החזר מס על מטפלת (ב) – תשובה לוולווט

נדב

ולווט הגיבה על הרשומה הקודמת שלי במספר שאלות. במקום לטקבק את תשובתי, אני אנצל את ההזדמנות להענות לאתגר של מקס הזועם – ואתן כאן תשובה מלאה ומפורטת.
רשות הדיבור לוולוט:

האם פרץ מציע להעביר מהעולם את מקצוע המטפלת, ולשכנע א. את כל המטפלות להפוך לסייעות ב. את כל ההורים לשכן את ילדיהם (מגיל 3 חודשים) במעון? ואם יש נשים שמעדיפות לעבוד כמטפלות עם ילד אחד? ואם יש הורים הרוצים שהתינוק שלהם יזכה לטיפול צמוד ולא יועבר למעון בגיל כל כך צעיר? אם פרץ מוטרד מכך שלמטפלות אין זכויות סוציאליות וכו` למה לא לדאוג לזה במקום לשאוף לכך שכולם, מטפלות ותינוקות' יעברו למעונות?

קודם כל, אין לי שום כוונה להעביר מהעולם את מקצוע המטפלת. גם אם זו הייתה כוונתי, ×–×” לא מסוג הדברים שניתן לעשות באמצעות חקיקה סוציאלית במדינת רווחה – בטח שלא בהיקף צנוע ×›×–×”. יתר על כן, אינני מציע לגרוע משהו ממי שמעסיקה כיום מטפלת, אלא רק לא לתת לה הקלות נוספות (כלומר, להשאיר את המצב הקיים). השאלה לא צריכה להיות `האם מטפלת ×–×” בסדר או לא` אלא `האם המדינה צריכה לעודד מטפלות או מעונות יום`, וכךיש לקרוא את מה שכתבתי.

לגבי הפיכת המטפלות לסייעות (ולגננות) -בהסתיגויות שלעיל, אני חושב שזה תהליך חיובי. אם יש נשים שמעדיפות לעבוד עם ילד אחד – הן עדיין יוכלו, שכן שוק המטפלות לא יעלם מעלפני האדמה.

נכון שהרבה אנשים יעדיפו להימנע מהכנסת ילד בן 3 חודשים למעון. תשובתי על כך מורכבת מכמה נקודות:

  • קודם כל, הפתרון צריך להיות דרך הארכת חופשת הלידה הקצרה-להחריד שיש כאן. אבל ×–×” עניין אחר, שאולי ארחיב עליו בפעם אחרת.
  • לכל שכירה בישראל יש זכות חוקית להאריך את חופשת הלידה שלה למשך שנה מיום הלידה, ללא תשלום. למעשה, רוב הנשים אכן ממשות את הזכות הזו, לפחות חלקית.

למרות כל אלה, יתכן שבאמת יש בעיה עם ילדים בגיל שלושה חודשים עד שנה.את התשובה לזה צריך לחפש בשטח – כמה זמן לאחר לידה נשים חוזרות לעבוד; מהן העדפותיהן מבחינת טיפול בילדים; מה התנאים שלהן כדי שיסכימו להכניס את הילד למעון יום; וגו`. גם אם הבדיקות האלו יראו שמעון, בגיל ×›×–×”, הוא אופציה בעייתית- זו בטח לא סיבה לחוקק חוק שיסדיר טיפול בילדים עד גיל חמש על ידי מטפלת.אפשר לחוקק את החוק המדובר בצורה מוגבלת, רק עד גיל שנה.

לגביהזכויות הסוציאליות של המטפלות (ולריקי – לא, זכויות סוציאליות לא מתמצות במשכורת) – מקצוע המטפלת, מטבעו,הוא מקצוע שקשה מאוד לשמור בו על הזכויות הסוציאליות. קשה להניח שאשה עובדת שמעסיקה מטפלת תעניק לה זכויות מעבר למינימום שדורש החוק – וקשה להאשים את האשה הזו. צריך מצד אחד לאכוף את חוקי המינימום האלה, ומצד שני לשפר אותם -אבל אם אפשר ליצור מצב בו נשיםעובדות בעבודות שבהן הן עשויות להשיג קביעות,העלאות שכר וכו`, ×–×” בטח לא רע.

