טובו אוהליך ישראל – קריאה לחברי הדתיים

נתאי

אריאל שרפר כתב בשם הציבור הדתי שלדעתו נמנע ממנו להשתתף במחאה בווינט, ושואל:

×–×” כבר כמה שבועות שיושבי האוהלים מנסים לשכנע ×›×™ לא מדובר במחאה פוליטית – אלא חברתית, המיועדת לכלל העם. אבל נוכח הפגנת ההמונים אמש (מוצ"ש), שבה השתתפו למעלה ממאתיים-אלף בני אדם (שאולי חלקם הגדול באו, בכלל, בגלל שאין להם כסף לכרטיס להופעה של שלמה ארצי) – תהיתי כיצד בדיוק המחאה הזאת שייכת לכלל העם?

שרפר שואל כיצד המחאה שייכת לכלל העם. ובכן, התשובה פשוטה. המחאה לא שייכת לאיש. רבים משתתפים בה, רבים נוטלים בה חלק, רבים מושכים אותה לכל מיני כיוונים, אבל היא לא ממש שייכת לאיש, כפי שציין תום בפוסט המעמיק שלו.

את האבחנה הכי יפה עשה שי כהן, שאמר:

אל תהיו צרכנים של המהפכה, היו המהפכה

הציבור הישראלי רגיל לגישה צרכנית, כאותו זוג בורגנים תל אביבים ממכרי שפגשתי בעצרת, שהתלוננו על רשלנותם של המארגנים שלא השכילו לשים מספיק מסכי ווידאו ורמקולים לטובת אלו שמפאת הדוחק האיום לא הצליחו להגיע לקדמת המצעד ונדחקו לשוליו.
שפר כנראה מצפה שמארגני העצרת יתנכרו לציבור בעל התודעה הפמיניסטית, שהיה שם מן הרגע הראשון, שמארגנות העצרת יתנכרו לעצמן, וינהיגו למשל הפרדה בין נשים לגברים, או שירה ונאומים של גברים בלבד, כדי לרצות את הציבור הדתי, שאולי יואיל בטובו לרדת מן הגדר ולהצטרף למחאה. לי נראה שלמרות שהדתיים כבר מזמן יושבים במקום נוח בקטר הם עדיין לא התנערו מן המנטליות של משגיח הכשרות בקרון המסעדה, וזו הפריזמה בה הם רואים הכל.

שרפר ממשיך וכותב:

השאלה הגדולה שיוצאת מהערב המתוקשר להחריד ×”×–×”, היא מה המסר החברתי שיצא מההפגנה הזאת? מה התוכנית? הבעיה הגדולה היא שגם למארגניה אין כרגע תשובה. הם רק רוצים לצעוק כמה שיותר ש"העם דורש צדק חברתי". עבורם השילוב של צעקות עם מופעי רוק משובחים, וכמה צעירים משולהבים שמוחאים כפיים על הבמה – היא דרך לא פחות טובה להעביר ערב, מאשר במועדון לילה שיגבה מהם כסף שאין להם בכניסה.

תמיד הפליא אותי האופן הנחרץ בו אנשים שמגדירים עצמם מאמינים, ומתייחסים לאמונותיהם ברצינות תהומית, נוטים ליחס מזלזל וציני באמונותיהם של אחרים. אני דווקא ראיתי ציבורים גדולים עם שלטים מנומקים אידיאולוגית, המחברים באופן מעורר התפעלות בין התרחשויות מאקרו כגון מיסים עקיפים והתעשרות הטייקונים לחייהם. תוך שהם משכילים לעשות זאת באופן מבודח, כמו אותו מפגין שנשא שלט: "בגלל נתניהו עברתי לעשן נובלס"

כאן חוטא שרפר, ורבים ממנהיגי הציבור הדתי יחד איתו בהבנת עומקו של התהליך. יש כאן שינוי של זרמי עומק ותחומים בחברה הישראלית. ואם לא יחטאו הדתיים, והחרדים במיוחד באופורטוניזם קצר מועד, כפי שהם רגילים להסתכל על המערכת הפוליטית הם יגלו שהם לא במחנה הנכון. אמנם הברית עם נתניהו שירתה אותם (ואותו) היטב בשנים האחרונות, והשיגה להם הישגים סקטוריאלים מרשימים. אך הם שוכחים שנתניהו, בצד ×–×” שהוא פרגמטיסט פוליטי, הוא גם אידיאולוג נאו ליברלי קיצוני. ואם תשתנה הקונסטלציה הפוליטית, × × ×™×— לקואליצית קדימה – ליכוד – החרדים יהיו הראשונים שקצבאותיהם יקוצצו. כפי שכבר קרה בקדנציה הקודמת של נתניהו. לכן, אחי הדתיים והחרדים, אל תהיו קצרי רואי. כציבור בעל הכנסה נמוכה, שרבים מבניו משרתי ציבור: מורים, קצינים, שוטרים, סוהרים, עובדות סוציאליות וכדומה, יש לכם הרבה מה להרוויח מן המהפכה. אל תקריבו את האינטרס הקצר למען עתידכם.

