בנוגע לחרדים

נתאי

הציוץ הבא של רועי צ'יקי ארד גרם לי לחשוב, סדרת מחשבות קצרה, בה הייתי רוצה לשתף אתכם.

מהי בעצם שנאת חרדים? במה היא נבדלת משנאת נשים או ערבים?

החרדים שינו את הופעתם כל כך, במכוון שלעיתים יש לנו נטייה לשכוח שהם בסך הכל אזרחים ישראלים יהודים רגילים. לחרדי יקחו בדיוק שעתיים לגלח את הזקן והפאות שלו, לשים חולצת טי ולנסוע לתל אביב, והוא יכול להפסיק להיות חרדי.
חרדיות היא בעצם נורמה חברתית, דפוסי התנהגות, דפוסי לבוש ואמונה. האדם, ואנחנו נוטים לשכוח זאת, הוא יצור חופשי, ויכול להתנער מכל אלו בכל עת שיחפוץ. לכן אני נוטה לקחת בערבון מוגבל את ההצהרות של חרדים שהם יהיו בעתיד הרוב במדינה. כי אדם שנולד חרדי לא חייב גם למות חרדי. מה שאי אפשר לומר על ערבי, שלא משנה כמה פעמים הוא ייתגלח ויחליף בגדים, הוא עדיין ישאר ערבי, או על אישה. מניסיוני העשיר בתנועה הקיבוצית מערכות אינדוקטרינציה, אימתניות ככל שיהיו, הן בעלות כח מוגבל בלבד על הצעירים, במיוחד במציאות חברתית משתנה במהירות.

 

חרדי לשעבר

 

ההנחה הזו, כאילו החרדים הם גוף מונוליטי שלא נתון לשינוי נוחה לכולם: לחילונים נוח יותר לשנוא אותם כך. לחרדים זה מחמיא לחשוב שילדיהם ילכו בדיוק בדרכם, ושהחברה השמרנית שבנו תשאר לנצח, וככה הם יכולים להשוות את מתנגדיהם לאנטישמים וצוררים למיניהם, למרות שהביקורת היא לא על יהדותם. גם על התנועה הקיבוצית בזמנו נמתחה ביקורת רחבה ביותר סביב נושא האונס בשומרת. הקיבוצניקים טענו להגנתם שמדובר במקרה יוצא דופן, ושהאנסים לא מייצגים את כל התנועה הקיבוצית. הם כמובן צדקו, אך באופן חלקי בלבד.כי באמת הייתה בעיה של השתקת מקרים דומים בקיבוצים לאורך שנים.

בהקשרים של הדרת נשים, ההתנגדות לחרדים, כקבוצה שמנהיגיה לא טורחים להתנער מהתופעה במקרה הטוב ומעודדים אותה במקרה הרע, היא סופר לגיטימית, עד שיתנערו מאותם חלקים ויפעלו לביעור הנגע. אותם כללים, אגב חלים גם על מתנחלים ותופעת הפוגרומים המכונים בלשון מכובסת "תג מחיר".

 

 

14 Responses to “בנוגע לחרדים”

  1. מילו הגיב:

    גם פלסטיני ישראלי או פלסטיני מהשטחים יכול בקלות להחליף בגדים ולקחת אוטובוס לעמאן, ולא יהיו יהודים שישנאו אותו מסביבו ושלום על ישראל.

    בלי בכלל להעלות את האופציה של לימודי תנ"ך וגמרא, גיור לחומרה והתקבלות כחלק מהציבור היהודי השרת בצה"ל.

    כך שבתור קבוצה שמנהיגיה לא טורחים להתנער מהטרור הפלסטיני (יש אומרים אף מצדיקים, שלא לומר תומכים), ובתור קבוצה שהיא בסך הכל "נורמה חברתית, דפוסי התנהגות, דפוסי לבוש ואמונה", אני לא מבין למה מגנים את השנאה כלפיה – הביקורת היא לא על ערביותם אלא על דפוס ההתנהגות המתבדל מהמדינה, המדיר נשים (כן, גם שם), התומך בטרור והבסך-הכל פרימיטיבי.

    • נתאי הגיב:

      מילו, תאוריה יפה. חבל שדווקא ההתנכלויות הן לערבים שמנסים להטמע – אלו שעוברים לשיכונים של יהודים, סטודנטים שמנסים לשכור דירה בקרבת מוסדות השכלה גבוהה בצפת למשל, ולערבים שמקיימים מערכות יחסים עם יהודיות.

      • מילו הגיב:

        זה לא משנה, אני לא מדבר על התנכלויות (ובאותה מידה אם יש או תהיינה התנכלויות לחרדים מצד חילונים הן תהיינה לאלה שנמצאים באזורים "מעורבים"), אלא על שיח של שנאה, ולכך גם התייחסת בפוסט שלך.

        • רוב הפלסטינים לא נשמעים למנהיגיהם כמו רוב החרדים.

          • נתאי הגיב:

            ההתנכלויות לערבים ברובן המכריע הן דווקא לאלו מהם שהיו רוצים להטמע בחברה הישראלית, ועל הרקע הזה. והן נובעות מחשש דתי גזעני להתבוללות ולאובדן הרוב היהודי באזור ולא מחשש מטרור.