9 תגובות »

נדב ב27/10/2006 18:50 תחת חברה בישראל

9 Responses to “החזר מס על מטפלת (ב) – תשובה לוולווט”

  1. rikyc הגיב:

    אבל נדב
    אם אני לא משלמת למטפלת ביטוח לאומי אני עוברת על החוק!

  2. כמה תהיות
    לי אישית נראה שהנושא של הורים- ילדים- טיפול בילדים מורכב טיפה יותר ממה שמוצג עד כאן:

  3. felagund הגיב:

    זו בדיוק הנקודה
    את, כמעסיקה פרטית, לא יכולה להרשות לעצמך מעבר למה שהחוק מחייב. באמת שלא – ואני לא מצפה מאף משפחה לתת את ×–×”. ויצ"ו, לעומת זאת, יכולה להרשות לעצמה לתת לעובדות קביעות, ומשכורת שלוש-עשרה, ועוד כל מיני דברים. זאת הסיבה שאמרתי שמאבק על זכויות המטפלות לא יועיל – הרי לאף אחד אין כוונה לעמוד מול הבית של מעסיקות פרטיות ולהפגין בעד זכויות סוציאליות למטפלות.

  4. liaty11 הגיב:

    ליאת
    נדב, זו פשוט חרפה מה שקורה במדינה הזו בכל הנוגע לתינוקות והפעוטות.

  5. felagund הגיב:

    המצב אכן רע
    אם את רוצה להיות קצת יותר מדוכאת, את יכולה להיכנס לכאן:

  6. felagund הגיב:

    כמה תגובות לתהיות
    * הארכת חופשת לידה לנשים מעלה תעסוקת נשים. גם אם היא מעודדת אפליית מעסיקים (וכנראה שהיא עושה זאת במידת מה), היא גורמת לנשים שהיו נפלטות אחרת ממעגל העבודה לחזור אליו – ×›×™ מקום העבודה שלהן נשמר. בכל מקרה, בשום מקום לא דיברתי על הארכת חופשת לידה *לנשים*.

  7. יש צורך להקל על משפחות צעירות במיוחד שמעסיקות מטפלת ולהכיר הוצאות על מטפלת כהוצאה מוכרת, לפחות עד תקרה מסויימת. להכניס תינוק למעון בגיל 3 חודשים עושים הורים שאין להם ברירה.

    • נדב הגיב:

      כמו שכתבתי, אני מסכים שצריך להכקל על משפחות צעירות בצורה הרבה יותר מסיבית מעכשיו. אני חושב שהכרה בהוצאות מטפלת תפתור את הבעיה בצורה חלקית ביותר, ומאוד לא שוויונית.
      לגבי ילדים מתחת לגיל שנה – ראשית, כמו שאמרתי, בגלל ילדים עד גיל שנה לא צריך לחוקק חוקים עבור ילדים בני 5. שנית, הפתרון הנכון לתינוקות האלה – פתרון שלא יפלה בין עשירות לעניות – הוא הארכה משמעותית של חופשת הלידה, לאורך של חצי שנה לפחות (כנהוג ברוב מדינות אירופה)

      • מהתגובה של "מטפלת" לא ברור לי לגמרי האם היא מצדדת במטפלת אך לא במעון כמדובר בתינוק בן 3 חודשים (כלומר, הורים לא יכניסו את ילדם למעון אבל כן ימסרו אותו למטפלת ×›×™ ×–×” יותר אישי) או שהיא חושבת שבכלל לא צריך להעביר ילד לטיפול של אדם זר (בין אם מטפלת ובין אם מעון) בגיל ×›×–×”.
        אם האפשרות הראשונה היא הנכונה, אז המגיבה "מטפלת" חושבת שצריך לעודד העסקת מטפלות ושסבסוד מעונות אינו פותר את הבעיה.
        אם האפרות השניה היא הנכונה, אזי הפתרון הנכון הוא הארכת חופשת הלידה, ושוב סבסוד מעונות לא פותר שום בעיה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

971727 דפים נצפים, 63 היום
319271 ביקורים, 50 היום
FireStats icon ‏מריץ FireStats‏