וכמובן, אותו המסיח הגדול של השמאל, שדוד גרוסמן הצביע עליו בחכמה רבה, הכיבוש, מהווה כאן גם מסיח לימין:

לאדישות הזאת היו כידוע סיבות רבות, אבל הקרע העמוק סביב שאלת הכיבוש הוא, בעיני, הדבר ששיבש יותר מכל את מערכות הבקרה וההתרעה של החברה הישראלית. אל פני השטח צפו ועלו הצדדים הרעים והחולים שלנו כחברה, ואנחנו – אולי בגלל הפחד לעמוד בעיניים פקוחות מול מציאות חיינו במלואה – התמסרנו בהתלהבות למטמטמי חושים למיניהם, למשַכְּכי מציאות.

רעיון העיוועים של שלמות הארץ מכריח את הדתיים והחרדים להכנס למיטה עם הנאו ליברליזם, ולסבול מכל הפשפשים שנובעים מכך. בכל מקרה, כפי שנדב כתב בבלוג זה, שאלת שלמות הארץ ממילא מוכרעת בוושינגטון ולא בירושלים, כך שהם עלולים למצוא עצמם קרחים מכאן ומכאן בסופו של יום. בלי ארץ ישראל השלמה, ובלי קצבאות.

דרך אגב, דבר דומה מאד קורה לערבים, שרגילים לחשוד ביהודים ולצעוק שממדרים אותם, וגם הם ברובם יושבים על הגדר נכון לעכשיו.

שרפר מסיים את הטור שלו בפסקה הבאה:

מן הסתם, תייצר המחאה החברתית כותרות גם בתשעה באב עצמו.
אך אותי מעניין האם יוכל העם להתחבר לדברים שקרו לפני 1941 שנים, ולא רק לפני מספר שבועות.

במקום לשבת על הגדר ולהתפלסף האם יוכל העם, אולי תיזום עצרת תפילה ולימוד לט' באב, על הפער החברתי, אולי תלמדו על קמצא ובר קמצא, ואולי יצטרפו אליכם גם יותר חילונים ממה שתוכלו לשער, בלי ריטה ושלמה ארצי, ישימו כיפה ויפרידו בין נשים וגברים, ויבואו לשבת באוהליכם, בבחינת: טובו אוהליך ישראל.

11 תגובות »

נתאי ב7/08/2011 21:48 תחת כללי

11 Responses to “טובו אוהליך ישראל – קריאה לחברי הדתיים”

  1. נדב הגיב:

    יש לי פוסט בקנה, שאני לא כל כך מצליח לנסח, איך האמירה הזו של 'הדרישות שלהם לא ממוקדות' נראתה לי חשודה עוד לפני ההפגנה, אבל במהלך ההפגנה התברר לי שהיא פשוט שטות, תוצר של חוסר הדחקה או של חוסר ידיעה.
    'הו הא מי זה בא, מדינת הרווחה'
    'כל העולם כולו, נגד הפרטה'
    ושאר השלטים שהיו שם – מבהירים בצורה שלא משתמעת לשתי פנים מה הדרישות של המחאה הזו.

  2. "שפר כנראה מצפה שמארגני העצרת יתנכרו לציבור בעל התודעה הפמיניסטית, שהיה שם מן הרגע הראשון". וליצר דיוק: שפר כנראה מצפה שיוזמות המחאה יתנכרו לעצמן.

    • נתאי הגיב:

      עלמה – מבריק, אני אוסיף לפוסט.

      נדב – אחת הבעיות של הפוסלים, ×–×” שהם פוסלים בלי להבין קודם במה מדובר. או שהם לא הספיקו לראות, או שזה לא מעניין אותם או שהם חוששים.

  3. אילן הגיב:

    רק דתי יכול לכנות הופעה של ריטה ושלמה ארצי "מופעי רוק משובחים"

  4. הי, מצוין:
    אתה כותב: "כאן חוטא שפר, ורבים ממנהיגי הציבור הדתי יחד איתו בהבנת עומקו של התהליך."
    מלבד ההתעמקות שעשתה לה הפגנת ה400,001. אני חושב שצריך להמשיך ולהסיר את הלוט ולחשוף את הקשר הלא ברור בין דבקות באמונה מונותאיסטית, ובין דבקות בניאו-ליברליזם קיצוני chicago style. מלבד ההקשר המשיחי, אני חושב שצריך להיות פוסט-מודרניסט במובן הרע של המילה [קפיטליזם זה לא זרם באמנות], כדי לחבוק את שתי אלו ולהיות שלם עם עצמך.

