הסטודנטים מוציאים שם רע לשביתות

נדב

אני פריק של מאבקי עובדים. כשיש שביתה, מבחינתי השובתים צודקים כל עוד לא הוכח אחרת. הסיבה לכך היא לא רק היותי שמאלני מאנייק (למרות שאני לא מתכחש לעובדה זו), אלא גם זה שהעמדה הזו מוכיחה את עצמה שוב ושוב כנכונה. בכל פעם שאני מתעמק בעמדות הצדדים לשביתה, אני מוצא את עמדות השובתים הרבה יותר מוצדקות.

אבל הפעם הסטודנטים פתחו בשביתה שאיננה מוצדקת אפילו לדעתי. לא שהמטרה של הורדת שכר הלימוד איננה מוצדקת – אני מזדהה עם המטרה ב-100%. אבל למאבקים ציבוריים חייב להיות איזשהו קוד התנהגות מינימליסטי – ובקוד ההתנהגות ×”×–×” הסטודנטים לא עמדו.

למי שלא מכיר את השתלשלות העניינים: ועדת שוחט לרפורמה בהשכלה הגבוהה הוקמה ללא נציגות סטודנטים, והצפי ×”×™×” שהיא תעלה בצורה דרסטית את שכר הלימוד. בתגובה, דרשו הסטודנטים מספר דרישות, שהעיקרית שבהן היא הקמת ועדה חדשה לנושא שכר הלימוד, ועדת מרידור, ×©×ª×”×™×” מנותקת מועדת שוחט ושתורכב מ-4 נציגי סטודנטים ו-4 נציגי ממשלה. עמדת הסטודנטים התקבלה, השביתה נמנעה והוועדה הוקמה.

אבל בתוך ארגוני הסטודנטים נמתחה ביקורת על ההסכם. חלק מאגודות הסטודנטים, בעיקר במכללות, טענו שאפשר היה להשיג יותר, ושנציגי הסטודנטים התפשרו על פחות מדי. לכן חזרו בהם ארגוני הסטודנטים מההסכם המקורי, ופתחו בשביתה הנוכחית.

אין דרך אחרת להגדיר את ההתנהגות הזו מאשר חוסר אחריות וחוסר יושרה. הרי אם הממשלה הייתה מודיעה, לאחר חתימת ההסכם וביטול השביתה, שהיא חוזרת בה ואינה מתכוונת להקים את הוועדה – הסטודנטים היו זועמים, ובצדק. נציגי הסטודנטים חתמו על הסכם – ועכשיו עליהם לעמוד בו. התנהגות כזו ממוטטת את הבסיס שעליו בנויות הסכמות ציבוריות, ותקשה מאוד על כל משא ומתן עתידי. מדוע שתחתום הממשלה על הסכם עם הסטודנטים, אם היא יודעת שהם עשויים להפר אותו בכל רגע שיחליטו?

נציגי הסטודנטים צריכים לעמוד בהחלטות שקיבלו. מרגע שחתמו על ההסכם, עליהם לקיימו. נציגי האגודות שאינן מרוצות מתפקוד הנציגות הארצית, צריכים לקבל את ההסכם – ובמקביל לדרוש את החלפתם של הנציגים הכושלים. כל עוד הנציגים הכושלים עומדים בראש המאבק, הם מייצגים את הסטודנטים. צריך לזכור – לא מדובר כאן בהחלטה, אלא רק בהקמת ועדה. הסטודנטים הסכימו להקמת ועדת מרידור – לא קיבלו אפריורית את כל מסקנותיה. תנו לועדה לעבוד, אם תוצאותיה לא יהיו מקובלות עליכם – תשבתו שוב.

5 תגובות »

נדב ב17/04/2007 12:06 תחת כללי

5 Responses to “הסטודנטים מוציאים שם רע לשביתות”

  1. נכון. בהחלט ההתנהלות של ארגוני הסטודנטים בעייתית, בכך שהם פתחו בשביתה ללא שינוי של ממש בהסכמים שהושגו עימם.

  2. אור הגיב:

    ועדת מרידור, כמו ועדת שוחט,הכריזה עוד בטרם תחילת פעולתה על כוונתה להעלות את שכר הלימוד. דרך פעולה שגרמה לסטודנטים לחדש את המאבק. לא שאני חושב שהשביתה הזו יעילה אבל כל החלטה אחרת הייתה כישלון.

    • הבעיה שלי היא לא עם ההתנגדות להעלאת שכר הלימוד, אלא עם ההתנהגות של הנהגת הסטודנטים.
      אי אפשר להגיע להסכם ואז לשבות שוב.
      מה גם שועדת מרידור לא הכריזה כלום, והיא לא יכולה להכריז כלום לפני שהתכנסה. היו הדלפות על כיוונים, לא יותר מזה.

  3. […] נדב כותב על שביתת הסטודנטים. הוא תוהה מהיכן משיגים הסטודנטים את החוצפה ומפרים את ההסכם עם שרת החינוך בפוסט הסטודנטים מוציאים שם רע לשביתות. […]

  4. […] נדב כותב על שביתת הסטודנטים. הוא תוהה מהיכן משיגים הסטודנטים את החוצפה ומפרים את ההסכם עם שרת החינוך בפוסט הסטודנטים מוציאים שם רע לשביתות. […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

973109 דפים נצפים, 44 היום
320031 ביקורים, 28 היום
FireStats icon ‏מריץ FireStats‏