדם אותה, על רקע הניגוד החריף שבין אופיו של חוק זה לבין מגמת המדיניות החברתית בישראל באותה עת. חוק שיקום נכי נפש בקהילה, הנחשב חוק חברתי מתקדם גם בהשוואה בינלאומית, מהווהשינוי בתפיסת האנשים הסובלים ממוגבלות על רקע נפשי וביחס החברה אליהם. באמצעות ניתוח המקרה ביקש המחקר לעמוד על הגורמים המכריעים המאפשרים שינויי מדיניות, הן בתחום בריאות הנפש והן במדיניות חברתית בכלל במצב של סביבות משתנות.

הבסיס התיאורטי שהנחה את המחקר היה גישתו של קינגדון, העוסקת בחבירת ערוצי מדיניות המאפשרת שינוי, והגישות הנוגעות ליזמי מדיניות בבואם לחולל רפורמות ולעצב מדיניות.

בחנו את הגורמים, את הנסיבות ואת הסוגיות העיקריות שעלו לאורך העשור שקדם לחקיקה כמו גם את בעלי העניין שהיו מעורבים במאבק שהוביל לשינוי המדיניות ולרפורמה השיקומית בבריאות הנפש.

הממצאים מעידים על חשיבותם של ערוצים המתכנסים יחדיו והיוצרים תנאים הכרחיים לשינוי ועל חשיבותם של יזמי מדיניות, הפועלים כדי להפוך את אפשרות השינוי למציאות. הדיון מציג את תנאי האקלים המאפשרים שינוי מדיניות ואת התכונות שיזמי מדיניות זקוקים להן כדי שיוכלו להוציא חזון מהכוח אל הפועל.

2 תגובות »

נדב ב21/08/2017 14:59 תחת כללי

2 Responses to “חוק שיקום × ×›×™ נפש בקהילה: יזמות, מנהיגות וניצול הזדמנויות בעיצוב מדיניות”

  1. מאמר מעניין מאד. תודה.

  2. איתן הגיב:

    בהחלט זוכר את ההתנגדות אבל עדיין מעורפל לגבי הסיבות. משהו שקשור לתקצוב?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

971055 דפים נצפים, 59 היום
318867 ביקורים, 43 היום
FireStats icon ‏מריץ FireStats‏