    אם מי מכם/ן מוצא/ת הסבר ערכי מארגן ליחס בין האמונה הדתית לכלכלית, אתם/ן מוזמנים/ות לשתף/וש.

  5. הציבורים שמתנגדים למחאה מתחלקים לשלוש:
    1) הטייקונים שצריכים את ההפרטות כמו ששלמה המלך צריך את האשה ה1001 להרמון שלו.
    2) הבטלנים מבחירה שנהנים מהמיסים שמשלם הציבור שנושא בנטל ועכשיו יודעים שהעוגה תקטן על חשבונם או שהם יזכו לחלק קטן יותר בעוגה בגלל שאחרים יהנו ממנה בצורה יותר הוגנת. הם מרגישים את השטיח נסחב להם מתחת לרגליים ומשקשקים מפחד. הכל הולך בדמגוגיה שלהם: מקונספירציות שמרקס מנהל מקברו ועד זה שהמפגינים מפונקים שרוצים עוד אייפון. חלק מהטיפוסים האלה מאמינים לעצמם וחלק משקרים במודע (אני לא בטוח מי יותר גרוע)
    3) הגרעין הקשה של תומכי ביבי שיעשו מה שהוא אומר להם כמו שנשותיו הכנועות של דניאל אמבש צייתו לטימטום שלו. אם ביבי יגיד להם לשתות את מי הקישון – ×–×” מה שהם יעשו. בד"×› אלו אנשים קשי יום שחושבים שיש להם איזה סיכוי להפוך לתשובה בעצמם ועל חשבון ×–×” מוותרים על המליארדים שמגיעים למדינה ותומכים בכל העוותים. כשהם יהיו תשובה אז גם הם יהנו מזה ועל הסיכוי ×”×–×” הם בונים.

    חוצמזה, אני לא מבין מה כולם נבהלים מזה שהמחאה היא פוליטית. כן, היא פוליטית. מה יש? לא כ"כ מפלגתית, אבל בהחלט פוליטית.

    • נתאי הגיב:

      נמרוד, אני לא חושב שזה קשור למונותאיזם כמו לאימוץ של דפוסים של נאו ליברליזם ופונדומנטליזם נוצרי שאופנתיים בארצות הברית, או יותר נכון שהיו אופנתיים בארצות הברית לפני עשר שנים.

      שמוליק – אני מסכים אתך מאד שהמחאה היא פוליטית. משום מה יש לציבור הישראלי נטייה להגדיר כפוליטי רק מה שקשור
      בוויכוח על הכיבוש.

      לגבי הטפילים/ בטלנים וכו' רוב הטוענים נגדם מתעלמים באלגנטיות מן העובדה שקבוצת העניים שגדלה בקצב הכי מהיר בישראל אלו דווקא העניים העובדים, לעיתים במשפחות בהן שני בני הזוג עובדים.

      אילן – LOL!

      • ענית על נושא שלא העליתי.
        אני מפריד בין מי שתורם את חלקו לעוגה, או לפחות מנסה להשתלב במעגל הזה, לבין מי שרק נצמד לעטין ומשתדל לחלוב משם כמה שיותר וזו כל המוטיבציה שלו להתפרנס.

        לא אמרתי שהמגזר העובד לא מתדרדר לעוני.

        מת ברעב העובד בימינו
        האם נחרישה אחים ונידום?

        אני מחכה לפעם הראשונה שמישהו ישלוף את ורשבינקה. שיר שמתאים בול לסיטואציה. אני מניח שזה יקרה אחרי המעצרים הראשונים, ככה שגם השורה האחרונה תסתדר.

        את העיניים, עיני גיבורינו
        האם להשתיק יוכל הגרדום?

        http://www.zemereshet.co.il/FlashPlayer/player.asp?version_id=92

        • נתאי הגיב:

          גם למשפחה חרדית עם מפרנס(ת) אחת יש זכות קיום. וגם אם במקרה נולדת לאב שבמקרה בחר ללמוד תורה, אין סיבה שתהיה ילד רעב. השיר מקסים.

  6. ושוב הדתיים אומרים לאחרים מה הם צריכים לעשות ולא לעשות.
    במקום לקום ולהרים הפגנה אחות שתענה לכל הדרישות שלהם באותה שעה, כפי שמקובל במהפכה הזאת, הם באים בתלונות ובדרישות למי שכן עושה.
    מומלץ להם להתעשת ולמהר ולעלות על העגלה הריקה של החילונים, שלא ישארו לבד עם ביבי.

    • כל המחאה הזו היא לצנינים בעיני מי שמתפרנס מהמצב הקיים. למה שהטפיל לתמוך בשאיפות של הפונדקאי להשתחרר ממנו???

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

971784 דפים נצפים, 68 היום
319313 ביקורים, 50 היום
FireStats icon ‏מריץ FireStats‏