          • מילו הגיב:

            תגובה לדברי אמיתי:
            מה זה אומר? מהיכן הנתונים הללו? באיזה מובן "נשמעים"?
            ואפילו אם נכון – אז מותר לשנוא אותם כקבוצה, בהכללה?
            לדבר על כולם בזלזול בגלל מעשים של מעטים, ספורים?

            דברים נוספים:
            הרי בכתבה בערוץ 2 הלכו לאחד המרכזים הקיצוניים ביותר של החרדים. ×–×” כאילו יילכו למרכז של אנשי ×’'יהאד איסלאמי, שמדברים על השמדת ישראל והיהודים ויעשו עליהם כתבה – וודאי שזה יצדיק שנאה גורפת כלפי כל הפלסטינים בחברה הישראלית, השאלה אם ×–×” נראה לכם סביר.

            והטיעון כאילו חרדי יכול לעזוב את בית אביו ואימו, לוותר על הקשר עם אחיו ואחיותיו וכל החברים שלו וכל העולם אותו הוא מכיר מגיל 0, להחליף את הבגדים ולעבור לתל-אביב הוא דיבור מאוד תמים, אולי מיתמם.
            באותה מידה כל ישראלי יכול ללמוד ערבית, להתאסלם, ולעבור לחיות בראמללה או בכפר ערבי בתחומי הקו הירוק (טלי פחימה?).

            אגב – חלק ממי שכן עוזב בסופו של דבר – עושה מיקח טעות.
            אף אחד לא מחכה לו בצד החילוני, ואדם שהתרגל כל חייו לחיות בקהילה (בעצם מי מאיתנו לא?) הדוקה מאוד מוצא עצמו בודד.

    • התיוריה שלך כנגד הפוסט שנכתב נכונה בהחלט, שנאת החרדים שפתאום מופיעה, למרות שאיננה מוצדקת כלל וכלל, פשוט מחליא.

      אני לא ארחיב במילים על בורות, אך הנה דוגמה:
      כשהייתי בן 14 בערך, שמעתי קריאות מות לערבים "מחבריי" לכיתה, התפניתי ושאלתי אחד מהם (זה היה לפני תקופת הפיגועים והאינטיפאדה), "תגיד, למה אתה שונא ערבים", הופתעתי לשמוע את התשובה שאני בטוח שתגרום לכל אחד ואחד מכם להרגשה מוזרה: "כי הם שעירים".

      לא ארחיב מעבר לכך על שנאת חינם.

  2. משה הגיב:

    חרדי יכול להפסיק להיות חרדי? נכון ללא ספק. כמה חרדים סוציולוגית בוחרים לעשות זאת? מדובר בתופעה שולית.

    הקשיים העומדים בפני חרדי לעזוב את דרך החיים שלו הם אדירים וכנראה בלתי מובנים למי שאיננו חרדי בעצמו. גגל רגע יוצאים בשאלה או חרדים בעל כורחם ותלמד משהו על הנושא.

    • נתאי הגיב:

      משה, דבריך נכונים, אם בכלל לנקודת הזמן בה אנחנו נמצאים היום. אתה יודע איך תיראה ישראל בעוד חמש שנים? ובעוד עשרים? אני לא.

  3. אני רק הערה הגיב:

    מתיסיהו הוא לא דוגמה כל כך טובה, היות ולא גדל בבית חרדי, אלא עבר תהליך של התחרדות בתור בן נוער.

  4. נתאי הגיב:

    אני יודע. פשוט התמונה כל כך מגניבה.

  5. א.×”. הגיב:

    " מה שאי אפשר לומר על ערבי, שלא משנה כמה פעמים הוא ייתגלח ויחליף בגדים, הוא עדיין ישאר ערבי "

    באמת? חלק עצום בציבור היהודי בארץ (נדמה לי שאפילו הרוב) הם ערבים שבשלב כלשהו בעברם בחר מי מאבותיהם ביהדות כדתו ומאז הם חדלו להיות ערבים (לפחות בעיני הקונסנזוס הישראלי). אף אחד מהם לא יגיד שהוא ערבי.

    • נתאי הגיב:

      נו, באמת, סייד קשוע עשה בדיוק מזה קריירה.
      ואני מפנה אותך לדבריו של מוטה גור בעצרת בחירות בבית שאן בבחירות 1981 שהקהל לא נתן לו לדבר הוא צעק עליהם: נדפוק אתכם כמו שדפקנו את הערבים!

  6. רות הגיב:

    כאב לי מאוד לקרוא את הפוסט שלך.
    קודם כל הפגנתה בורות עצומה בכך שקישרת "חרדים" ל"תג-מחיר" ואין לי כוח לפרט עד כמה הם לא קשורים.

    אבל בלי קשר. בתור חברה שדוגלת בפלורליזם ובחופש הבחירה, (מה שאומר שכל אחד יכול לעשות מה שהוא רצה, איפה שהוא רוצה, מתי שהוא רוצה ואיך שהוא רוצה) לשנוא את החרדים רק בגלל שהם בחרו להיות שונים ממני…… (שוב אין לי כוח לפרט…פשוט כואב לי)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

971713 דפים נצפים, 62 היום
319263 ביקורים, 50 היום
FireStats icon ‏מריץ FireStats‏