משעשע תינוקות, עוזר מגושם ומנהל קו

נדב

החלטתי לפתוח מדור חדש בבלוג – `קראתי מאמר`. במדור ×”×–×” אני אסקור מאמרים שעניינו אותי ונראים בעלי עניין גם למי שאינו סוציולוג.
 
והיום – "משעשע תינוקות, עוזר מבולבל ומנהל קו – שיחי אבהות בטקסטים הוריים"[1]. ×’`יין סאנדרלנד בוחנת ספרי הדרכה להורים כדי לראות באיזה תפקיד הם מציגים אבות. סאנדרלנד ניתחה 11 טקסטים הלקוחים מספרי הדרכה להורים חדשים, ובחנה את ההתייחסויות בהם לאבות.
 
המסקנה הראשונה, והמובנת מאליה, היא ההיעדר. ברוב המקרים הטקסטים התייחסו אל האם כאל מי שנמצאת לבדה בעולם החדש של טיפול בתינוק. אבל ×—לק מהטקסטים ניסו להיות שוויוניים ולהציג את האב כשותף בטיפול בילדים, (אחד מהם אף נקרא "×–×” גם הילד שלך – מדריך לאבות"), והשתמשו בלשון נייטרלית מגדרית (`הורות` ולא `אמהות`, שימוש ב-you במקום בshe/he וכדומה). גם בטקסטים האלה, התייחסות לאב הייתה בצורה מאוד ממסגרת, רחוקה משוויוניות.
 
ההתייחסות המרכזית לאב בטקסטים שבחנה סאנדרלנד הייתה של `אב במשרה חלקית-אם כהורה מרכזי`. השיח ×”×–×” מציג את האב כמי שהורות עבורו היא עניין משני, שבא לאחר עיסוקים גוזלי זמן אחרים – בעיקר עבודה. האם מוצגת כהורה הראשי – מי שהאחריות כולה נופלת עליה. האב `עוזר` – פעולה כללית ולא ממוקדת, בעוד האם `רוחצת`, `מחליפה`, `מנקה`, `מבשלת` וכדומה. בטקסטים אחרים, האב מוצג כמי שתפקידו להעניק לאשתו רגע של מנוחה מהמטלה המייגעת של טיפול בילדים. לעיתים ההתייחסות כלל אינה לאב, אלא לאיזה `מישהו אחר` מסתורי, שאמור לבוא לעזור לאשה בעת הצורך.
 
 ×¡×× ×“רלנד מזהה, בנוסף לשיח ×–×”, שלושה שיחים משניים, המופיעים בחלק מהטקסטים. השיחים המשניים תומכים לרוב בשיח הראשי, אך לעיתים הם מתנגדים בו ולעיתים הם סותרים אחד את השני.

מבין השלושה, הנפוץ ביותר הוא שיח `האב כמשעשע תינוקות`. לפי שיח ×–×”, לאבות יש תפקיד אחד – לשעשע את התינוקות שלהם. מקלחת היא חשובה לא בגלל שהתינוק צריך להיות נקי, אלא בגלל שהיא `מספקת הזדמנות למשחק עם התינוק`. תינוקות, לפי ספר אחר, `נועדו לכיף ולהנאה`. `תינוקות יכולים להיות ×›×™×£`!. במקרה הקיצוני ביותר, התפקיד היחיד של האב במשך שעות הערות של הילד הוא לשחק איתו – במהלך סוף השבוע…

הדרך השניה בה מוצג האב בספרי התינוקות היא של `עוזר מגושם`. דרך זו מופיעה בעיקר בספרי תינוקות או בפרקים המופנים ישירות לאבא. היא מתאפיינת בשימוש תדיר בהוראת `זכור` – `זכור לבדוק את חום המים באמבטיה לפני שאתה מכניס את התינוק!`, כנראה משום שקשה להניח שהאב ×™×”×™×” אחראי מספיק כדי להפנים ×”× ×—×™×” ללא שיציינו בפניו שיש לזכור אותה. לפי טקסט אחר, `לעיתים קרובות הם [האבות] רוצים לעזור, אך אינם יודעים איך`. שוב, אבות אינם נתפסים כבעלי מסוגלות הורית. זאת לעומת פניה לאמהות כבעלות מסוגלות כזו באופן טבעי: `עשי מה שמתאים לך. כל עוד תינוקך נאהב, שבע ורחוץ הוא ×™×”×™×” בסדר`, או פשוט – `צייתי לאינסטינקטים שלך`. מרחק לא קטן מהאב שרוצה לעזור אך אינו יודע מה לעשות. פסקאות המתייחסות לחזרה מבית החולים מדברות על הצורך של האב `להתרגל` ו`להתאים את עצמו`, בעוד שאמהות אינן זקוקות לכך בספרים אלו (בניגוד משווע למציאות, כפי שיודע כל מי ששהה בקרבת יולדת חדשה). כל אלה מתארים את המקרה הטוב – בוא האב מבין שצריך לעזור. ספרים אחרים מתארים את האב כמי שיש להזכיר לו כל הזמן שאת זקוקה לעזרה, אם את רוצה להנות ממנוחה לצורך התאוששות מהלידה.

השיח השלישי, `האב כמנהל קו`, שונה במידת מה מהשיחים האחרים. כאן האב הוא ראש המשפחה, והוא היוזם והמתכנן של הפעילויות המשפחתיות – האב הוא ×–×” שצריך להגביל את מספר המבקרים כדי לאפשר לאם לנוח, תפקידו להכין את הבית לקראת התינוק (כיסויי שקעים וכדומה) ופעולות דומות. האחריות בבית מתחלקת – האם אחראית לתינוק, בעוד האב אחראי למשק הבית. סאנדרלנד מציינת שהשיח ×”×–×” מכיל בתוכו פוטנציאל להתנגשות עם השיח הראשי, של "אם כהורה ראשי", משום שעלולים להתגלע חילוקי דיעות בין האב כמנהל משק הבית לבין האם כהורה הראשי, אך ×–×” לא קורה בפועל.

 
 
[1]  Sunderland, Jane. Baby Entertainer, Bumbling Assistant and Line Manager: Discourses of Fatherhood in Parentcraft Texts, Discourse Society 2000 11: 249-274
הגרסא האלקטרונית כאן (זהירות – הלינק דורש הרשמה)

8 Responses to “משעשע תינוקות, עוזר מגושם ומנהל קו”

  1. ועכשיו אבא הגיב:

    רגע – ומה _אתה_ אומר על הניתוח הלז?

  2. א-ב בחינוך ביתי מידענות
    מליוני שנות אבולוציה הפכו את האישה האם למוכשרת ביותר לטיפול בצאצא.

  3. felagund הגיב:

    לא הרבה
    ברמה האמפירית אין לי הרבה להוסיף – מקצועית, המחקר נראה בסדר גמור.

  4. felagund הגיב:

    איך קשורים המפרקים?
    מליון שנות אבולוציה הכשירו נשים להחליף טיטול?

  5. תודה על השיתוף!

  6. אייל הגיב:

    תודה נדב, אני ואשתי נהנו לקרוא.
    המשך בעבודה הטובה.

  7. sous vide הגיב:

    כתיבה יפה ורהוטה. תודה על המידע.
    בעלי יאהב לקרוא את ×–×” 🙂

  8. דני הגיב:

    תודה נדב על השיתוף. כתיבה מצוינת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

971056 דפים נצפים, 58 היום
318868 ביקורים, 43 היום
FireStats icon ‏מריץ FireStats‏